سیم‌کارت‌هایی که بدون شاکی هم مسدود می‌شوند

۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۰:۳۱:۲۹
کد خبر: ۱۴۳۷۲۴
سیم‌کارت‌هایی که بدون شاکی هم مسدود می‌شوند

گروه دانش و فن |

موج پیامک‌های تبلیغاتی که زمانی گاه و بیگاه برای مشترکان ارسال می‌شد، با آگاهی آنها از نحوه غیرفعال کردن این پیامک‌ها فروکش کرد. البته پس از آن، این کسب‌وکارها بودند که راهی پیدا کردند تا هم‌چنان به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ادامه دهند و این راه، استفاده از سرشماره‌های شخصی بود. زمانی که برای مشترک، پیامکی با شماره شخصی ارسال می‌شد اما وقتی پیامک مورد نظر را باز می‌کرد، با متنی تبلیغاتی مواجه می‌شد.

به همین دلیل، راه‌های مختلفی برای جلوگیری از ارسال پیامک‌ها از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز سامانه ۱۹۵ را هم برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرد.

مسدود کردن سرشماره‌های شخصی بدون شکایت از طرف کاربران، از طریق شناسایی رفتار سیم‌کارت‌هایی که تنها به ارسال پیامک‌های انبوه اقدام می‌کردند و استفاده‌های دیگری از جمله تماس و پیامک نداشتند هم راه دیگری برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های مزاحم با شماره‌های شخصی بود. بر این اساس، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از زمان مسدود کردن پیامک‌های مزاحم، تعداد خطوط شخصی قطع‌شده به دلیل مزاحمت پیامکی را اعلام کرده است.

در همین خصوص چندی پیش حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به اینکه آیا با احراز هویت نمی‌توان جلوی این پیامک‌ها را گرفت، گفته بود: ما سیم‌کارت بدون هویت نداریم و افراد تنها با احراز هویت می‌توانند سیم‌کارت بگیرند اما در نهایت باید در چارچوب قانون عمل کنیم. اگر یک نفر در چارچوب قانون سیم‌کارتی را گرفته و فرآیندهای قانونی را طی کرده، اما پیامک بیش از حد فرستاده باشد، ما آن سیم‌کارت را مسدود می‌کنیم اما نمی‌توانیم جلوی این را بگیریم که دیگر نتواند سیم‌کارت هم بگیرد، زیرا فرآیندها باید در چارچوب قانون باشد. وی همچنین اظهار کرده بود: رگولاتوری، مقررات‌گذار است اما ما در یک حد می‌توانیم مقررات‌گذاری کنیم و نه اینکه حقی را از کسی سلب کنیم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامک‌ها جلوگیری کرده و با ارسال پیامک‌های انبوه که برای مقصد مزاحمت ایجاد کند، برخورد می‌کنیم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیم‌کارت بگیرد یا نتواند پیامک بیش از حد بفرستد.

همچنین مجید حقی - معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیامک‌های مزاحم در یک بازه زمانی دو سه ماهه به مراتب کم شده است، گفت: شکایات درباره پیامک‌های تبلیغاتی هم به مراتب کمتر شده است. پیامک‌های تبلیغاتی در حال حاضر بیشتر از شماره‌های شخصی هستند و ارسال پیامک از سرشماره‌ها کمتر شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا نمی‌توان شماره‌های شخصی را به صورت فردی پیگیری کرد، گفت: لازمه این موضوع این است که شماره شاکی خصوصی داشته باشد؛ یعنی فردی که مزاحمش شدند، علیه شماره ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی شکایت مطرح کند. اما مخاطب ما در این زمینه اپراتور است، زیرا پروانه‌اش را از رگولاتوری گرفته و ما هم مطابق پروانه و مصوبات، پیگیری کار را انجام می‌دهیم.

حقی ادامه داد: رگولاتوری مدعی‌العموم نیست و فقط می‌تواند طبق قوانین و مقرراتی که در پروانه مشخص شده، با اپراتور برخورد کند و نه ارسال‌کننده پیامک. ارسال‌کننده پیامک یک شخص است که تخلف یا جرمی مرتکب شده و این جرم با شکایت کسی که مزاحمت برایش پیش آمده، توسط دستگاه قضا پیگیری می‌شود.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری همچنین خاطرنشان کرد: رگولاتوری ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره‌های شخصی را به عنوان تخلف پیگیری و شماره‌ها را قطع می‌کند و در سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم شمارش می‌شود که تاکنون چند شماره قطع شده است. گفتنی است، رگولاتوری ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره‌های شخصی را به عنوان تخلف پیگیری و شماره‌ها را قطع می‌کند و در سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم شمارش می‌شود که تاکنون چند شماره قطع شده است. به گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بدین‌ترتیب، مطابق آمار منتشر شده در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تاکنون بیش از ۱۲۱ هزار سیم‌کارتی که به عنوان سیم‌کارت‌های مزاحم ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی شناسایی شدند، مسدود شدند.

همچنین با ادامه‌دار شدن روند نارضایتی افراد از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه‌اندازی سامانه ۱۹۵، امکان شکایت از شماره‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی، ثابت و سرشماره‌های دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شماره‌ها ایجاد شود. اما ارسال پیامک برای کسب‌وکارهای مختلف، یکی از راه‌های آسان و ارزان تبلیغات است و این موضوع باعث شده کسب‌وکارها حتی به خرید چندباره سیم‌کارت روی بیاورند و با شماره‌های شخصی به ارسال پیامک تبلیغاتی اقدام کنند.

از طرفی یکی از راه‌های جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت می‌گیرد، مسدود کردن شماره‌هایی است که تعداد زیادی پیامک ارسال می‌کنند. درواقع در صورتی که از این شماره‌ها استفاده دیگری مبنی بر تماس‌های تلفنی یا استفاده از اینترنت نشود، به‌کارگیری آنها جهت تبلیغات برای رگولاتوری محرز خواهد شد و این سازمان بدون دریافت شکایت هم به مسدود کردن این شماره‌ها اقدام خواهد کرد. اما از آنجا که گرفتن این سیم‌کارت‌ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آنها مرتب این کار را ادامه می‌دهند.

در هر صورت رگولاتوری از کاربران خواسته است، در صورت مواجهه با پیامک‌هایی که اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با شماره شخصی می‌کنند، با ارسال شماره به سامانه ۱۹۵ روند مسدود کردن سیم‌کارت‌های مزاحم را تسریع کنند.