پیشبینی هزینه یک میلیارد دلاری لایروبی
گروه ایران|
یکی از موضوعات مهمی که در جریان سفر روحانی به عراق مورد توجه دو طرف قرار گرفت؛ توافقنامههایی بود که 2کشور ایران و عراق برای لایروبی و ساماندهی اروند در دستور کار قرار دادند. بعد از این سفر بود که مسوولان دو کشور تلاش برای بهبود شاخص های زیست محیطی اروند را پیگیری و اعلام کردند که زمینههای لازم برای لایروبی اروند را دنبال میکنند. درهمین خصوص مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه جلسه سوم ایران و عراق درباره لایروبی اروند و خارجسازی مغروقهها در این آبراهه این هفته در بندر خرمشهر برگزار میشود، گفت: پیشبینی میکنیم لایروبی اروند یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد. نورالله اسعدی در جمع خبرنگاران در محل سازمان بنادر و دریانوردی درباره لایروبی اروند و توافق ایران و عراق در این باره در پاسخ به فارس اظهار داشت: پیش از این دو نشست بین ایران و عراق درباره لایروبی اروند برگزار شد که یکی از این نشستها در بندر خرمشهر و به میزبانی اداره کل بندر بود.
وی ادامه داد: در آن نشست طرفین توافق کردند که کمیته فنی تشکیل شود تا بر اساس این کمیته فنی موارد مورد نظر را اعمال کنند.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر توضیح داد: بحث این بود که بر اساس قرارداد 1975 الجزایر در اروند خط تالویج اجرا شود. قبل از این ایران معتقد بود تالویج جدید مدنظر باشد اما عراقیها با این خط مرزی جدید موافقت نکردند و نهایتا توافق شد بر اساس عهدنامه 1975 الجزایر و حسن همجواری ایران و عراق مبنای لایروبی و تعیین خط تالویج قرار گیرد. اسعدی ادامه داد: مشکلی که در این باره وجود داشت این بود که 10 درصد از این خط تالویج تغییراتی داشت که بیشتر به سمت کشور عراق بود و موجب شد مورد موافقت آنها قرار نگیرد.
اما اخیرا قرار شد مبنا همان تالویج قدیم 1975 الجزایر باشد. وی افزود: اگر مبنا بر اساس تالویج قدیم باشد میزان برداشت رسوبات ما حدود 90 میلیون متر مکعب خواهد بود که این با احتساب عمق منفی 8 و نیم متر است اما بر اساس تالویج جدید و عمق منفی 6 و نیم متر حدود11 میلیون متر مکعب لایروبی باید توسط ما انجام شود که این هم خود حجم قابل ملاحظهای است. مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اضافه کرد: در کشور عراق و بغداد جلسهای برگزار و مقرر شد خط تالویج جدید معین شود و بعد از آن وارد فاز لایروبی اروند شوند؛ این هفته هم نشست سوم در بندر خرمشهر برگزار میشود و هر دو هفته یک جلسه در این باره داریم.
اسعدی اظهار داشت: درباره لایروبی اروند و خارجسازی مغروقهها شروط سیاسی کنار گذاشته شد و کلا براساس موضوعات فنی، پروژه بررسی میشود و شرطی از سوی عراقیها در این باره مطرح نشده است.
پیشبینی هزینه یک میلیارد دلاری لایروبی اروند
وی بیان کرد: پیشبینی میکنیم لایروبی اروند حدود یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد البته این رقم در تالویج قدیم و عمق منفی 8 و نیم متر با تالویج عمق منفی 6 و نیم متر، متفاوت است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه هنوز هیچ توافقی برای خارجسازی مغروقههای اروند توسط ایران وعراق انجام نشده است، گفت: هنوز در مورد تقسیمبندی خارجسازی هم توافقی نداشتهایم.
اسعدی بیان کرد: در اروند 24 فروند شناور مغروقه داریم که 10 فرونده مربوط به ما و 14 فروند مربوط به کشور عراق است که اینها موانع جدی لایروبی و تردد ایمن شناورها هستند.
وی گفت: هر گونه توافق درباره خارجسازی مغروقهها در چارچوب هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی است و ذیل توافق اخیر ایران و عراق محسوب میشود. مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: فعلا در مورد نحوه خارجسازی مغروقهها توافقی بین دو طرف صورت نگرفته است.
بندر خرمشهر از مزایای منطقه آزاد برخوردار است
اسعدی با بیان اینکه مزایای مناطق آزاد در بندر خرمشهر اجرامیشود، گفت: مالکیت اراضی مربوط به سازمان بنادر است و قرار نیست واگذار شود. وی اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر 64درصد رشد داشت که در رابطه با ژنرال کارگو و کالاهای عمومی است.