نانواییها بیشترین شکایات مردمی را به خود اختصاص دادند
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ضمن تشریح سیاستهای این سازمان برای تقویت سامانه 124، اظهار کرد: موفق بودن در برخورد با تخلفات صنفی و کنترل و رصد هر چه بهتر بازار، مرهون ارتباط مستمر مردم با این سامانه است و مردمیسازی نظارت را اصلی مهم برای موفقیت سازمان دانست. به گزارش شاتا شهرام میراخورلو با اشاره به آخرین آمار و نظرسنجی انجام شده در بهمن ماه سال جاری نسبت به شکایات و عملکرد سازمان حمایت در ماه گذشته، گفت: در بهمن ماه سال جاری، جمعاً 19 هزار و 980 فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن 124 ستاد خبری استانها در بخش کالا و خدمات دریافت و مورد رسیدگی قرار گرفته که از این تعداد 65 درصد شکایت مورد رسیدگی قرار گرفته و 35 درصد باقیمانده نیاز به کار کارشناسی یا استعلام از مراجع ذیربط است.
او با بیان اینکه از مجموع شکایات واصل شده در مدت مذکور،
85 درصد در بخش کالا و15 درصد در بخش خدمات بوده است، تصریح کرد: نان و میوه و سبزیجات و همچنین رستورانهای غذاخوری و تعمیرگاههای خودروهای سبک به ترتیب بیشترین سهم شکایات را براساس نوع خدمات به خود اختصاص دادهاند. و نیز گرانفروشی و تقلب در صدر عناوین تخلف گزارشهای دریافتی قرار گرفته است. این مقام مسوول، همچنین درباره مصالحه قبل از شکایات نیز عنوان کرد: در این مدت، از مجموع شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شدهاند، 396 فقره با برآورد ارزش بیش از 73 میلیارد ریال در کارگروههای رسیدگی استانی منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع از تشکیل و ارجاع پرونده اجتناب گردیده است.معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه، تلاش شده نتایج بررسی شکایات به شاکیان در اولین فرصت و در کوتاهترین زمان اعلام گردد؛ یادآور شد: بازرسان این سازمان در سراسر کشور همزمان به بازرسی از واحدهای صنفی، صنعتی و خدماتی میپردازند و در تهران نیز با استقرار 7 منطقه پس از دریافت شکایات در کمترین مدت در محل حضور یافته و نسبت به بررسی شکایات و ارایه گزارش اقدام مینمایند. به گفته میراخورلو، یکی از رسالتهای مهم سازمان حمایت را ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه از طریق بازرسی و نظارت بر تمامی واحدهای عمده و خرده فروش و تسریع در رسیدگی به تخلفات و فرهنگسازی و گسترش نظارتهای مردمی است. او افزود: براین اساس شهروندان محترم میتوانند با مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی از قبیل گران فروشی، کم فروشی، تقلب، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و سایر تخلفات اقتصادی از طریق سامانه 124 مسوولان ذیربط را در جریان قرار داده تا رسیدگی لازم صورت پذیرد.