زمزمههایی برای گرانی اینترنت
گروه دانش و فن مرجان محمدی
کیفیت اینترنت در ایران چنگی به دل نمیزند، نارضایتی که کاربران همواره آن را اعلام کردهاند و این در حالی است که در نظرسنجیهای رسمی نیز همیشه کاربران ازنحوه پشتیبانی سرویسدهندگان اینترنت ناراضی بودهاند بطوریکه در جدیدترین نظرسنجی که از سوی از سوی وزارت ارتباطات درخصوص نحوه پشتیبانی سرویسدهندگان اینترنت مشخص شد بیش از ۷۷ درصد کاربران از پشتیبانی دریافت خدمات اینترنت رضایت ندارند. در این نظرسنجی از کاربران پرسیده شده آیا از ارایه خدمات پشتیبانی سرویسدهندگان اینترنت رضایت دارند؟ ۷۷.۸ درصد شرکتکنندگان به این سوال پاسخ خیر دادند، ۵.۶ درصد کاربران از خدمات رضایت داشتند و پاسخ ۱۶.۷ درصد شرکتکنندگان در این نظرسنجی به خدمات پشتیبانی اینترنت، تا حدودی بوده است.
این نظرسنجی در حالی روی سایت وزارت ارتباطات قرار گرفت که ماه گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کیفیت پایین خدمات پشتیبانی سرویسدهندگان اینترنت خبرداد وبه رگولاتوری و شرکتهای ارایهدهنده اینترنت دو هفته مهلت داد تا با بهبود بخشیدن به خدمات پشتیبانی رضایت کاربران را جلب کنند.
حال در شرایطی که نه اینترنت کیفیت مطلوب را دارد (با توجه به هزینهای که کاربران پرداخت میکنند) و نه خدمات پشتیبانی آن مورد رضایت کاربران است، برخی شرکتهای ارایهدهنده اینترنت خواستار افزایش تعرفههای اینترنت شدهاند، این شرکتهای ارئهدهنده اینترنت معتقدند رگولاتوری باید با افزایش تعرفه اینترنت موافقت کند چرا که شرکتهای ارایهدهنده اینترنت ثابت معتقدند این روزها دچار مشکلات مالی شدند و وضعیت مطلوبی ندارند. حتی برخی از شرکتهای FCP بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند و میگویند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل بهجای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه این شرکتها در حال از دست دادن مشترکانشان هستند و با توجه به هزینه بالایی که انجام میدهند باید مطابق با آن تعرفه را افزایش دهند، مسالهای که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص آن اعلام کرده است: تعرفه خدمات اینترنت موضوعی کارشناسی است و این شرکتها باید دلایل و مستندات خود را برای افزایش تعرفه خدمات به رگولاتوری ارایه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
در این خصوص حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است: در صورتی که شرکتهای ارایهدهنده اینترنت دلایل و مستندات محکم و کارشناسیشده، به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ارایه دهند این درخواست آنها بررسی میشود .
وی با شاره به اینکه شرکتهای اینترنتی از تعرفههایی که با وجود افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته که تفاوت چندانی نداشته، رضایت ندارند، افزود: این شرکتها خواهان افزایش قیمت اینترنت در اپراتورهای سیار برای همسانسازی قیمتها در اپراتورهای ثابت و از طرف دیگر متعادلسازی قیمت خدمات ارایهشده با توجه به نوسان نرخ ارز هستند.
در این خصوص رگولاتوری معتقد است این تغییر قیمت باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و اپراتورها را دعوت به ارایه مستندات برای این درخواست کرده است .
از سوی دیگر رگولاتوری معتقد است اینترنت در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان ارزانتر است، اما این مهم باعث نمیشود تا اینترنت در ایران گران شود، حال اینکه کاربران نظری متفاوت از رگولاتوری دارند و معتقدند با توجه به کیفیت پایین اینترنت در ایران، هزینهای که برای این خدمت پرداخت میکنند بسیار بالا است و مطابق با دیدگاه کاربران اینترنت در ایران گران است . اما شرکتهای ارایهدهنده اینترنت و اپراتورها نیز با نظر کاربران مخالفند و معتقدند با توجه به هزینه بسیار بالا سرمایهگذاری و نگهداری قیمت اینترنت در ایران ارزان است .
بر اساس این گزارش زمزمههای گرانی اینترنت در حالی این روزها از سوی کاربران و برخی مسوولان بیان میشود که سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در تلاطم اقتصادی نباید صرفاً هزینه را از جیب مردم برداشت و هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد، همچنین رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی در آن برهه از زمان گفت: تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به عنوان رگولاتوری یا مقرراتگذار، این است که قیمتهای ارایه خدمات اینترنت توسط اپراتورها از آنچه اکنون ارایه میشود، بالاتر نرود.مسالهای که تا به امروز محقق شده است حال اینکه برخی شرکتهای ارایهدهنده اینترنت سعی دارند به بهانههای مختلف قیمتها را افزایش دهند، در خواستی که تاکنون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن واکنشی نشان نداده است، اما رگولاتوری گویا با اعلام اینکه باید دلایل شرکتها برای افزایش تعرفهها بررسی شود چراغ سبزی را به این شرکتها نشان داده است . از سوی دیگر کاربران معتقدند که در حال حاضر با توجه به خدمت و کیفیت بد اینترنت این هزینههای دریافتی هم بالا است و باید وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات چارهای برای این بیکیفیتی بیندیشد.