اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۳۰

رباتی که می‌تواند دستخط و طراحی انسان‌ها را کپی کند

نیواطلس| پژوهشگران دانشگاه براون در امریکا موفق به تولید رباتی شده‌اند که قادر به کپی کردن دستخط و نیز طراحی‌های انسان است.

این ربات با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و الگوریتم ویژه‌ای که برای آن طراحی شده، می‌تواند با دقت نسبتاً بالایی حرکت قلم انسان را تقلید کند و دست نویس‌ها و طرح‌هایی مشابه با دست نویس‌ها و طرح‌های انسان‌های مختلف را در دسترس قرار دهد.

ربات یادشده پس از قرارگرفته شدن یک قلم در بازویش می‌تواند کلمات و حروفی را که قبلاً نیاموخته، ترسیم کند. این ربات در جریان یک آزمایش کلمه سلام را به ده زبان مختلف و از جمله زبان‌های یونانی، هندی، اردو، چینی و غیره به نگارش درآورد. نکته جالب این است که با توجه به ژاپنی بودن دانشجویی که ربات مذکور را طراحی کرده، این ربات در ابتدا تنها قادر به نگارش حروف و کلمات به زبان ژاپنی بود.در جریان آزمایش‌های انجام شده، این ربات توانست طرحی اولیه از تابلوی مونالیزا را نیز ترسیم کند. سازنده این ربات وعده داده که از طریق باز ترسیم طرح‌های متنوعی از افراد مختلف در آینده دقت این ربات در زمینه نقاشی افزایش خواهد یافت.

تقلید صدای سلبریتی‌ها با هوش مصنوعی

دیلی میل| یک استارتاپ جدید یک سیستم هوش مصنوعی ساخته که قادر است به طرز عجیبی کار تقلید صدا را انجام دهد.

یک شرکت توسعه‌دهنده «هوش مصنوعی» به نام «دسا» (Dessa) یک نرم‌افزار یادگیری ماشین ساخته که صدای سلبریتی‌ها را تقلید می‌کند.این شرکت ویدئویی را منتشر کرد که سیستم هوش مصنوعی آنها توانست صدای «جو روگان» (Joe Rogan) پادکستر معروف را به طرز شگفت‌انگیزی تقلید کند.دقت و شباهت صدای تولید شده به اندازه‌ای شبیه به واقعی بود که «جو روگان» اظهار کرد، این سیستم به طرز وحشتناکی دقیق است.نرم‌افزار شرکت دسا که «ریل تاک» (Real Talk) نام دارد، منبعی از اطلاعات برای آموزش خود دارد.ما تا چند سال آتی شاهد پیشرفت این فناوری به نقطه‌ای خواهیم بود که تنها چند ثانیه از یک فایل صوتی برای ساخت یک نسخه تقلیدی از آن کافی خواهد بود.البته باید گفت با وجود مزایای این فناوری، ممکن است کلاهبرداری‌هایی هم در این زمینه انجام شود.محققان با استفاده از فناوری‌های مشابه قادر به دستکاری در تصویر و ویدئو هم هستند تا نسخه جعلی آن‌ را بسازند.شرکت «دسا» اعلام کرده که فعلاً قصد انتشار مجموعه داده‌ها، تحقیقات و مدل‌های خود را ندارد.

شماره تلفن‌های ژاپن تمام می‌شود

انگجت| احتمال دارد تا سال ۲۰۲۲ میلادی شماره تلفن‌های ۱۱ رقمی در ژاپن تمام شوند. در همین راستا این کشور تصمیم دارد ۱۰ میلیارد شماره تلفن ۱۴ رقمی تا ۲۰۲۱ میلادی عرضه کند.

ژاپن تصمیم دارد تا ۲۰۲۱ میلادی ۱۰ میلیارد شماره ۱۴ رقمی عرضه کند. این در حالی است احتمالاً تا ۲۰۲۲ میلادی تلفن‌های ۱۱ رقمی در این کشور تمام شوند.گسترش سریع استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا که نیازمند شماره تلفن‌های مخصوص خود است، سبب شده تا ذخایر شماره تلفن‌های ۱۱ رقمی در این کشور تمام شود. این در حالی است که ژاپن در ۲۰۲۰ میلادی شبکه اینترنت موبایل 5G را عرضه می‌کند. به این ترتیب شماره تلفن‌های بیشتری استفاده خواهد شد.در همین راستا سه اپراتور مخابراتی ژاپن پیشنهاد وزیر مخابرات ژاپن برای عرضه شماره تلفن‌های ۱۴ رقمی را قبول کرده‌اند. در حال حاضر شماره تلفن‌های ۱۱ رقمی ژاپن با پیش شماره‌های ۰۹۰، ۰۸۰ و ۰۷۰ برای موبایل استفاده می‌شوند.در سال ۲۰۱۷ میلادی این کشور ۸۰ میلیون شماره تلفن ۱۱ رقمی با پیش شماره ۰۲۰ برای دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا عرضه کرد که تاکنون نیمی از آنها مورد استفاده قرار گرفته است.البته ژاپن تنها کشوری نیست که در آینده با مشکل تمام شدن شماره تلفن برای دستگاه‌های مختلف روبرو می‌شود. سال گذشته تعداد دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا در جهان از تعداد موبایل‌ها فراتر رفت. پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۲۰ میلادی در سراسر جهان ۵۰ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل شوند.

تحقیقات ایتالیا از گوگل به علت انحصارطلبی تجاری

آسین ایج| دولت ایتالیا قصد دارد تحقیقاتی را در مورد عملکرد گوگل در این کشور به عمل آورد تا مشخص شود آیا این شرکت از موقعیت برتر خود برای اعمال نفوذ در بازار محصولات هوشمند سوءاستفاده کرده است یا خیر. بر اساس بیانیه‌ای که در این زمینه صادر شده، گوگل از گنجاندن اپلیکیشنی موسوم به Enel X Recharge  در اپ Android Auto  خودداری کرده است.این اپلیکیشن توسط شرکت ایتالیایی Enel تولید شده که در حوزه انرژی و به خصوص برق و گاز فعال است. اپلیکیشن یادشده برای مدیریت شارژ خودروهای برقی از طریق گوشی‌های هوشمند به کار می‌رود. همچنین از آن می‌توان برای یافتن نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی و ذخیره کردن نوبت استفاده کرد.گوگل با استفاده از موقعیت برتر سیستم عامل اندروید، در بازار اپلیکیشن‌های متنوع تجاری و حرفه‌ای نیز دست برتر را دارد و با حذف یا افزودن اپلیکیشن‌های خاص بر تعداد کاربران آنها افزوده یا از میزان آنها می‌کاهد که این امر به معنای انحصارطلبی تجاری است.