برگزاری نمایشگاه در کشور نظاممند میشود
دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: در تهران ۳ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و فروش فوقالعاده در مجموعه بوستان ولایت، خاوران و مصلی با ۵ تا ۱۵ درصد تخفیف برگزار خواهد شد. علی عوضپور ادامه داد: هرساله در ایام پایان سال و ایام خاص با توجه به افزایش تقاضا، افزایش عرضه داریم و اتاق اصناف متولی واحدهای صنفی در کشور است که با توجه به ظرفیتهایی که در قانون دیده شده است تاکید بر فروش فوقالعاده در فروشگاههای زنجیرهای است. به گزارش تسنیم، او گفت: امسال در ستاد تنظیم بازار تدابیر لازم عرضه کالا برای ایجاد فروشگاههای عرضه مستقیم در قالب فروش فوقالعاده و نمایشگاه اندیشیده شده است و برای اولینبار آیین نامه مدون در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار براساس معیشت و اقتصاد خانوار و فصای کسب و کار تنظیم شده است و اختیار بر اساس موقعیت جغرافیایی و استانی به ستاد تنظیم بازار استانها واگذار شده است.
عوض پور افزود: چارچوب نمایشگاهها بر اساس نظارت 3 دستگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ استانداریها و اتاق اصناف استانها تدوین شده است. بر اساس آخرین آمار، 201 مورد تقاضای برگزاری نمایشگاه در سطح کشور داشتهایم و در تهران در 3 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در مجموعه بوستان ولایت، خاوران و مصلی برگزارخواهد شد. عوض پور گفت: هیچ کجای دنیا نمایشگاه به صورت عرضه مستقیم نیست بنابراین عرضه مستقیم کالا نیاز به زیرساختها و استانداردهایی دارد. او گفت: فضای نمایشگاهها نیاز به پوششهای امنیتی، نظارت بر عرضه، رفاه بیشتر برای شهروندان دارد. عوض پور گفت: امسال دستور العمل ستاد تنظیم بازار به کلیه دستگاهها ابلاغ شده است و حداقل در هر نمایشگاه 10 قرفه برای کالاهای اساسی و یارانهای دیده شده است. مجری برگزاری نماییشگاههای بهاره نیز اتاقهای بازرگانی و اصناف هستند و کالاها با 5 تا 15 درصد تخفیف عرضه خواهد شد. او درباره نظارت برقیمتها گفت: کالاها قیمتگذاری میشود و بازرسین اصناف بطور جدی بر قیمتها نظارت خواهند داشت. گشتهای مشترکی هم برای نظارت بر کار نمایشگاهها و برخورد با تخلفات تشکیل شده است.
عوض پور گفت: در این نمایشگاهها بر عرضه کالای باکیفیت داخلی با قیمت مناسب تاکید شده است و پوشاک، اقلام پروتئینی، شیرینی، خشکبار و مرکبات مورد عرضه قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، پوشاک با 10 تا 15 درصد تخفیف، گوشت و مواد پروتئینی مثل گوشت با 5 درصد تخفیف عرضه خواهد شد. دبیرکل اتاق اصناف ایران در ادامه گفت: سال قبل بر اساس بخشنامه صادر شده برخی از کالاها مثل کالاهای سلولوزی که رقابت کمتری دارند بر اساس هزینه تمام شده عرضه شد اما امسال قیمت کالا باید بر اساس قیمت درج شده باشد و با تخلفات برخورد خواهد شد.
عوض پور درباره حضور واسطهها در نمایشگاهها گفت: در آیین نامه امسال نمایشگاهها تاکید شده که صرفا واحدهای تولیدی با مجوز تایید میتوانند حضور داشته باشند.زمان نمایشگاهها در اختیار اتاق اصناف و ستاد تتنظیم بازار استانها است و در تهران نمایشگاههای بهاره از 15 تا 24 اسفند برگزار خواهد شد. او گفت: امسال استقبال برای برپایی نمایشگاهها نسبت به سال قبل کمتر بوده و در تهران نیز 2 نمایشگاه در حال تکمیل شدن است. عوض پور گفت: با تمهیدات انجام شده در عرضه کالا هیچ مشکلی نداریم. اتحادیه چارچوب و میزان تخفیف را مشخص میکند و نصب پلاکارد نشاندهنده هویت فروش فوقالعاده واحد صنفی است. عوض پور گفت: واحدهای تولید صنفی که برای فروش فوقالعاده مجوز اصناف را دارند مورد تایید هستند و قیمتهای آنها واقعیتر است.با بخشنامه اخیر واحدهای تولیدی ملزم به درج قیمت شدهاند و هیچ فروشگاه زنجیرهای و واحد صنفی نمیتواند بر اساس سلیقه قیمت تعیین کند. دبیرکل اتاق اصناف ایران در ادامه گفت: تشدید بازرسی و نظارتها از نیمه اسفند تا نیمه فروردین انجام میشود امسال بازرسیها تخصصی شده و بازرسان به صورت اکیپی کار نظارت را انجام میدهند. او افزود: بر تخفیفهای مناسب تاکید شده است و عرضه کالا متناسب با نیاز مصرفکننده خواهد بود و اتاق اصناف ایران آمادگی همکاری با 3 هزار واحد صنفی در ایام پایان سال را دارد.
نظام مند شدن برگزاری نمایشگاه ها
از دیگر سو اما بر اساس ایجاد نظام نامه نمایشگاهی در کشور، برگزاری نمایشگاهها در کشور نظام مند میشود و از برگزاری نمایشگاههای مشابه جلوگیری به عمل میآید. نظام نامه صنعت نمایشگاهی به منظور سامان دهی، توسعه و ارتقاء صنعت نمایشگاهی کشور در همه عرصهها و بهرهگیری از ظرفیتهای داخل و خارج کشور به تصویب رسیده است. این نظام نامه تاکید دارد که وظایف و تصمیمات شورای هماهنگی کشور مطابق با نظر وزارت صمت (سازمان توسعه تجارت ایران) بوده و پس از تایید قابلیت اجرایی خواهد داشت.
سرعت در صدور مجوزهای نمایشگاهی، تصویب تقویم سالانه نمایشگاهها در حوزه داخلی و خارجی برای جلوگیری از برگزاری عناوین مشابه و کمک به ارزشیابی، پایش و سیاستگذاری در ارتباط با مشوقهای نمایشگاهی از مضامین دیگر این نظام نامه است. بنابراین گزارش، نظام نامه صنعت نمایشگاهی کشور در پایان دومین کنفرانس و نمایشگاه صنعت نمایشگاهی به امضاء رسید.