ضرورت غربالگری پروژههای دولت
معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه، میگوید شرایط طوری است که با توجه به محدودیت و درآمدهای دولت غربالگری و اولویتبندی طرح و پروژهها ضروری است بنابراین، تخصیصها به فراخور نوع اولویتهای کشور خواهد بود.
حمیدرضا عدل در نشست مشترک با جمعی از مدیران کل دستگاههای اجرایی، مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران گفت: با توجه به مباحث جدی در موضوع آمایش و اسناد توسعه استان، از روسای امور میخواهم که در جلسات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران حضور داشته و هماهنگی و همکاری فشرده و موثری داشته باشند.
وی افزود: موضوع قابلیتسنجی انتقال پایتخت هم در کارگروه مربوط که با حضور معاون اول رییسجمهور تشکیل میشود مطرح شده و در دوره وزیر سابق راه و شهرسازی ساماندهی پایتخت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، البته به دلیل اهمیت موضوع، این امر نیاز به کار و بررسی بیشتری دارد.
عدل با اشاره به اینکه مبنای ما در بخش کشاورزی صرفهجویی در مصرف آب و بهرهگیری از روشهای کمآببر است، گفت: دولت در سال ۱۳۹۶ مصوبه سازگاری با کمآبی را به تصویب رسانده است و تمامی استانها مکلف هستند که برنامه خود را در این مورد تهیه و به تصویب برسانند.
معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به گزارش ابتدایی جلسه در مورد وضعیت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: ساماندهی آبهای جنوب تهران ضروری است، اما مطالعات آن متأسفانه کافی نبوده و در کمیسیون کلانشهرها، بحثهایی در این زمینه انجام و مقرر شد که مصوباتی هم در سطح دولت داشته باشیم.
وی در ادامه، در مورد دغدغه نحوه توزیع عوارض آلایندگی مواد و استفاده آن گفت: نکاتی که پیرامون عوارض آلایندگی در جلسه مطرح شد، درست است و ما هم قبول داریم که عوارض آلایندگی در جای خود هزینه نمیشود، اما این موضوع نیاز به اصلاح قانون دارد. وی در ادامه با اشاره به شرایط سخت اقتصادی در کشور و لزوم اصلاح ساختار بودجه، اظهار کرد: شرایط طوری است که با توجه به محدودیت و درآمدهای دولت غربالگری و اولویتبندی طرح و پروژهها ضروری است بنابراین، تخصیصها به فراخور نوع اولویتهای کشور خواهد بود. معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر اینکه اتمام پروژههای قابل بهرهبرداری در دستور کار قرار میگیرند، افزود: قطعه اول آزادراه تهران-شمال و تصمیم برای تزریق منابع به این پروژه، موضوعی ملی بود که برای اجرایی کردن آن از دستگاه مجری تعهد گرفتیم و در سال جاری شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.
وی در ادامه افزود: همچنین همزمان با این پروژه، تأمین اعتبار ادامه اتوبان همت تا کرج هم در دستور کار قرار گرفت و انتظار داریم تا پایان سال به مرحله بهرهبرداری برسد. دو خطه شدن راه آهن تهران - قزوین هم، از دیگر اولویتهای ما است که تا یایان سال باید به سرانجام برسد. به گفته عدل منابعی که در سفر دکتر نوبخت به شهرستانهای جنوب شرق استان تهران برای چهار خطه شدن خط ریلی تهران- ورامین-پیشوا اعلام شد هم تخصیص داده خواهد شد. وی با بیان اینکه استانها باید تغییر رویکردها و پارادایمها را در چارچوب شرایط جدید اقتصادی کشور در نظر بگیرند، بر ضرورت ارایه روشهای تأمین منابع برای بهینهسازی استفاده از منابع و تکمیل طرحهای اولویتدار تأکید کرد. وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور با یک نظر از کارشناسان عالی اقتصادی برنامه و پیشنهادات لازم برای اصلاح ساختار بودجه کشور را ابتدا به ستاد اقتصادی دولت ارایه و پس از آن به تأیید سران سه قوه هم باید برسد.
معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در برنامه اصلاح ساختار بودجه در چهار محور و ۹ بسته طراحی شده است که همکاران ما و متولیان امور اقتصادی در حال بررسی هستند تا برنامههای ذیل آن را طراحی و تبیین کنند.
به گفته وی، این برنامهها در سطوح کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت در حال تدوین است و انتظار داریم که بخشهایی از این برنامهها که جنبه کوتاهمدت دارد، در سال جاری اجرا شود.