رشد پروازهای عبوری از فضای کشور‌ طی یک هفته گذشته

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۶۷

حدود دو هفته پیش و پس از بالاگرفتن تنش‌های سیاسی میان ایران و امریکا بر اثر ساقط شدن پهپاد جاسوسی امریکا درآبهای دریای عمان، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، اطلاعیه‌ای مبنی بر ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان خلیج فارس و ایران، صادر کرد که از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی امریکایی، هلندی و استرالیایی (کانتاس) اجرایی شد، البته مسوولان حوزه هوایی و فرودگاهی بارها اعلام کردند که این اطلاعیه تاثیری در میزان پروازهای عبوری از آسمان ایران نداشته است اما با توجه به اظهارات تازه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، پس از کاهش محدود پروازهای عبوری از فضای کشور با صدور اطلاعیه هوانوردی امریکا، هم‌اکنون شاهد افزایش آمار روزانه پروازهای عبوری هستیم، سیاوش امیرمکری گفت: چند روز پس از ساقط شدن پهپاد جاسوسی امریکا، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور کاهش یافت و از رقم روزانه حدود 840 پرواز، به حدود 800 پرواز کاهش یافت.

به گزارش فارس، سیاوش امیرمکری با اشاره به اینکه در سال 97 درآمدمان از محل پروازهای عبوری 1800 میلیارد تومان بود، توضیح داد: از یک هفته گذشته، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور مجددا افزایش یافت و به هر حال آن التهاب برطرف شد و شرکت‌های هواپیمایی متوجه شدند که آسمان ایران کماکان امن است، ضمن آنکه از نظر اقتصادی هم برای شرکت‌های هواپیمایی صرفه بیشتری دارد که از آسمان ایران عبور کنند چون مدت زمان پرواز برای آنها کاهش می‌یابد و طول مسیر هوایی هم ‌از فضای ایران، کوتاه‌تر است. امیرمکری بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا چند روز آینده به آمار قبلی پروازهای روزانه از فضای کشور که همان رقم حدود 840 پرواز است، برگردیم.

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهارکرد: پس از ساقط شدن پهپاد امریکایی و کاهش محدود پروازها از فضای کشور، ایران اقدامی برای افزایش پروازهای عبوری از فضای کشور انجام نداد، ‌‌البته اعتراض خود را درباره این نوتام امریکا به دفتر منطقه‌ای ایکائو اعلام کرده‌ایم و پیگیر مباحث حقوقی و اعتراض خود هستیم، اما هیچ اقدام عملی در خصوص ترغیب ایرلاین‌ها برای عبور از فضای کشور نداشتیم اما شرکت‌های هواپیمایی خارجی خودشان متوجه شدند که به نفع خودشان است از آسمان ایران عبور کنند. او با بیان اینکه آن نوتام امریکایی باید توسط خودشان باطل شود، ‌گفت: پس از صدور آن نوتام، برخی کشورها اعلام کردند که از آن پیروی می‌کنند اما به تدریج پس از گذشته چند روز، به وضعیت قبلی برگشته‌ایم و پروازهای عبوری مجدداً در حال افزایش است.

   طلب 700 میلیارد تومانی‌ شرکت فرودگاه‌ها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره میزان طلب شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از شرکت‌های هواپیمایی و نحوه تسویه بدهی آنها، اظهارکرد: ‌رقم انباشته طلب شرکت فرودگاه‌ها از شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر حدود 700 میلیارد تومان است. او ادامه داد: تلاش می‌کنیم که این رقم طلب اضافه نشود و طلب‌های جاری را از شرکت‌های هواپیمایی وصول کنیم ضمن آنکه طی برنامه‌ای با اخذ چک و تعهد، تسویه سنواتی ایرلاین‌ها را انجام دهیم. امیرمکری با اشاره به برنامه‌ریزی برای تأمین تجهیزات هوانوردی در دو بخش «مرکز کنترل فضای کشور» و «برج فرودگاه مهرآباد»، بیان کرد: ‌تأمین برخی تجهیزات مرکز کنترل فضای کشور و‌ سیستم برج و اپروچ فرودگاه مهرآباد در دستور کار شرکت فرودگاه‌ها قرار گرفته است و برنامه داریم که سیستم‌های آنها را به‌روزرسانی کنیم‌.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توضیح داد: اگر این تجهیزات وارد کشور شود این دو بخش (مرکز کنترل فضای کشور و برج فرودگاه مهرآباد) حدود 15 تا 20 سال به‌روز است؛ البته ‌در بخش‌های تجهیزات کمک ناوبری و تجهیزات مخابراتی در سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و‌ خریدهای مناسبی صورت گرفته است. به گفته او فعلا تا 10 تا 15 سال آینده در دو بخش «مرکز کنترل فضای کشور» و «برج فرودگاه مهرآباد» نیازی نداریم اما درباره سیستم‌های نظارتی، راداری و یکسری سیستم‌های اتوماشن مربوط به رادار و ارتباط آن با برج و اپروچ، نیازمند به‌روز‌رسانی است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: به هر حال‌ هر 10 تا 15 سال یک‌بار، باید برخی از این تجهیزات به‌روز‌رسانی شوند، چون برخی هواپیماهای جدید‌ وارد کشور می‌شوند که باید با این سیستم‌های راداری همخوانی داشته باشند بنابراین 10 الی 15 سال یک‌بار این تجهیزات باید به‌روز شوند. امیرمکری اضافه کرد: اگر امسال بتوانیم با طرف خارجی قرارداد خرید این تجهیزات را منعقد کنیم، حدود 35 میلیون دلار برای خرید تجهیزات هزینه خواهد شد و پس از آن به مدت 15 سال نیاز شرکت فرودگاه‌ها را جبران می‌کند؛ البته وقتی وارد مذاکره با فروشندگان شویم، رقم سرمایه‌گذاری، دقیق‌تر می‌شود. او یادآور شد: پس از خرید تجهیزات ایمنی، امنیتی و دستگاه‌های کمک ناوبری، باید مجوز ورود آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شود.

   تعدیل نرخ تعرفه‌های فرودگاهی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره کاهش تعرفه‌های فرودگاهی بیان کرد: قرار است ایین‌نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول که موضوع تعرفه‌های خدمات فرودگاهی است، تعدیل شود و این به دلیل‌ شرایط فعلی شرکت‌های داخلی و نوسانات ارزی است.

امیرمکری ادامه داد: ایرلاین‌های داخلی 26 درصد از نرخی که ایرلاین‌های خارجی بابت تعرفه پرداخت می‌کنند، می‌پردازند اما مشکلی که شرکت‌های هواپیمایی داخلی دارند این است که چون تعرفه‌های فرودگاهی بر اساس نرخ ارز تبدیل می‌شود‌، وابستگی به نرخ ارز وجود دارد و افزایش نرخ ارز شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. او افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تعرفه‌ها را به طریقی کنترل کنیم که درآمد شرکت فرودگاه‌ها کاهش نیابد و از سوی دیگر به شرکت‌‌های هواپیمایی داخلی هم فشار وارد نشود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره اعمال تخفیف در تعرفه‌های فرودگاهی در مناطق محروم گفت: ‌تخفیف تعرفه‌ها در حال حاضر اعمال نمی‌شود اما در فرودگاه‌های استان‌های محروم، نرخ‌های تعرفه، نرخ‌های تشویقی برای جذب شرکت‌های هواپیمایی است. امیرمکری اظهار کرد: ‌‌شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همیشه به عنوان یکی از شرکت‌هایی که‌ درآمد خوبی دارد، مطرح است، اما از آن طرف تجهیزاتی که ما باید برای فرودگاه‌ها تهیه کنیم و آنها را به روز و ایمن نگه داریم هزینه‌های سنگین خرید و تعمیر و نگهداری دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد: درآمدهای فرودگاهی در حال حاضر پاسخگوی هزینه‌های راهبری و به‌روزرسانی فرودگاه‌ها نیست بنابراین این دو بخش (ناوبری و فرودگاهی) ‌به یکدیگر کمک می‌کنند تا کار پیش برود و برنامه‌ای برای جداسازی این دو بخش نداریم.

   آماده‌سازی 19 فرودگاه برای پروازهای حج امسال

امیرمکری بیان کرد: 19 فرودگاه کشور برای پروازهای حج امسال آماده‌سازی شده‌اند که شامل 18 فرودگاه شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره معافیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از فروش خانه‌های سازمانی طبق مصوبه دولت، اظهارکرد: در گذشته دولت مصوبه‌ای ‌داشت مبنی بر اینکه دستگاه‌های دولتی و اجرایی باید همه خانه‌های سازمانی خود را بفروشند، اما مشکلی که شرکت فرودگاه‌ها در این باره داشت این بود که این خانه‌های سازمانی در داخل محوطه فرودگاهی است‌ و امکان فروش آن وجود ندارد، بنابراین فروش این خانه‌های سازمانی از آن دستورالعمل مصوبه دولت مستثنی شد.