ویژه
تعادل در عرضه و تقاضای بازار لوازم خانگی
این روزها دیگر خبری از کمبود یا احتکار لوازم خانگی به گوش نمی رسد، چه عاملی باعث ایجاد چنین ثباتی در بازار شده است؟ کارشناسان معتقدند قیمت گذاری جدید براساس هزینه تولید و حذف دلال ها از بازار، عرضه و تقاضا را به تعادل رسانده و از آنجایی که تولیدکننده ها تا چند ماه آینده مواد اولیه مورد نیاز را دارند تولید با روند گذشته حفظ خواهد شد. نزدیک به هشت ماهی است که از آغاز تهدیدها و تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران می گذرد و دیگر از آن التهاب قیمت ها در بازار خبری نیست، در آن دوره لوزام خانگی یکی از عمده محصولاتی بود که با چالش قیمت و عرضه مواجه بود، تا جایی که بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند قیمت بالای مواد اولیه و ... باعث کاهش تولید و در نهایت آسیب به این صنعت خواهد شد، هرچند در آن زمان دولت وعده ارز دولتی با نرخ 4200 تومان هم داده بود، اما روند کند ثبت سفارش و تخصیص ارز باعث شده بود بسیاری از عرضهکنندههای خرد دست به احتکار بزنند یا تولیدات قبلی را با قیمت دلار روز که بیش از 12 هزار تومان بود عرضه کنند، این روند تا شهریورماه 97 ادامه داشت، تا اینکه تصمیمهای جدید در این بازار گرفته شد، اما چه اتفاقاتی در صنعت لوازمخانگی در چند ماه اخیر رخداده که بازار به آرامش نسبی رسیده است، در این رابطه با مسئولان و فعالان این صنعت گفتگو کردهایم که برای آگاهی از وضعیت بازار تا پایان این گزارش را بخوانید. رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری گفت: در حال حاضر صنعت لوازم خانگی از نظر تأمین مواد اولیه مشکلی ندارد و تولید تقریباً با همان روند گذشته ادامه دارد و همین مسئله باعث شده تقاضای کاذبی که پیش از این در بازار بود کاهش یابد، در واقع تولید و عرضه به تعادل رسیده که به این معناست که به اندازه ی تقاضا، عرضه وجود دارد، در حالی که پیش از این تقاضا بیش از عرضه داخلی بود و بخشی از آن به سوی خرید کالاهای خارجی سوق پیدا می کرد.
سرنوشت خدمات پس از فروش لوازم خانگی خارجی
در حالیکه برخی از شرکتهای خارجی از ایران خارج شدهاند، ابهاماتی در رابطه با وضعیت خدمات پس از فروش آنها مطرح است. در این زمینه رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی میگوید که نمایندگی و شرکتهای طرف حساب ایرانی موظف به ارائه خدمات طبق قرارداد هستند. به گزارش ایسنا، در ماههای اخیر به واسطه اعمال تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی آمریکا برخی شرکتهای بینالمللی که در ایران فعالیت داشتند عملا از بازار ایران خارج شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که این شرکتها حجم قابل توجهی محصول به بازار وارد کرده و خریداران بسیاری را به سوی خود جذب کرده بودند و با گذر زمان این محصولات نیاز به خدمات پس از فروش دارد. از بازارهای وارداتی که برخی از شرکتهای خارجی از آن خارج شدند و خدمات پس از فروش در آن بسیار مهم است میتوان به بازار لوازم خانگی اشاره کرد، حال جای سوال دارد که با خروج برخی از شرکتهای خارجی از بازار ایران، چه سرنوشتی در انتظار مشتریان است. در این رابطه محمد طحانپور ، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: شرکتهای لوازم خانگی خارجی با اعمال تحریمهای آمریکا از بازار ایران خارج نشدهاند و در شرایط فعلی تنها امکان واردات محصول جدید به ایران را ندارند. وی افزود: با این حال شرکتها و نمایندگیهای عرضهکننده محصولات لوازم خانگی خارجی موظف هستند طبق قرارداد فیمابین به مشتریان خود خدمات پس از فروش ارائه کنند.