پارادایم معماری متناسب با تهران ارایه شود
رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آشفتگی در معماری تهران امروز گفت: امیدوارم جامعه معماری تهران در دهه پنجم بتواند فضای معماری تهران را به سوی الگویی هویتبخش، اقتصادی و توام با راحتی و رفاه برای شهروندان پیش ببرد وبه مدیریت شهری در جهت برنامهریزی و طراحی شهری ایده و مسیر مناسب را ارایه دهد.
به گزارش ایلنا، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته با حضور در همایش «تهران ۴ دهه معماری وطرحهای شهری» با اشاره به اینکه در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم و روز مهندس را پشت سرگذاشتیم، اظهار کرد: این برنامه به نوعی این مناسبت را پوشش میدهد و عملکرد مهندسی معماری را در ۴ دهه سپری شده از عمر نظام جمهوری اسلامی بررسی میکند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروز که به تهران نگاه میکنیم، شاید نتوانیم یک مفهوم جامع و کانسپت مشخص برای شهرسازی ومعماری تهران بهکار ببریم.
او تهران امروز را کلاژی از نمادهای مختلف معماری وشهرسازی با المانهای معماری مدرن، سنتی و تلفیقی توصیف کرد و افزود: در تهران امروز بیهویت در شهر فراوان هستند و فضای بصری و هویت شهری را دچار نوعی آشفتگی کردهاند.
محسن هاشمی افزود: اگر به المانهای هویتی تهران را بخواهیم اشاره کنیم، برج آزادی با بیش از نیم قرن قدمت، یک المان تلفیقی از معماری سنتی و مدرن محسوب میشود، اما برخی سازههای شهر یک نماد مدرن هستند که گویا بدون تناسب فنی وبصری به شهر سنجاق شدهاند.
وی با بیان اینکه مالها ومجتمعهای تجاری بزرگ، نیز فارغ از پهنهبندی و توزیعی از پیش برنامهریزی شده در سراسر شهر بهخصوص مناطق شمالی و مرکزی پراکنده شدهاند، افزود: سازههای بلند مرتبه نیز در ابعاد مختلف و با تفاوت بسیار در حجم و ارتفاع خط آسمان تهران را پرنوسان کردهاند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران یکی از دلایل این آشفتگی در معماری را فقدان مکتب یا مکاتب مورد توافق معماران برای بازآفرینی تهران برشمرد و افزود: شاید مدیریت شهری در گذشته فضای معماری شهر را به عنوان یک موضوع واجد اهمیت در نظر نداشته است که برای آن به تئوری نیازمند باشد.
وی ادامه داد: البته شاهد بودیم که درسالهای اخیر نمای ساختمان به عنوان یکی از مولفههای معماری در فرآیند صدور پروانه ساختمان مورد نظارت و ممیزی قرار گرفت اما این ممیزی نیز بعضا فضایی کاریکاتوری پیدا میکرد.
به گفته هاشمی انتظار از جامعه معماری کشور این است که در پنجمین دهه انقلاب، براساس واقعیتهای موجود و عملکرد گذشته، بتواند پارادایم معماری متناسب با تهران را ارایه کند، پارادایمی که شامل مکاتب و طیفها و سبکهای معماری مورد نیاز تهران باشد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تاکید کرد: ما برای هویت بخشی به شهر، حتما نیاز به معماری خاص تهران داریم واین معماری باید فراتر از سلیقهها و نگاههای موضعی وموقتی باشد، بلکه باید اقتضائات اکولوژیک، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تهران را در نظر بگیرد.
محسن هاشمی در ادامه سخنانش افزود: طرح تفصیلی بستری مناسب است که بتوان پاردایم معماری تهران را بر آن بنا کرد و با توجه به پهنه بندیها و شرایط اقتصادی و فنی مناطق مختلف، معماری متناسب که دارایی کارایی و اثربخشی بومی باشد را در مناطق مختلف شاهد باشیم.
وی افزود: مفاهیمی نظیر زیست شبانه، پیوند با محیط زیست وطبیعت، تجارت، تفریح، خدمات و فرهنگ نیز در قالب این پارادایم معماری جایگاه متناسب خود را داشته باشد.رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در جوامع توسعهیافته، که الگوی طراحی شهری براساس حمل ونقل عمومی شکل میگیرد و TOD نقش محوری را در فرآیند طراحی ایجاد میکند، پیوند معماری شهری با حمل ونقل، کلید توسعه پایدار و سبز محسوب میشود و باید در طراحی شهری و بارگذاری در پهنههای مختلف، نقش حمل ونقل عمومی به ویژه حمل ونقل غیرآلاینده انبوه بر ریلی را به عنوان پیشران توسعه شهری در نظر بگیریم تا بتوانیم فضای زیست مطلوبی را برای شهروندان فراهم کنیم.
وی در ابراز امیدواری کرد جامعه معماری تهران، در دهه پنجم بتواند با استفاده از تجربیات گذشته که با هزینه گزاف و ایجاد پیامدهای درازمدت وماندگار برای شهر به دست آمدهاند، فضای معماری تهران را به سوی الگویی هویت بخش، اقتصادی و توام با راحتی ورفاه برای شهروندان پیش ببرد و به مدیریت شهری در جهت برنامهریزی و طراحی شهری ایده و مسیر مناسب را ارایه دهد.