وضعیت خاص در تهران به لحاظ تراکم جمعیت کلاسهای درس
سرپرست وزارت آموزشوپرورش با ارایه چهارپیشنهاد به خیرین مدرسهساز اظهارکرد: برنامه فراگیر مشارکت در نظام آموزشی با محوریت خیرین مدرسهساز شکل بگیرد و زیرنظر مجمع خیرین مدرسهساز، مجمع خیرین مدرسه یار، هنر یار، دانش یار، سلامت یار و ورزش یار را میتوان گسترش داد. جواد حسینی اظهارکرد: استان تهران ازلحاظ کمی و کیفی دارای اهمیت است که در بخش کیفی علاوه بر موقعیت سیاسی، تهران به عنوان پایتخت کشور حجم مهاجرپذیری بسیار زیادی از داخل و خارج کشور دارد و باعث میشود که استان تهران در حوزههای مختلفی ازجمله آموزش با جمعیت بالایی روبهرو شود. حسینی افزود: استان تهران علاوه بر جمعیت خودش به جمعیت مهاجرانش هم پاسخ میدهد که در کنار این دو پاسخگویی باید حمایت فراملی را هم انجام دهد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: استان تهران ازلحاظ تراکم دانشآموزی و هم به لحاظ مقاومسازی مدارس از وضعیت خاصی برخوردار است و میانگین تراکم دانشآموزی کشور در هر کلاس ٢۴ نفر است اما در تهران میانگین تراکم دانشآموزی ۳۴ نفر است. وی در ادامه بیان کرد: فضای سبز دانشآموزی استان تهران با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد چراکه سرانه فضای سبز استاندارد جهانی 39.8 مترمربع و میانگین کشوری 2.5 است درحالی که میانگین فضای سبز تهران 5.4 مترمربع است لذا از بعد سرانه آموزشی و تراکم دانشآموزی در استان تهران با کمبود مواجه هستیم و از سوی دیگر فضاهای غیراستاندارد مدارس تهران، نیاز به بهسازی، مقاومسازی و نوسازی دارد. حسینی تاکید کرد: ۲۳ هزار کلاس درس در استان تهران نیاز به بهسازی دارد و استان تهران در سرانه فضا، تراکم دانشآموزی، مقاومسازی و بهسازی بعد از استان سیستان و بلوچستان قرارگرفته است. سرپرست وزارت آموزشوپرورش اظهارکرد: استان تهران با همه این مشکلات باهمت خیرین مدرسهساز و دولت سالانه هزار کلاس درس برای دانشآموزان آماده میکند و برای اینکه به استاندارد سرانه کشور برسیم نیازمند ۱۲ هزار مدرسه با ۱۸ هزار کلاس درس هستیم. حسینی با اشاره به اینکه دو مشکل در آموزش و پرورش داریم، اذعان کرد: ساختمانهای بسیار زیادی داریم که فاقد سند هستند و هیچ وزارتخانهای مانند آموزش و پرورش املاک و دارایی ندارد چراکه ۱۰۷ هزار واحد آموزشی در بیش از ۷۰۰ منطقه آموزشی داریم و مشکل دوم امکانات کمی است که به عنوان تجهیزات در فضاهای آموزشی داریم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در استان تهران خیرین مدرسهساز همیشه پیشرو بودهاند و ۱۵ هزار واحد آموزشی و ۲۰ هزار کلاس درس با کمک خیرین احداث شده است و درصورتیکه مدارس غیردولتی از این آمار جدا شود، یکسوم مدارس استان تهران را خیرین ساختهاند. او در ادامه اضافه کرد: از ۱۳۰ هزار کلاس درس که در سطح کشور توسط خیرین ساختهشده است ٢٠هزار کلاس درس در تهران ساختهشده است و همچنان تلاش خیرین ادامه دارد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان چهار پیشنهاد گفت: در پیشنهاد اول؛ جریان مشارکت داوطلبانه در قالب خیرین مدرسهساز داشته باشیم چراکه بدون تردید در جامعه موثرترین تشکل مجمع خیرین مدرسهساز است که امروز ۳۰ هزار خیر را ساماندهی میکند تا این روند در جامعه جاری و ساری و فرهنگ مدرسهسازی ترویج داده شود و مجامع خیرین مدرسه یار را زیرنظر مجمع خیرین مدرسهساز راهاندازی خواهیم کرد. حسینی بابیان دومین پیشنهاد اظهارکرد: آمایش سرزمینی مبتنی بر دو عنوان را عملی کنیم اول اینکه کدام منطقه کشور بیشترین نیاز به مدرسه رادارند که برای ساخت مدرسه خیرین و دولت در آن مناطق متمرکز شوند و دوم اینکه کدامیک از مدارس اولویت بیشتری به مقامسازی و بهسازی دارند البته با رویکرد عدالت آموزشی و هرم نیاز جامعه این برنامهریزیها را انجام خواهیم داد. وی با اشاره به پیشنهاد سوم خود اظهارکرد: برنامه فراگیر مشارکت در نظام آموزشی با محور خیرین مدرسهساز شکل بگیرد چراکه پرهزینهترین و شاخصترین مشارکت را خیرین در امر مدرسهسازی محقق کردهاند و زیرنظر مجمع خیرین مدرسهساز، خیرین مدرسه یار، هنر یار، دانش یار، سلامت یار و ورزش یار را میتوانیم گسترش میدهیم. سرپرست وزارت آموزشوپرورش در مورد پیشنهاد چهارم گفت: تمام دستگاههای دولتی و عمومی که در تسریع کار خیرین موثرند را تشویق کنیم و در این راستا کارگروه تسهیل و کمک به مدرسهسازی را با کمک دستگاههای دولتی و عمومی تشکیل خواهیم داد که از طرف دولت علاوه بر ارایه اعتبارات در رفع محدودیتها وظایف خود را انجام داده باشیم.