ایرانشهر
افزایش ۳۳۰ درصدی سفارش ساخت شناور
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از افزایش ۳۲۷ درصدی سفارش ساخت و تعمیر شناور در یاردهای این استان طی امسال در مقایسه با سال گذشته خبر داد. الله مراد عقیقی پور در گفتوگو با تسنیم با بیان اینکه تعداد شناورها در مدت یاد شده نزدیک بر 75 فروند بوده است، افزود: سال گذشته تعداد سفارش ساخت شناور در استان هرمزگان 180 فروند بوده است. او تصریح کرد: حدود 60 درصد از متقاضیان ساخت شناور طی امسال در استان هرمزگان مربوط به سایر استانهای جنوبی کشور بوده است. اعمال تحریم علیه کشورمان و تشدید آن طی یکسال اخیر باعث شده تا بهرهبرداران داخلی حمل و نقل بار و مسافر دریایی از ظرفیتهای موجود در یاردهای ساخت و تعمیرات کشتی استفاده کنند. اشتغالزایی، جلوگیری از خروج ارز و... از جمله دستاوردهای توجه به توانمندیهای داخلی به خصوص در سواحل جنوبی کشور بوده که زیرساختهای عظیم کشتیسازی از جمله ایزوایکو را دارد.
کنسلی ۸۰۰۰ پرواز داخلی در 365 روز!
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از دریافت گزارشی مبنی بر کنسلی ۸۰۰۰ پرواز داخلی در سال ۹۶ و ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دقیقه تاخیر در سال ۹۵ خبر داد و گفت: این کمیسیون درباره افزایش بیرویه قیمت، کنسلی و تاخیر پروازها با وزیر راه تشکیل جلسه میدهد. بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا، گفت: کمیسیون اصل نود در مورد افزایش بیرویه قیمت، کنسلی و تاخیر پروازها استعلامی را از سازمان هواپیمایی کشوری داشته که پس از مهلت یک ماهه برای پاسخگویی سازمان هواپیمایی با وزیر راه در این رابطه جلسهای را برگزار خواهیم کرد. او با بیان اینکه در حال حاضر قیمت بلیت یکطرفه پرواز تهران به شیراز تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته و قیمت پرواز رفت و برگشت تهران مشهد هم حدود یک ونیم میلیون تومان است، افزود: پیش از این قرار بود، قیمت بلیت پروازها شناور باشد اما نداشتن سقف برای قیمت پرواز موجب سوءاستفاده ایرلاینها شده است. این نماینده مجلس همچنین گفت: اگر بخواهیم برمبنای قیمت دلار هم محاسبه کنیم، پیش از گرانی دلار قیمت پرواز رفت و برگشت تهران به شیراز ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بود و حتی اگر این قیمت را سه برابر کنیم قیمتی که الان برای پروازها در نظر گرفته شده غیرواقعی است. به گفته پارسایی، متاسفانه این قیمتها به صورت خودسرانه قیمتگذاری میشود و تنها مردم هستند که متضرر میشوند ضمن اینکه همه ایرلاینها از سوخت با یارانه دولت استفاده میکند و قیمت سوخت آنها آزاد نیست، بنابراین افزایش قیمت پروازها با هیچ منطقی جور درنمیآید. خدمات ایرلاینها هم تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هزینهها هم نسبت به کشورهای دیگر پایینتر است. سخنگوی اصل نود مجلس ادامه داد: در کشورهای دیگر ایرلاین به واسطه تاخیر و کنسلی پرواز جریمه و خسارتی به مسافران پرداخت میکند اما در ایران با وجود تاخیر و کنسلی سرسام آور عموما پاسخگویی مناسب به مسافران در خصوص جبران خسارت نمیشود وقتی هم پرواز کنسل میشود مسافر باید از چند جا تاییدیه بگیرد که این کار هم معطلی دارد و خیلیها فرصت پیگیری آن را ندارند. او با بیان اینکه مدیریت ایرلاینها دچار بیسرو سامانی است، تصریح کرد: طبق استعلام صورت گرفته از سازمان هواپیمایی بررسی آمار تاخیر پروازها از سال ۹۰ تا ۹۵ نشان میدهد حداقل تاخیر ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دقیقه در سال ۹۰ و حداکثر ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دقیقه تاخیر در سال ۹۵ بوده است. نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: جمع کنسلی ۲۲ ایرلاین در سال ۹۶ فقط در پروازهای داخلی تقریبا ۸۰۰۰ پرواز است و از 3 هزار و ۲۹۱ کنسلی تا ۳۰۰ کنسلی در یک سال برای هر ایرلاین متغییر بوده است، این در حالی است که در پرتلاقیترین خطوط هوایی دنیا همچنین چیزی اتفاق نمیافتد. پارسایی با بیان اینکه وزارت راه باید جدیت بیشتری در مدیریت ایرلاینها داشته باشد، تاکید کرد: آمار نشان میدهد ایرلاینها رها شده هستند و نظارتی بر آنها صورت نمیگیرد.