سدهای خوزستان نگران‌کننده نیستند

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۱:۰۳
کد خبر: ۱۴۳۱۹۸

مهر| رضا اردکانیان ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از عملیات احداث یک سد در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت سدهای استان خوزستان، اظهار کرد: امسال با توجه به بارش‌های فراوان، روان آب‌های زیادی در استان خوزستان جاری شده است.

وی به برنامه ریزی برای کنترل این وضعیت و تلاش کارشناسان و متخصصان مدیریت سیلاب اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود ۱۵ کیلومتر برف در دو حوزه کارون بزرگ و کرخه و روان آب ناشی از ذوب برف‌ها که می‌تواند حتی به ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب برسد تمهیدات لازم برای ایجاد حجم خالی مورد نیاز در سدهای متعدد استان خوزستان اندیشیده شده است.

اردکانیان تأکید کرد: در کنار مدیریت فعلی در پایین دست و کاهش خسارت‌های احتمالی نگرانی از حیث روان آب‌های ناشی از ذوب برف‌های این دو منطقه نخواهیم داشت.

سیل مدیریت مصرف را نبرد

فارس| عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب ایران، نیاز علی ابراهیمی پاک هشدار داده است که سیل اخیر در ایران تلاش‌ها برای مدیریت مصرف آب

را منحرف نکند. رو گفته است: باید به این سمت برویم که چگونه ذخیره و از این آب بهینه استفاده کنیم که حداکثر 2 سال یا 3 سال آینده به خط بحران نرسیم.

او در ادامه بیان کرده است: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی به جای اینکه مدام بگویند، چرا سیل رخ داد به این سمت حرکت کنند که چگونه از این آب بهینه استفاده کنیم، الان همه دانشگاه‌ها فعال شده‌اند که چرا سیل رخ داده است. حال یک گروه بررسی کنند که چرا سیل رخ داده است، اما یک گروه باید بررسی کنند که چگونه از این آب و ذخیره مناسب آن تا 2 سال آینده بهینه مصرف کنیم. وی تاکید کرد: نباید مردم با این تصور که چون امسال بارش ها مناسب بوده و ذخیره کافی و مناسبی پشت سدها داشته‌ایم، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب را فراموش کنند، بنابراین باید تلاش کنند تا همواره تا آنجایی که می توانند از آب شرب در مصارفی مثل شستن خودرو ویا محوطه‌ها و خیابان جلوگیری کنند.

خسارت خطوط لوله نفت شمال از سیل

شانا| مدیر منطقه شمال شرکت خطوط لوله نفت ایران از خسارت ۱۵۰ میلیارد ریالی سیلاب به خطوط لوله انتقال نفت منطقه شمال خبر داد.

ارسلان رحیمی با اشاره به بارندگی‌های بی‌سابقه در هفته پایانی سال ۱۳۹۷ و روز‌های آغازین سال ۹۸ و جریان یافتن سیلاب شدید در مناطقی از مسیر خطوط لوله در مازندران و گلستان، گفت: سیلاب اخیر به ۵۲ نقطه از مسیر خطوط لوله ۱۰ اینچ شاهرود – علی آباد، ۸ اینچ علی آباد - گرگان - گنبد، ۳۲ اینچ نفت خام نکا – ساری – ری و ۱۲ اینچ ری – ساری ۱۵۰ میلیارد ریال خسارت زد.

وی بیشترین خسارت را در تقاطع با رودخانه‌های تلار در سوادکوه، تجن در ساری و زرین‌گل در علی‌آباد اعلام کرد و افزود: جریان شدید سیلاب و شیب زیاد در این مناطق سبب آب شستگی شدید در خطوط لوله منطقه شد، اما با تلاش بی وقفه و شبانه روزی همه همکاران به‌ویژه کارکنان واحد‌های تعمیرات خط، ترابری، حفاظت از خوردگی و نگهداری ساختمان فرآیند انتقال مواد نفتی برای رفاه حال مردم همچنان در حال انجام است.

رحیمی گفت: پیش بینی می‌شود در صورت تأمین بودجه لازم، ترمیم این خرابی‌ها تا نیمه نخست امسال پایان یابد.

 

ارسال نظر