اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۹۳۹

پیشنهاد دادستانی  برای یک‌بار مصرف‌سازی رمز اول

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفت: دادستانی به بانک مرکزی پیشنهاد داده که هنگام خرید از دستگاه خودپرداز نیز رمزهای یک‌بار مصرف در اختیار مردم قرار داده شود.

جواد جاوید نیا در گفت‌وگو با ایبِنا درباره رشد جرایم سایبری و لزوم ایمن‌سازی زیرساخت‌های خدمات بانکی کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد جرایم مالی در فضای مجازی رشد بسیار زیادی داشته و با توجه به اینکه مردم از خدمات بانکداری الکترونیکی استقبال کرده‌اند و امور روزمره بانکی را با این زیرساخت‌ها انجام می‌دهند، بانک‌ها باید به مساله امنیت در زیرساخت خدمات بانکداری الکترونیکی به منظور پیشگیری از نفوذ یا کلاهبرداری مجرمان توجه زیادی داشته تا امنیت مشتریان را به صورت کامل تامین شود؛ دادستانی کل کشور معتقد است بانک‌ها مسوول پیشگری از جرایم بانکداری الکترونیک هستند و باید با همکاری پلیس فتا و دادستانی کل کشور، اقدامات لازم در راستای تامین امنیت معاملات را انجام دهند.

  بانک‌ها مسوول تامین امنیت زیرساخت بانکداری الکترونیک

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با بیان اینکه بانک‌ها باید از سوی بانک مرکزی و مجلس با وضع قوانین و مقررات سخت‌گیرانه نسبت به ایمن‌سازی زیرساخت‌ها اقدام کنند، افزود: بانک‌ها باید وضعیت امنیتی بانکداری الکترونیک خود را به منظور جلوگیری از هرگونه مشکل امنیتی و پیشگیری از ایجاد مشکل برای مشتریان بررسی و بهبودها و ایمن‌سازی را به صورت مداوم و با مکانیزم‌هایی که بررسی آنها امروزه در جهان موفقیت آمیز بوده در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به پیشنهادات دادستانی به بانک مرکزی به منظور افزایش امنیت در حوزه تراکنش‌های بانکی گفت: رمز یک‌بار مصرف می‌تواند جرایم و تقلب در حوزه برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی و فیشینگ را به صورت چشمگیری کاهش دهد که یکی از الزامات ایمن‌سازی شبکه پرداخت تلقی می‌شود که بانک مرکزی در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام داد و شبکه بانکی باید در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهد؛ دادستانی به بانک مرکزی پیشنهاد داده که باید در هنگام خرید از دستگاه خودپرداز نیز باید رمزهای یک‌بار مصرف در اختیار مردم قرار داده شود و رمز اول نیز به صورت OTP ارایه شود.

  کارایی بالای سامانه کاشف  برای پیگیری جرایم

معاون دادستان کل کشور تاکید کرد: سامانه کاشف بانک مرکزی به عنوان دستگاه تعاملی و مهم برای پیشگیری و اقدام پس از وقوع جرم در حوزه خدمات بانکی دستاورد بسیار مهمی با کارایی بالا است که می‌تواند تاثیر بزرگی در حوزه مبارزه با جرایم و پیگیری پس از وقوع جرم داشته باشد؛ خدمات و موارد جدیدی به بانک مرکزی در حوزه کاشف از جمله پیگیری برداشت غیرمجاز از حساب بانکی اعلام شده که در حال بررسی است.

 

بیمه مرکزی به دنبال ورود به عرصه نرخ‌گذاری نیست

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد که این نهاد ماموریت دارد تا از آسیب به شرکت‌های بیمه پیشگیری کند، اما به هیچ عنوان به دنبال ورود به عرصه نرخ‌گذاری نیست.

به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی که در جمع مدیران عامل شرکت‌های بیمه سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: ارایه برخی از نرخ‌های غیرواقعی به بدنه صنعت بیمه آسیب وارد می‌کند و سرمایه‌های این صنعت را به خطر خواهد انداخت.

رییس شورای عالی بیمه نسبت به ضرورت تصدی‌گری بیشتر سندیکای بیمه گران در تهیه پیش نویس آیین نامه‌های بیمه‌ای تاکید کرد و افزود: تقویت سندیکای بیمه گران در واقع تقویت صنعت بیمه به شمار می‌رود و بیمه مرکزی از این فرآیند استقبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بدهی معوق شرکت‌های بزرگ به صنعت بیمه توجیه اقتصادی ندارد و شرکت‌های بیمه باید در ارایه نرخ و شرایط، حساسیت بیشتری از خود نشان بدهند. رییس شورای عالی بیمه با تاکید بر ضرورت تعامل نهادناظر و شرکت‌های بیمه در حوزه‌های نظارتی، گفت: توسعه صنعت بیمه در گرو تقویت توانگری مالی شرکت‌های بیمه است و با افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه، سهم بیمه از اقتصاد کشور افزایش خواهد یافت.

سلیمانی بهره‌گیری از سامانه سنهاب را از روش‌های شناسایی بدهکاران بیمه‌ای دانست و از مدیران عامل شرکت‌های بیمه خواست با به‌روزرسانی اطلاعات شرکت خود در این سامانه، ساماندهی بیشتری در ارایه خدمات بیمه‌ای داشته باشند. سلیمانی افزود: باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های الکترونیکی و دیجیتالی اعم از هوش مصنوعی، استارت‌آپ‌ها و هوش تجاری به بهبود شرایط صنعت بیمه کمک کنیم.