اختصاص بودجه برای اعطای تسهیلات خرید موتور برقی
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از اختصاص یک ردیف از بودجه شهرداری تهران به تسهیلات خرید موتور برقی خبر داد.
به گزارش ایلنا، سید آرش حسینی میلانی بر توجه شورای شهر و شهرداری به موضوع موتورسیکلتهای برقی در سال ۹۸ تاکید کرد و گفت: سناریوهای مختلفی برای گسترش استفاده از موتورسیکلتهای برقی به ناوگان حمل و نقل شهری مطرح است.
وی در تشریح این سناریوها اظهار کرد: یکی از این سناریوها این است که شهرداری هزینه باتری موتورسیکلتهای برقی را برعهده بگیرد، چراکه این باتریها تقریبا گران هستند و حدود ۵۰ درصد از کل قیمت موتورسیکلت برقی را شامل میشود. در این رویکرد، هزینه تهیه موتورسیکلتهای برقی برای عموم مردم کاهش یابد. این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در واقع، این مساله کمک میکند تا سوبسید ارایه شده از سوی شهرداری به نحو موثری به مقوله گسترش استفاده از حمل و نقل پاک و موتورسیکلتهای برقی اختصاص یابد، اما سازوکار تعویض این باتری یا ایستگاههای تعویض آن باید مشخص شود.برای مابقی هزینه موتورسیکلت هم زمینههای مذاکره با وزارتخانه نفت و نیرو در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه سناریوها مدنظر قرار گرفته فعلا در مرحله کارشناسی بوده و چیزی هنوز نهایی نشده است، تصریح کرد: ما در حال بررسی شرایط و امکانسنجی تحقق آنها هستیم چراکه شرایط اقتصادی سال آینده چندان مناسب نیست، اما با توجه به تاکیدات برنامه سوم شهرداری حتما باید فعالیت را آغاز کرد. سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به تسهیلات خرید موتورسیکلتهای برقی در سالهای گذشته اظهار کرد: در بودجه سالهای گذشته سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری، برای هر موتورسیکلت برقی حدود ۲.۵ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده بود، اما اکنون با توجه به افزایش قیمتها، این میزان تسهیلات پاسخگوی نیازهای فعلی و شرایط کنونی نیست.
حسینی میلانی اضافه کرد: از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت نیرو به خاطر بحث تامین شارژ این موتورسیکلتها، درگیر این موضوع هستند. همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست و پلیس راهور نیز از دیگر ارگانهای مرتبط با این مساله هستند. بنابراین مقوله موتورسیکلتهای برقی فقط یک بُعد اقتصادی ندارد و ما باید تمامی جوانب و ذینفعان موضوع درنظر گرفته شوند.
وی با اعلام این خبر که در بودجه ۹۸ شهرداری در نظر داریم تا یک ردیف بودجه را به تسهیلات خرید موتورسیلکت برقی اختصاص دهیم، گفت: سازوکار حمایتی در حال بررسی است و باید دید که کدام سناریو برای عملیاتی شدن این کار مناسبتر است.
ناوگان مدیریتناپذیر
در همین حال، به گفته دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از عملکرد ضعیف معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در مورد موتورسیکلتهای پایتخت و آلایندگی آنها باعث شده تا به ناوگانی مدیریتناپذیر تبدیل شوند. به گزارش ایلنا، محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره عدم مدیریت موتورسیکلتها در پایتخت گفت: براساس برآورد انجامشده در مورد میزان آلایندگی وسایل نقلیه در تهران، یک موتورسیکلت کاربراتوری بالغ بر ۴ برابر آلایندهتر از یک دستگاه خودروی سواری است، اما متأسفانه هنوز هیچ تدبیری برای ساماندهی این وسیله بهشدت آلاینده اندیشیده نشده و همین روند باعث شده است که موتورسیکلتها به یک ناوگان مدیریتناپذیر تبدیل شوند.
دبیر کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: موتورسیکلتها جدا از تاثیراتی که بر آلودگی هوا دارند، عامل ایجاد حدود نیمی از آلودگی صوتی تهران نیز هستند، این درحالی است که وضعیت آلودگی صوتی پایتخت مرز هشدار را رد کرده و این روزها در شرایط اضطراری قرار گرفته است.البته زمانی که در مورد موتورسیکلت صحبت میکنیم، با یک پدیده بهشدت پیچیده مواجه هستیم؛ چون تعداد قابلتوجهی از موتورها در زمینه سند و پلاک دچار اشکال هستند.
کرونی با بیان اینکه مدیریت ترافیک شهری بر عهده معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری است، گفت: این معاونت عضو اصلی شورای ترافیک تهران است. با توجه به لزوم ایجاد ساز و کار جمعی بین سازمانی در مواجهه با معضل موتور در پایتخت و نقش محوری معاونت حمل و نقل و ترافیک در ایجاد اجماع در افکار عمومی و تصمیمسازی در بین نهادهای متولی در مدیریت و هدایت این امر، با این وجود شاهد کماهمیت دانستن این معضل و عدم وجود عزم جدی و پیشبینی منابع لازم از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هستیم.
دبیر کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران تاکید کرد: البته شایان ذکر است این امر نیازمند همراهی و هماهنگی کامل نیروی انتظامی و پلیس راهور خواهد بود که در حال حاضر تعامل معاونت حمل و نقل و ترافیک با پلیس نیز به خوبی صورت نمیپذیرد.