فقط ۲۷ درصد دانشآموزان رشته تجربی در کنکور قبول میشوند
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری گفت: نظام جامع راهنمایی و مشاوره در دستور کار شورای عالی قرار گرفته و احتمالا تا پیش از شروع سال تحصیلی به مدارس ابلاغ خواهد شد.
عباس سلطانیان با اشاره به عدم استقبال دانشآموزان به رشته ریاضی و فیزیک گفت: در بحث هدایت تحصیلی دانشآموزان در شاخه نظری یکی از رشتههایی که در دهه شصت و هفتاد طرفداران بیشتری نسبت به دیگر رشتهها داشت، رشته ریاضی فیزیک بود، در آن زمان پوشش تحصیلی در این رشته آمار بالایی داشت. از ابتدای سالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲ شیب ورود به رشته ریاضی نزولی بوده و تعداد دانشآموزان در این رشته به تدریج کاهش پیدا کرد و این کاهش آمار در شرکتکنندگان کنکور سراسری دیده میشود.
او ادامه داد: وقتی در آموزش و پرورش تعداد دانشآموزان رشته ریاضی کاهش یابد، خروجی دیپلمهها و متقاضی ورود به رشتههای فنی مهندسی در زیر گروه آزمایشی ریاضی نیز کاهش پیدا میکند، اما بالعکس در سالهای اخیر با افزایش تعداد دانشآموزان به رشته تجربی و به خصوص در رشته انسانی را شاهد بودهایم. البته در حال حاضر نسبت دانشآموزان تجربی طی چهار پنج سال اخیر حدود ۴/۷ کاهش پیدا کرده، یعنی توانستهایم رشته تجربی را از نظر افزایشی مهار کنیم؛ اما رشته انسانی که جزو سیاستهای ماست، هم افزایش کمی و هم افزایش کیفی که مد نظرمان بوده را داشته و در چند سال گذشته تعداد دانشآموزان در رشته ادبیات و علوم انسانی افزایش یافته است. مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری به ایلنا گفت: در حال حاضر در پایه دهم شاخه نظری، ۴۳درصد از دانشآموزان در رشته انسانی، ۴۱درصد در رشته تجربی و حدود ۱۵درصد در رشته ریاضی فیزیک مشغول به تحصیل هستند. اگر بخواهیم از نظر کلی تمام شاخهها بررسی کنیم، دانشآموزانی که در پایه نهم حدود یک میلیون نفر هستند، وقتی وارد پایه دهم میشوند توزیع آنها در تمام رشتههای ریاضی، تجربی، انسانی، علوم و معارف، هنرستانهای فنی حرفهای یا هنرستانهای کار دانش به این ترتیب است که حدود ۲۸/۴۱درصد از دانشآموزان در رشته تجربی، حدود ۲۶درصد در رشته انسانی و حدود ۱۰درصد در رشته ریاضی هستند. او در ادامه توضیح داد: این نوع آمار دلایل زیادی دارد که مهمترین علت آن، این است که بسیاری از دانشآموزانی که سالهای قبل در درسهای ریاضی و علوم نمرات بالایی میگرفتند و تمایل به ورود در رشته ریاضی داشتند یا صرفا به خاطر پزشک شدن، داشتن درآمد بالا و در ادامه وجود تبلیغات زیاد این رشتهها تمایل بیشتری پیدا کرده و وارد رشته تجربی و ریاضی شدند. علاوه بر اینها خانوادهها نیز تمایل دارند فرزندانشان رشتههای داروسازی، دامپزشکی، پزشکی و دندانپزشکی را انتخاب کنند.
سلطانیان با بیان اینکه امسال حدود ۶۳۷ هزار نفر دانشآموز رشته تجربی در کنکور شرکت کرده بودند، گفت: نتایج کنکور نشان میدهد که حدود ۲۷درصد از دانشآموزان رشته تجربی قبول میشوند و بقیه پشت کنکور باقی میمانند و معنایش این است که ۹۰درصد این دانشآموزان برای قبول شدن در رشتههای پزشکی کنکور میدهند و چون ظرفیت این رشتهها محدود است پشت کنکور میمانند، از طرفی مهارت هم ندارند و به خیل بیکاران کشور اضافه میشوند. به همین دلیل از ابتدای سال بحث آشنا کردن دانشآموزان و خانوادهها را با رشتههای تحصیلی آغاز و روی این مورد بسیار کار کردیم. مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری گفت: مشاوران مدارس اهداف دوره متوسطه و به خصوص رشتههای فنی مهندسی که در دانشگاهها تدریس میشود و ظرفیتهای بسیار خوبی که در این قضیه وجود دارد را برای دانشآموزان روشن کردهاند. یکی دو سال پیش نیز مقام معظم رهبری در رابطه با کاهش تمایل دانشآموزان و ورودشان به رشته ریاضی و رشتههای علوم پایه و فنی مهندسی در دانشگاهها مطالبی را در قالب تذکر به وزارت علوم و آموزش و پرورش مطرح کرده بودند مبنی بر اینکه به این موضوع توجه شود.
او اظهار کرد: وقتی میگوییم دانشآموزان برای ورود به رشته ریاضی در بحث هدایت تحصیلی منعی ندارند یعنی برای اینکه دانشآموزان مستعد، دغدغه ثبت نام هم نداشته باشند، ورود به رشته ریاضی را به شرط اینکه دانشآموز بر اساس ضوابط هدایت تحصیلی کف امتیاز لازم را آورده باشند، اولویت الف قرار دادهایم؛ یعنی همه دانشآموزانی که شرایط لازم برای احراز رشته را داشته باشند میتوانند خیلی راحت در رشته ریاضی ثبت نام کنند. مسائلی مانند تبلیغات گسترده برای رشته تجربی، تمایل خانوادهها، تبلیغات صدا و سیما و بسیاری موارد دیگر باعث میشود که در هدایت دانشآموزان برای رشته ریاضی در این چند سال اخیر دچار مشکل شویم.
سلطانیان با اشاره به اینکه احتمالا امسال نیز افزایش دانشآموزان در رشته ریاضی درصد کمی را شامل شود گفت: فرایند ثبت نام تا آخر شهریور ماه زمان میبرد و باید ببینیم که تا آن لحظه چند درصد به دانشآموزان ریاضی اضافه خواهد شد و فعلا نمیتوان آمار دقیقی داد و تا پایان شهریور میتوان آمارها را اعلام کرد.
او اعلام کرد: بحث بازنگری در فرایند هدایت تحصیلی را با توجه به اینکه نظام جامع راهنمایی و مشاوره در دستور کار شورای عالی قرار گرفته در دستور کار داریم که تا قبل از شروع سال تحصیلی به مدارس ابلاغ خواهد شد. در نظام راهنمایی و مشاوره، مشاوران باید از دوره ابتدایی تا پایان دوره اول متوسطه فرایند راهنمایی، مشاوره و استعدادیابی دانشآموزان را داشته باشند تا وقتی دانشآموز به پایه نهم دوره متوسطه اول رسید، خیلی راحت بتوانیم اظهارنظر کنیم که توانمندی دانشآموز به چه صورتی است و کدام شاخه و رشته را میتواند انتخاب کند. مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری گفت: از آنجا که هدایت تحصیلی که توسط همکاران ما در واحدهای مشاوره انجام میشود به صورت نقطهای فقط در دوره اول متوسطه صورت میگیرد، بنابراین چندان دقیق نیست و نمای کاملی از استعدادها و تواناییهای دانشآموزان را نشان نمیدهد تا دانشآموزان بتوانند با استفاده از این اطلاعات رشتههای خود را انتخاب کنند. هدف اصلی ما این است که در هدایت تحصیلی وظیفه داریم به دانشآموزان راهنمایی و مشاوره بدهیم تا دانشآموز تواناییها، استعدادها، علایق خود، حرف و مشاغل مختلف در جامعه و رشتههای دانشگاهی را بشناسد و با محدودیتهای خود آشنا شود، سپس بتواند مناسبترین شاخه و رشته تحصیلی خود را انتخاب کند.
او با اشاره به اینکه انتقادهایی به هدایت تحصیلی وارد شده است، گفت: طی دو سه سال اخیر که فرایند هدایت تحصیلی شروع شد، انتقادات زیادی وجود داشت که شاید آموزش و پرورش، دانشآموزان را برای ورود به رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش اجبار میکند؛ در صورتی که چنین اتفاقی نیفتاده است، فضا هم کاملا باز است تا دانشآموزان بر اساس علاقه و آگاهی خود بتوانند انتخاب رشته کنند. متاسفانه بعضا شاهدیم دانشآموزانی که انتخاب رشته میکنند و از آنجا که برای ورود به برخی رشتهها اصرار دارند، در پایان پایه دهم یا یازدهم درخواست تغییر رشته میدهند؛ در واقع به این درک میرسند که نمیتوانند در آن رشته تحصیل کنند.