مجازات برای اپراتورهای متخلف و دفاتر فروش سیم‌کارت

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۵۰
مجازات برای اپراتورهای متخلف و دفاتر فروش سیم‌کارت

گروه دانش و فن|مرجان محمدی|

پیامک‌های تبلیغاتی همچنان برای کاربران ارسال می‌شود و کاربران همچنان به این پیامک‌ها اعتراض دارند، هرچند مسوولان ارتباطی کشور به دفعات خبر از برخورد با ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها را داده‌اند و در مرحله‌ای چندین هزار سیم کارت ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی نیز مسدود شد، ‌اما همچنان ارسال این پیامک‌ها ادامه دارد بطوریکه پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم در جلسه دیدار رییس‌جمهور با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد و رییس‌جمهور از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست تا در اسرع وقت با ارسال‌کنندگان این پیامک‌های تبلیغاتی برخورد کنند .

روحانی در بخشی از سخنانش گفته بود: وقتی گردش آزاد اطلاعات رواج یابد و نظارت بر آن تقویت شود، دیگر شاهد آن نخواهیم بود که هر کسی یا گروهی بطور ناشناس و بدون شناسنامه بتواند از این عرصه برای بی‌اخلاقی‌های خود سوءاستفاده کند یا از سوی دیگر شاهد آن نخواهیم بود که عده‌ای بطور فله‌ای با یک سیم‌کارت پیامک‌های تبلیغاتی انبوه بفرستند و وقت و عمر مردم را تلف کنند؛ اینگونه اتلاف وقت و عمر مردم و آزار و اذیت‌های بی‌حساب شرعاً حرام است و راه مقابله با آن ایجاد فضای آزاد و البته قانونمند نشر اطلاعات و نظارت قانونی و دقیق بر آن است.

 پس از انتقاد رییس‌جمهوردرباره پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم و عدم رعایت حقوق شهروندان در این حوزه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی در توییتر نوشت “اخطار جدی به دفاتر خدمات ارتباطی که با شیوه‌های غیرقانونی سیم‌کارت تلفن همراه در اختیار ارسال‌کنندگان پیامک‌های مزاحم قرار می‌دهند؛ جریمه «لغو مجوز» بدون اغماض و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

بر اساس گزارش «تعادل»، ‌پس از انتقاد روحانی از پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم و اولتیماتوم وزیر ارتباطات به دفاتر ارتباطی روز گذشته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه موضوع پیامک‌های تبلیغاتی تازه‌ای نیست گفت: با توجه به اینکه افراد و شرکت‌های کوچک راهکارهای مناسب و ارزان قیمتی برای تبلیغات در اختیار ندارند، به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی روی می‌آورند که باعث مزاحمت برای مردم شده است.

وی افزود: پیش از این افراد و شرکت‌ها با ایجاد سامانه‌هایی اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به مردم می‌کردند که ما با ایجاد سامانه ستاره ۸۰۰ مربع با درخواست مردم اقدام به مسدود کردن آن سامانه‌ها کردیم.

فلاح جوشقانی ادامه داد: اما این کار باعث شد افراد به سمت استفاده از سیم کارت‌های شخصی بروند و با ارسال پیامک‌های با حجم زیاد مزاحمت‌های بسیاری را برای مردم ایجاد کردند که همین موضوع با واکنش رییس‌جمهوری و دستور وی برای برخورد با این پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همراه شد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات افزود: بطور مشخص از یکسال گذشته تاکنون اقدامات زیادی را در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به کار بستیم، همچنین با ایجاد سامانه‌هایی اقدام به شناسایی سرشماره‌های پیامک‌های مزاحم کردیم که درنهایت توانستیم بالای ۷۰ هزار سیم کارت تبلیغاتی مزاحم را قطع کنیم.

فلاح جوشقانی با اعلام اینکه از یک هفته پیش برخورد با این پیامک‌ها تشدید شده است، تصریح کرد: آستانه‌هایی را که برای شناسایی سیم‌کارت‌ها ایجاد کرده بودیم، افزایش دادیم تا سیم کارت‌های مزاحم بیشتری را شناسایی کنیم و در همین مدت شناسایی سیم کارت‌های مزاحم به دو برابر افزایش یافته است.

وی افزود: ما برای مقابله با این موضوع به تامین

سیم‌کارت‌ها هم ورود کردیم که یکی از حلقه‌های تامین سیم کارت‌ها، اپراتورها و دیگری دفاتر ارتباطی آنها هستند که سیم کارت‌ها را می‌فروشند.

بر اساس اطلاعات سایت وزارت ارتباطات، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که در این مسیرها هم تخلف صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از این رو روز گذشته در ابلاغیه و بخشنامه‌ای به اپراتورها اعلام کردیم که اگر مشخص شود خود اپراتورها یا دفاتر فروش آنها زمینه‌ساز ارسال پیامک‌های تبلیغاتی باشند، از همه خدمات محروم و با آنها برخورد می‌شود.

وی همچنین راهکار دیگر مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی را کمک مردم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دانست و گفت: اگر مردم پیامک تبلیغاتی را دریافت کردند، شماره آن پیامک را به ۱۹۵ ارسال کنند که در اسرع وقت نسبت به قطع آن شماره اقدام کنیم.فلاح جوشقانی افزود: برای حل این مشکل نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و اصلاح قانون هستیم البته به جز برخوردهای سلبی باید روش‌های تشویقی نیز در نظر گرفته شود و بهترین مسیر این است که کسب و کارهای کوچک برای کارهای تبلیغاتی خود با شرکت‌های تبلیغاتی دیجیتالی همکاری کنند و محصول خود را تبلیغ و هم باعث مزاحمت مردم نشوند.به نظر می‌رسد بحث پیامک‌های تبلیغاتی با اولتیماتوم رییس‌جمهور وارد فاز تازه‌ای شده است و وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات باید به دنبال راهکاری برای مسدود شدن دایمی سیم کارت‌هایی باشند که این پیامک‌ها را برای کاربران ارسال می‌کنند. این در حالی است که تا به امروز دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مختلف و مشخصی برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی در دستورکار رگولاتوری و اپراتورها قرار گرفته است، ‌اما با این حال بازهم پیامک‌های تبلیغاتی برای کاربران ارسال می‌شود، مساله‌ای که وزیر ارتباطات برای آن ضرب‌الاجل تعیین کرده است و باید منتظر ماند و دید که آیا این ضرب‌الاجل بالاترین مقام وزارت ارتباطی می‌تواند مانع ارسال این پیامک‌های مزاحم شود .