نقش اپراتورهای موبایل در پیشگیری از وقوع بحران

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۷۸۷
نقش اپراتورهای موبایل در پیشگیری از وقوع بحران

ایسنا| در حالی که تجربه استفاده از سیستم انتشار سلولی (Cell Broadcast) پیش از این‌هم در ایران وجود داشت، پس از وقوع سیل در ایران، اپراتورها تصمیم به استفاده از این امکان برای اطلاع‌رسانی در شرایط بحران گرفتند. کشورهای بسیاری سیستم‌های هشدار شرایط بحرانی (مبتنی بر لوکیشن) را از طریق تکنولوژی Cell Broadcast پیاده‌سازی کرده‌اند. برای مثال ژاپن از طریق سیستم هشدار زلزله، کانادا به واسطه هشدار آمادگی، امریکا با استفاده از هشدارهای اضطراری بی‌سیم، نیوزلند با هشدارهای اضطراری موبایل، کره جنوبی و تایوان در قالب سرویس هشدار عمومی، سریلانکا با عنوان شبکه هشدار فاجعه و شرایط اضطراری و فیلیپین به شکل سیستم اضطراری Cell Broadcast از این روش اطلاع‌رسانی سریع استفاده می‌کنند.

البته کشورهای اتحادیه اروپا، هلند، لیتوانی، رومانی، یونان هم در قالب‌های دیگری از این سامانه هشدار سریع که توسط موسسه استاندارد ارتباطات اروپا (ETSI) تعریف شده است، استفاده می‌کنند؛ این موسسه استانداردهای قابل اجرا در سطح جهان را برای تکنولوژی‌های ارتباطی و فناوری اطلاعاتی تهیه و تولید می‌کند.پیام‌های سِل برودکست برای نخستین‌بار در پاریس در سال ۱۹۹۷ و از طریق کانال ۰۵۰ برای برقراری ارتباط منطقه‌ای (محدود به مشترکان حاضر در یک منطقه) به واسطه آنتن‌های مخابراتی در شبکه اپراتوری ارسال شد. پس از آن، این روش اطلاع‌رسانی برای هشدار در ابعاد ملی-شهری، گزارش‌های آب‌وهوا، پیام‌های گسترده، اخبار محلی و… به کار گرفته شد.ارسال «پیام‌های سل برودکست» به‌طور گسترده از سال ۲۰۰۸ توسط اپراتورهای ارتباطی آسیا، امریکا، اروپا و امریکای جنوبی در دستور کار قرار گرفت. با وجود اینکه توابع اجرایی این روش در شبکه تمامی اپراتورها از منظر فنی تعریف نشده (روالی برای ارسال این پیام‌ها در نظر گرفته نشده) اما ۹۹ درصد تجهیزات ارتباطی زیر بار در شبکه اپراتورهای ارتباطی، قابلیت پشتیبانی از این پیام‌ها را دارند.از مزایای استفاده از پیام‌های سل برودکست، می‌توان به داشتن آلارم صوتی و لرزشی اختصاصی روی گوشی اشاره کرد. همچنین تنها اپراتورهای دارای مجوز فعالیت، قادر به ارسال پیام‌هایی با این شیوه هستند، ۹۹ درصد دستگاه‌های ارتباطی امروزی از پیام‌های سل برودکست پشتیبانی می‌کنند.

ارسال یک پیام هشدار عمومی به تعداد کمی از مشترکان یا میلیون‌ها مردم تنها ظرف ۱۰ ثانیه انجام می‌شود؛ سل برودکست از پیام‌های هشدار با طول بیش از ۱۳۹۵ کاراکتر نیز پشتیبانی می‌کند و این پیام‌ها قابلیت پشتیبانی از چندین زبان را دارند و تمامی مشترکان اپراتورها حتی کسانی‌که در فرآیند رومینگ هستند را شامل می‌شود. همچنین این پیام‌ها تحت تأثیر تراکم زیاد در ترافیک شبکه نیستند.در کشور ما تجربه استفاده از این سرویس پیش از این و در سالیان گذشته وجود داشته، با وجود این، در ایران، اپراتور اول ارتباطی برای نخستین‌بار، سرویس اطلاع‌رسانی شرایط بحران را بر این بستر دایر کرده است. شرکت ارتباطات سیار ایران بعد از وقوع سیل ویرانگر مناطق شمالی کشور، به راه‌اندازی این سرویس برای اطلاع‌رسانی شرایط بحران بطور گسترده برای مناطق در معرض خطر اقدام کرد و بنا بر اعلام، این اقدام در برخی نقاط مانند قم، مانع بروز بحران و ویرانی شد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز همان زمان و پس از وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور، درباره این اقدام همراه اول در توییتر خود نوشته بود: سرویس هشدار شرایط بحرانی همراه اول آغاز به کار کرده تا پیش از وقوع بلاهای طبیعی، مردم از طریق تلفن‌همراه خود آگاه شوند.