عاقبت طرح تعویق کنکور چه شد؟

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۰۱

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت حداقل دو ماه مخالفت کردند. هدایت‌الله خادمی به عنوان متقاضی بررسی دو فوریت این طرح بیان کرد: چندین استان کشور درگیر سیل ویرانگر شده‌اند و دانش‌آموزان فرصت مطالعه کافی نداشتند. از سوی دیگر بسیاری از کتاب‌های دانش‌آموزان در سیل از بین رفته است. فرض کنید که فرزندان خودمان در چنین وضعیتی قرار گرفته‌اند.

او در ادامه گفت: حدود صد هزار دانش‌آموز درگیر سیل هستند. امروز با این طرح ما می‌توانیم فرصت دوباره به دانش‌آموزان برای مطالعه بدهیم. از سوی دیگر بخشی از کتاب‌های آموزشی درسی از بین رفته است و از آنجا که دیگر منابع کتاب‌های قدیمی چاپ نمی‌شود دانش‌آموزان چیزی در دست برای مطالعه ندارد باید فرصت جمع‌بندی منابع را به دانش‌آموزان سیل زده بدهیم.

نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس تصویب کرد: از سوی دیگر به دلیل گستردگی حادثه سیل در نظر گرفتن سهمیه ممکن نیست و ساز و کار منطقی برای آن وجود ندارد. جبار کوچکی نژاد در مخالفت با دو فویت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت حداقل دو ماه بیان کرد: بعد از سیل کمیسیون آموزش و تحیقات مجلس بازدید میدانی از مناطق سیل زده خوزستان، گلستان و لرستان داشت و وسایل آموزشی فرزندان سیل‌زدگان را بررسی کردیم. در نهایت در جلسه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داشتیم کل اعضای کمیسیون با این طرح مخالف بودند؛ چرا که این اولین‌بار نیست که در کشور حادثه‌ای پیش می‌آید.

نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس در ادامه بیان کرد: در خصوص کنکور کارشناسی ارشد از آنجا که هم افراد سیل زده و هم سایر افراد درگیر سیل بودند با تلاش مجلس کنکور به تعویق افتاد. اما اکنون تعویق کنکور به نفع دانش‌آموزان نیست. عقب انداختن کنکور باعث بر هم خوردن نظم آموزشی می‌شود.

فرهاد تجری در موافقت با بررسی دو فوریت این طرح بیان کرد: با این طرح فرصتی برای مطالعه بیشتر در اختیار هم میهنان سیل زده ما قرار می‌گیرد و این یک امتیاز محسوب نمی‌شود. فرزندان و جوانان مناطق سیل زده حتی برای نشستن و خوردن نیز در این چند ماه جای کافی نداشتند؛ اکنون چگونه باید در رقابت کنکور با سایر مناطق پیروز و موفق شوند؟ آیا این عدالت است که جوانان ما که سه ماه است درگیر سیل هستند و در چادر به سر می‌برند بخواهند در کنکور شرکت کنند؟

او در ادامه تاکید کرد: فشار ناشی از سیل بر روح و روان سیل‌زدگان همچنان حاکم است. لازم است با تصویب دو فوریت این طرح فرصتی برای بازسازی روحیه جوانان و کسب آمادگی لازم برای شرکت در کنکور به آنها داده شود. جلیل رحیمی جهان آبادی در مخالفت با دو فوریت این طرح بیان کرد: این طرح می‌گوید به دلیل سیل و حوادث طبیعی ما کنکور را به تاخیر بیندازیم و سه میلیون دانش‌آموز را دچار استرس کنیم. در حالی که کشور ما همه ساله با حوادث غیر مترقبه و غیر طبیعی زیادی مواجه است نمی‌شود به دلیل هر مشکل کنکور را به تعویق انداخت. او ادامه داد: کسی مانع کمک به مناطق سیل زده نیست؛ بلکه تعویق کنکور راه‌حل کمک به سیل‌زدگان نیست. با این کار نظم آغاز سال تحصیلی آینده بر هم می‌خورد و هزینه سنگینی بر دوش آموزش و پرورش و وزارت علوم گذاشته می‌شود. روح این طرح آسیب فوق‌العاده جدی‌ به آینده کنکوریان ۹۸ وارد می‌کند.

امیر طاهرخانی در موافقت با دو فوریت این طرح بیان کرد: این مدیریت ضعیف در کشور ما بوده که نتوانسته آسیب‌های حوادث طبیعی را به حداقل برسانیم. دانش‌آموزان سیل زده در کجا باید درس می‌خواندند؟ ما باید انصاف را در حق دانش‌آموزان کشور رعایت کنیم.

او گفت: دانش‌آموزان مناطق سیل زده در شرایط روحی بسیار بدی هستند. نمی‌توان از آنها انتظار داشت تا در رقابت کنکور بتوانند موفق شوند.