گلایه قطعهسازان از تاخیر در تزریق نقدینگی
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور ورود بانکها برای تزریق نقدینگی به فعالان صنعت قطعهسازی را گامی مثبت ارزیابی کرد؛ امری که البته به گفته وی در اجرا با مشکلاتی همراه شده است و مانع تحقق شمارگان وعده داده شده خودروسازان میشود. پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعهسازان در شرکتهای خودروساز آغاز و مقرر شد بانکها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را بطور مستقیم به قطعهسازان پرداخت کنند. در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی از طریق 12 بانک، 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود اما تکلیف مطالبات ارزی هنوز مشخص نشده است.
با آغاز پرداختی بانکها به ویژه 500 میلیارد تومانی که فقط در یک روز (شنبه، چهارم اسفندماه) در حساب قطعهسازان نشست، بارقههای امید در دل فعالان این صنعت روشن شد اما این روند در ادامه با کندی همراه شد.
در این پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور گفت: کمتر از نیمی از مبلغ وعده داده شده ریالی (یعنی کمتر از 2 هزار میلیارد تومان) تا پنجشنبه هفته گذشته (نهم اسفندماه) پرداخت شد و سرعت پرداختیها با آنچه مقرر بود فاصله دارد. به گزارش ایرنا، به گفته این مقام صنفی، صنعت قطعهسازی همه تلاش خود را برای افزایش شمارگان تولید به کار گرفته اما محقق نشدن رقم یاد شده فرصت بزرگی را از آنها گرفته است؛ زیرا پرداخت بدهیهای گمرکی، بدهیهای بانکی و تسویه حساب با خارجیها منوط به دریافت این مطالبات میشود.
وی ادامه داد: قطعهسازان در روزهای پایانی سال باید به پرداخت حقوق، مزایا و عیدی کارگران، تسویه بدهیهای مالیاتی، تسویه چکهای برگشتی و همچنین پرداخت بدهیها به خارجیها برای ترخیص اسناد حمل و اسناد انتقال ارز به شرکتهای فروشنده اقدام کنند. محبی نژاد یادآوری کرد: بخش عمده کانتینرهای مواد اولیه و قطعات مربوط به این صنعت که این روزها اخباری مبنی بر رسوب آنها در بنادر به گوش میرسد، مربوط به پرداخت نشدن این بدهیهاست.
این در حالی است که پنجشنبه هفته گذشته رییس کل گمرک چابهار اعلام کرد: حدود 2 هزار و 800کانتینر قطعات خودرو در گمرک چابهار وجود دارد که با وجود پایان یافتن مهلت قانونی سه ماهه ترخیص آنها هنوز اقدامی برای آنها صورت نگرفته است. عزیز شمس افزود: با توجه به اینکه این 2 شرکت خودروساز واردکننده قطعات، مشکلات بانکی را یکی از دلایل ترخیص نشدن اقلام اعلام کردند فرصت یک ماههای به آنها داده شد تا هرچه زودتر اقدام کنند و اگر تا پایان مهلت دوم نیز اقدامی صورت نگیرد، قطعات به عنوان کالای متروکه اعلام میشود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور گفت: در صورتی که بانکها به وعده داده شده تا هفته پیش عمل میکردند، قطعهسازان با تامین قطعات میتوانستند امکان دستیابی به شمارگان تولید پنج هزار دستگاه در روز برای 2 خودروساز بزرگ کشور را فراهم کنند اما این مهم تاکنون امکانپذیر نشده است. دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور خواستار آن شد که بانک مرکزی با اعمال فشار به این بانکها یا ارایه تسهیلات لازم به آنها، زمینه پرداخت بیش از 2 هزار میلیارد تومان باقیمانده را فراهم کند.