تدوین دستورالعمل انضباطی پرداخت یاران
گروه بانک و بیمه|
بانک مرکزی با امضای توافق نامه با شرکت شاپرک و معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور مکلف به تدوین دستورالعمل انضباطی برای پرداخت یاران به منظور تعیین تکلیف حدود تخلفات شرکتهای پرداخت شد.
به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای امضای توافقنامه با شرکت شاپرک و معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور مکلف به تدوین دستورالعمل انضباطی برای پرداخت یاران به منظور مشخص شدن حد و مرز مسوولیت کسب و کارهای حوزه پرداخت شد؛ دستور العمل انضباطی برای شرکتهای پرداخت یار به دنبال تعیین حدود تخلفات تمامی شرکتهای فعال در حوزه پرداخت و مشخص کردن نحوه جریمه و برخورد برای تخلفات است که عدم وجود این آییننامه تا به امروز برای کسب و کارهای زیست بوم پرداخت کشور مشکلاتی از جمله لغو مجوز پرداخت یاری و مسدودسازی سرویس بهطور کامل را به دنبال داشته است که این مشکل با تفاهم دستور العمل انضباطی پرداخت یاران رفع خواهد شد.
با توجه به انتظارات بانک مرکزی و دادستانی کل کشور، با تدوین آییننامه انضباطی پرداخت یاران دیگر هیچ کسب و کاری در حوزه پرداخت به دلیل تخلف از سوی یک پذیرنده به صورت کامل مسدود نخواهد شد و وارد فرآیند فیلترینگ نمیشود چرا که با استفاده از این آییننامه ابتدا بررسی میشود که کسب و کار حوزه پرداخت در انجام تخلف نقشی داشته یا صرفا یک پذیرنده تخلف را انجام داده است اما اگر با انجام بررسیها، شواهد حاکی از اثبات قصور پلتفرم پرداخت در تخلف باشد علاوه بر مسدودسازی کل سرویس با هماهنگی بانک مرکزی توافقنامه پرداختیاری نیز باطل خواهد شد و شرکت حق ارایه خدمات پرداخت را نخواهد داشت.
معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی و معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور با اجرای آیین نامه انضباطی پرداخت یاران به دنبال حمایت از فعالیت کسب و کارهای حوزه پرداخت و پرداخت یاران هستند چرا که این شرکتها میزبان تعداد بسیار زیادی کسب و کار بهخصوص کسب و کارهای نوپا هستند و در صورت مسدودسازی بهطور اشتباه و در صورت نداشتن قصور در انجام تخلف و جرایم در فضای مجازی کسب و کارهای حوزه پرداخت دچار مشکلاتی جدی میشوند و شرکتهای همکار و استفادهکننده از این پلتفرمها نیز متضرر خواهند شد.