کوتاه از دنیای انرژی
کاهش ریسک حمله به نفتکشها
ایسنا| مجمع OCIMF و انجمنهای بینالمللی کشتیرانی منطقه پرخطر برای حملات دزدان دریایی به کشتیها و نفتکشها در اقیانوس هند را کاهش دادند.با وجود این اتاق بازرگانی کشتیرانی تاکید کرد که با وجود کاهش وسعت منطقه پر ریسک، تهدیدات جدی به قوت خود باقی ماندهاند.با وجود کاهش جغرافیایی منطقه پر ریسک که از اول ماه مه سال ۲۰۱۹ اجرایی میشود، سازمانهای کشتیرانی متعدد از جمله سازمانهای نماینده صنعت حمل نفت هشدار دادهاند که مالکان کشتی و اپراتورهای کشتیهای تجاری بهدلیل وجود تهدید دزدی دریایی، همچنان باید مراقب باشند.بر اساس گزارش اویل پرایس، اقیانوس هند میان سواحل شرقی آفریقا و شبه جزیره عربستان و آسیا قرار گرفته که هر روز شاهد ترافیک بالای نفتکشها است.به عنوان نمونه تنگه هرمز، مهمترین آبراه جهان است که طبق برآورد اداره اطلاعات انرژی امریکا، ۱۸.۵ میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۸ از این آبراه عبور کرد.
اوایل امسال دفتر دریایی بینالمللی اتاق بازرگانی بینالمللی گزارش سالانه دزدی دریایی را منتشر کرد که نشان داد شمار موارد دزدی دریایی در جهان طی سال ۲۰۱۸ افزایش یافت که ناشی از حملات بالاتر به کشتیها و خدمه کشتیها در غرب آفریقا بوده است.
اخطار به ادارات پرمصرف آب
ایرنا| مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: سازمانهای دولتی اگر مصرف آب خود را به میزان 20 درصد کاهش ندهند، معادل دو برابر قیمت تمام شده جریمه میشوند. سیدزاده ادامه داد: با اجرایی شدن این مصوبه بسیاری از سازمانها به سمت بهینهسازی و استفاده از روشهای کاهش مصرف رفتند و نسبت به نصب تجهیزات کاهنده اقدام کردند. مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: با این حال هنوز برخی سازمانها اقدام جدی انجام ندادهاند بنابراین اگر ادارات دولتی از تجهیزات کاهنده استفاده نکنند، دو برابر هزینه تمام شده آب از آنها دریافت خواهد شد. وی خاطرنشان ساخت: در کارگروه سازگاری با کم آبی یک مصوبه برای مشترکانی که مصرف بیش از اندازه دارند در نظر گرفته شده است. سیدزاده گفت: براساس این مصوبه، اگر مشترکان پر مصرف، نتوانند مصرف خود را بهینهسازی کنند و بیش از الگوی تعیین شده آب مصرف کنند، تعرفه بیشتری از آنها دریافت خواهد شد. سیدزاده خاطرنشان کرد: این راهکار به هیات دولت ارسال شده اما هنوز به تصویب نرسیده است.