ایرانشهر
کاهش 15 درصدی پروازها در بهار 98
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی مقایسه وضعیت پروازهای خارجی و داخلی را طی سهماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تشریح کرد. مقصود اسعدیسامانی در گفتوگو با ایسنا، در ارتباط با وضعیت تعداد پروازهای بینالمللی و داخلی طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، اظهار کرد: شاهد کاهش میزان پروازهای داخلی و بینالمللی (خارجی و عتبات) در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم و تعداد مسافران در پروازهای داخلی طی این مدت کاهش یافته و هرچند که تعداد مسافران در پروازهای داخلی در فروردین و اردیبهشت کاهشی بوده است، اما در خردادماه نسبت ثابتی را تجربه میکند. وی ادامه داد: تعداد کل پروازها اعم از خارجی و داخلی طی سه ماهه نخست سال جاری کاهشی ۱۵ درصدی داشته است و تعداد مسافران این پروازها نیز ۱۴ درصد کاهش یافتهاند، پروازهای داخلی نیز با کاهشی ۱۲ درصدی در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و مسافران داخلی نیز در این برهه زمانی ۱۰ درصد کاهش پیدا کردهاند؛ علاوه بر این میزان پروازهای خارجی در فروردین ماه ۲۹ درصد کاهش یافته و تعداد مسافران در پروازهای داخلی کاهشی ۲۷ درصدی را تجربه کرده است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به اینکه کل پروازها (اعم از خارجی و داخلی) در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته و تعداد مسافران نیز افتی ۱۱ درصدی داشته است، اعلام کرد: تعداد پروازهای بینالمللی در اردیبهشت ماه ۲۰ درصد و تعداد مسافران پروازی نیز در این ماه ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشتهاند و تعداد پروازهای داخلی نیز ۱۰ درصد و مسافران داخلی نیز به همین میزان کاهش یافتهاند.
سامانی درباره خردادماه نیز بیان کرد: تعداد کل پروازها اعم از داخلی و خارجی در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد کاهش یافته و تعداد مسافران کل پروازها نیز کاهشی یک درصدی داشته است، این در حالی است که پروازهای داخلی در این ماه پنج درصد کاهش را تجربه کرده است، هر چند که تعداد مسافران پروازی در این ماه کاهشی نداشته است، در مورد پروازهای بینالمللی نیز شاهد کاهش ۹ درصدی در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و تعداد مسافران نیز در این ماه کاهشی نداشته است.
وی در مورد علل کاهش میزان پروازهای داخلی و خارجی و تعداد مسافران پروازی طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، اظهار کرد: بخشی از کاهشها به دلیل کاهش پروازهای خارجی به ایران است و در عین حال شاهد کاهش تقاضای سفر در بخش پروازهای خارجی هستیم که میتواند ناشی از علل مختلفی همچون رشد نرخ ارز و هزینه عوارض خروج از کشور باشد که رغبت متقاضیان سفرهای خارجی را کاهش داده است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: در مورد پروازهای داخلی چندان کاهشی در میزان مسافران نداشتهایم هر چند که تعداد پروازها کاهش یافته است؛ بطور مثال اگر در سال گذشته از ۱۰۰ صندلی یک پرواز، ۸۰ صندلی پر میشد، در سال جاری ۹۰ صندلی پر شده بنابراین با وجود کاهش تعداد پروازهای داخلی تعداد مسافران کاهش چندانی را مشاهده نکرده است.
انتقال پروازها به فرودگاه امام خمینی (ره) اجباری نیست
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی متوجه شدند که آسمان ایران برای عبور همچنان امن و به صرفه است، گفت: در فرودگاه مهرآباد از ساعت 24 تا 6 صبح محدودیت پروازی وجود دارد که در این شرایط فرودگاه امام میتواند مکمل فرودگاه مهرآباد در انجام پروازهای داخلی باشد. سیاوش امیرمکری در گفتوگو با ایلنا، درباره انتقال برخی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت اعزام و پذیرش در فرودگاه مهرآباد حدود 15 میلیون مسافر در سال است اما فرودگاه امام یک ظرفیت جدیدی را ایجاد کرده که میتوان از آن استفاده کرد. وی ادامه داد: از سوی دیگر در فرودگاه مهرآباد از ساعت 24 تا 6 صبح محدودیت پروازی وجود دارد که در این شرایط فرودگاه امام میتواند مکمل فرودگاه مهرآباد در انجام پروازهای داخلی باشد. مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه مردم برای خرید بلیت هواپیما از مبدا تهران یا فرودگاه امام حق انتخاب دارند، گفت: قرار نیست که به اجبار یکسری از پروازها به فرودگاه امام منتقل شود. ایرلاینهای مختلف اگر توانایی تامین هواپیما را داشته باشند، میتوانند برخی از پروازهای داخلی خود را از فرودگاه امام انجام دهند به ویژه در ساعاتی که در فرودگاه مهرآباد با محدودیت پرواز مواجه هستیم. امیرمکری با تاکید بر اینکه مخالفتی با انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام نداشتهام، اظهار داشت: موضوع، تقسیم بار مسافر در بین دو فرودگاه است و انتقال برخی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام میتواند به نفع مردم باشد. وی همچنین درباره واگذاری فرودگاهها به استانداریها گفت: اگر استانداریها توان عملیاتی و مالی اداره فرودگاهها را داشته باشند میتوان در این باره تصمیمگیری کرد. چنانچه استانداریها بتوانند منابع مالی مورد نیاز اداره فرودگاه تامین کنند و از لحاظ عملیاتی هم توان اداره را داشته باشند ما در این خصوص هم مخالفتی نداریم. او گفت: پس از ساقط شدن پهپاد جاسوسی امریکا میزان پروازهای عبوری از فضای کشور کاهش یافت اما شرکتهای هواپیمایی متوجه شدند که آسمان ایران کماکان امن و به صرفه است و دوباره میزان پروازهای افزایش یافت.