صادرات، راهبرد کلیدی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)
گروه بنگاهها|
مدیرعامل بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأکید کرد: از سال گذشته توجه ویژه به مقوله صادرات به عنوان یک راهبرد کلیدی و اولویتدار در دستور کار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و واحدهای زیرمجموعه آن قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، سعید جعفری که در «همایش آموزشی توسعه صادرات با تمرکز بر کشور عراق» سخن میگفت، با بیان این مطلب افزود: با عنایت به تأکیدات دکتر محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، کمیته عالی توسعه صادرات متشکل از نمایندگان زیرمجموعههای ستاد تشکیل شده و توجه ویژه به صادرات در دستور کار قرار گرفته است.
وی بیان کرد: با بسترسازی و ریلگذاری این کمیته جهت توسعه و تقویت صادرات، امیدواریم شاهد رشد روزافزون صادرات در مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) باشیم.
مدیرعامل بنیاد برکت تصریح کرد: ما در بنیاد حتی در حوزه اشتغالهای اجتماعمحور نیز به دنبال صادرات هستیم و درصددیم تا تولیدات مشاغل خرد و خانگی را به بازارهای جهانی و منطقهای برسانیم.
جعفری خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم به سلامت از گردنههای اقتصادی عبور کنیم، لازم است که در صادرات بهخصوص به کشورهای همسایه از جمله عراق موفق باشیم. ما به راحتی میتوانیم در این بازارها حضور داشته باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد که با رفع موانع صادرات، تعداد و حضور شرکتهای مشارکتی بنیاد برکت در بازارهای منطقهای بیشتر شده و از این طریق، درآمدهای حاصل از صادرات افزایش یابد.
مدیرعامل بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به فعال بودن شرکتهای مشارکتی این بنیاد در بحث صادرات گفت: تعداد این شرکتها امسال از ۷ به ۱۳ شرکت میرسد.
جعفری با اشاره به اهمیت و جایگاه صادرات اظهار داشت: صادرات، ناجی اقتصاد است و میتواند کشور را از اتکا به درآمدهای نفتی برهاند. در 4 دهه گذشته دشمن هر وقت خواسته به اقتصاد ایران ضربه بزند به بحث فروش نفت ورود کرده است.
وی با برشمردن برخی از ویژگیهای جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران یادآور شد: متأسفانه آنچنان که باید و شاید از فرصتها و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل بازار کشورهای همسایه بهره لازم را نبردهایم. کشورهای جنوب غرب آسیا به سهولت بازار کشورهای همسایه را در دست گرفتهاند و ما با وجود نزدیکی جغرافیایی به این کشورها از این ظرفیت و پتانسیل استفاده نکردهایم.
مدیرعامل بنیاد برکت قرابت فرهنگی و اجتماعی ایران و عراق را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بازارهای عراق پتانسیلهای بالقوه و بالفعل بسیاری دارد که باید از آنها استفاده کرد. با وجود اینکه ایران بیشترین حجم صادرات را به این کشور دارد، اما همچنان فرصتهای بالقوه دیگر زیادی برای بهره بردن فراهم است.
وی متذکر شد: اگر نرخ بیکاری در استانهای غربی و جنوبی همجوار با عراق بالاست، نشان از این دارد که از ظرفیتهای صادراتی به این کشور بهره کافی را نبردهایم. تأکیدات رهبر معظم انقلاب و کسانی که قلبشان برای این آب و خاک میتپد، موید این مهم است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با استفاده از فرصتهای صادراتی، میتوانیم شرایط بهتری را برای معیشت مردم فراهم آوریم.
گفتنی است همایش آموزشی توسعه صادرات با تمرکز بر کشور عراق در راستای پیشبرد راهبرد توسعه بسترهای توانمندساز در زمینه صادرات شرکتهای مشارکتی بنیاد برکت و شرکتهای زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به همت بنیاد برکت و با حضور مدیرعامل و معاون تأمین نهادهها و مشارکتهای اقتصادی این بنیاد، دکتر بقایی رییس کمیته توسعه صادرات ستاد، همچنین دبیر این کمیته، جمعی از مدیران شرکتهای مشارکتی این بنیاد و رایزن اسبق اقتصادی ایران در عراق و... برگزار شد.