اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۵۴۷

رییس کل گمرک: از تحقیق

و تفحص مجلس استقبال می‌کنیم

مهر|رییس کل گمرک با بیان اینکه ایران دارای تجارت پیچیده‌ای است، گفت: ۳۳ نوع عوارض از واردات و صادرات در حال وصول است؛ ۲۲ سازمان در مجوزهای ترخیص کالا دخیل هستند و۱۲رویه گمرکی در گمرکات وجود دارد.

مهدی میراشرفی در خصوص تحقیق و تفحص مجلس از گمرک ایران، اظهار داشت: تحقیق و تفحص حق مجلس است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه اگر در جایی مشکلی وجود دارد باید هویدا شده و با متخلف برخورد شود، افزود: با تحقیق و تفحص مشکلاتی را که صدای ما نمی‌رسد بگوییم، مجلس خواهد گفت. وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر هر ایکس ری ۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد در حالی که کل اعتبار گمرک در بحث تجهیز، ۳۰۰ میلیارد تومان است.معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با الکترونیکی کردن گمرکات تصریح کرد: با ۲۷ سازمان مرتبط با تشریفات مربوط به ترخیص کالا، ارتباط الکترونیک یکپارچه داریم که البته نیاز است این یکپارچگی بهتر شود.میراشرفی ادامه داد: در هوشمندسازی در ابتدای راه هستیم؛ برنامه داریم با اطلاعات خوبی که سامانه‌ها در اختیار ما می‌گذارند، بحث هوشمندسازی تجارت را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه در قیاس با تجارت دنیا، تجارت پیچیده‌ای داریم، گفت: باید پیچیدگی تجارت در کشور را کم کنیم؛ به عنوان نمونه، ۳۳ نوع عوارض از کالاهای وارداتی و گاهی صادراتی در حال وصول است؛ ۲۲ سازمان اقدامات مربوط به مجوزهای ترخیص کالا را انجام می‌دهند؛ ۶۵ معافیت مختلف برای حمایت داریم و ۱۲ رویه گمرکی در گمرکات در حال اجرا است.رییس کل گمرک ایران تاکید کرد: در صورت کاهش پیچیدگی، زمینه تسهیل تجارت کشور فراهم می‌شود و این موضوع به نفع کشور خواهد بود.

یک‌هزار خودرو در انبار سازمان اموال تملیکی

ایسنا|رییس سازمان اموال تملیکی تعداد خودروهای موجود در این سازمان را ۱۰۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: بعضاً حدود سه سال از دپوی این خودروها در انبارهای سازمان می‌گذرد.

جمشید قسوریان جهرمی درباره اینکه چه تعداد خودرو نزد سازمان اموال تملیکی نگهداری می‌شود؟ گفت: حدود ۱۰۰۰ دستگاه انواع خودرو اعم از متروکه، قاچاق و ضبطی که اغلب برای تعیین تکلیف منتظر کسب مجوزهای لازم از مبادی ذیربط مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد هستند، در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد.

جهرمی همچنین درباره اینکه خودروهای متروکه از چه سال‌هایی در انبارهای این سازمان قرار گرفته‌اند؟ گفت: با توجه به مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی حدود سه سال از دپوی این خودروها در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌گذرد.

رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره تکلیف نهایی خودروهای متروکه و امکان صادرات مجدد آنها نیز اظهار کرد: این خودروها پس از اعلام از جانب گمرک به سازمان اموال تملیکی و اجازه فروش از سوی حاکم شرع، در فرآیند تعیین تکلیف قرار می‌گیرند که در صورت داشتن مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری، پس از طرح در مزایده بفروش می‌رسند و پس از کسر هزینه‌های قانونی (ماده ۳۴) حاصل فروش آن به صاحب کالا برگردانده می‌شود.قسوریان جهرمی در ادامه با اشاره به ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای قاچاق ادامه داد: خودروهای قاچاق مشمول استثنائات بند الف ماده ۳ آیین نامه ۵۵ و ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جهت ورود به بازار تجاری مصرف نمی‌شوند؛ بنابراین خودروها باید به شرط صادرات به فروش برسند که با توجه به تنزل مدل و کم ارزش بودن این اموال در خارج از مرزهای ایران، فروش این وسایل نقلیه مورد استقبال خریداران قرار نگرفته است.

امکان رصد تراکنش‌های بانکی وجود دارد

فارس|عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به راحتی می‌تواند تراکنش‌های بانکی را رصد کند، گفت: تمامی اطلاعات بانکی افراد و شرکت‌ها براساس کد ملی و شناسه ملی قابل شناسایی است.

محمدرضا یزدی‌زاده عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور درباره امکان رصد تراکنش‌های بانکی توسط بانک مرکزی گفت: این کار به راحتی امکان پذیر است. در حال حاضر کل سیستم کشور براساس کد ملی و شناسه ملی عمل می‌کند. لذا جمع‌آوری تمام اطلاعات بانکی افراد از قبل طبق کد ملی آنها انجام شده و اگر امروز نمی‌خواهیم از آن استفاده کنیم، بحث دیگری است.وی افزود: تمام اطلاعات افراد در مورد املاک، حساب‌های بانکی و اموال آنها از طریق کد ملی قابل احصا است. تراکنش‌های مالی شرکت‌ها هم براساس شناسه ملی آنها قابلیت پیگیری دارد.یزدی‌زاده درباره تاثیر درآمدهای مالیاتی دولت بر بهبود فضای اقتصادی کشور اظهار داشت: اگر دولت مخارجش را از درآمد مالیاتی تامین نکند دچار کسری بودجه می‌شود. کسری بودجه هم یعنی انتشار اسکناس و تورم. در نتیجه بروز تورم، دهک‌های ثروتمند، ثروتمندتر و دهک‌های ضعیف، ضعیف‌تر می‌شوند. در حالی که فلسفه مالیات برخلاف این روند بوده است و قرار بود از ثروتمندها گرفته و به طبقات ضعیف کمک شود.