رتبه‌های برتر کنکور به عملکرد مدارس ارتباطی ندارد

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۰۲
رتبه‌های برتر کنکور به عملکرد مدارس ارتباطی ندارد

در حالی که انتشار اسامی رتبه‌های برتر کنکور سراسری نشان می‌تدهد که هیچیک از نفرات برتر کنکور دانش‌آموزان مدارس دولتی نبوده‌اند، سرپرست وزارت آموزش و پرورش ارتباطی بین مدرسه و عملکرد آن و رتبه‌های برتر کنکور نمی‌بیند.  دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی بیشترین افرادی بودند که در بین نفرات برتر کنکور دیده می‌شوند، اما حسینی نظر دیگری دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از اعمال سیاست اصلاحی برای کاهش تنوع مدارس خبر داد و گفت: طرح مدارس، مناطق، استان‌ها و دانش‌آموزان لازم‌التوجه را با توزیع ترجیحی بودجه در دستور کار داریم. جواد حسینی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای تحقق عدالت آموزشی و جاماندن دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی از گردونه رقابت نفرات برتر کنکور سراسری ۹۸ گفت: ۱۰۷ مدرسه در کشور داریم که به ۲۴ نوع مدرسه تقسیم می‌شود. وی افزود: یکی از مواردی که به سمت اصلاح آن حرکت می‌کنیم تنوع مدارس و تلاش برای کاهش آن است که هم اقدامی بهره‌ورانه است و هم عدالت آموزشی را در پی دارد و عملکرد تحصیلی را ارتقاء می‌دهد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تحلیل وضعیت مدارس از روی آمار رتبه‌های 10گانه اول کنکور در پنج رشته، تحلیل درستی نیست گفت: رتبه‌های اول کنکور به عملکرد مدارس و مدیران آموزش و پرورش ارتباطی ندارد بلکه به استعداد شخصی و تلاش خود دانش‌آموزان مربوط است.

بیش از ۲۰ سال است که یزد میانگین رتبه قبولی‌هایش در کنکور بالاتر و در جایگاه اول است اما مثلا امسال دو دانش‌آموز در نفرات برتر داشت. حسینی ادامه داد: اگر بخواهیم عملکرد مناطق را بررسی کنیم باید به میانگین قبولی در کنکور توجه کنیم، هرچند همین شاخص هم تنها شاخص جدی و واقعی برای سنجش عملکرد تحصیلی مدارس نیست.

او با بیان اینکه طرح مدارس، مناطق، استان‌ها و دانش‌آموزان لازم‌التوجه را با توزیع ترجیحی بودجه در دستور کار داریم گفت: به عنوان مثال بودجه دانش‌آموزان عشایری سه برابر دانش‌آموزان عادی است و باید مناطق لازم‌التوجه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند. همچنین امکان دسترسی به بسترهای دیجیتالی آموزش باید فراهم شود. سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: با وزیر ارتباطات تفاهم نامه‌ای در راستای هوشمندسازی مدارس به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت منعقد کردیم که می‌تواند در جهت عدالت آموزشی به ما کمک کند. او اضافه کرد: در مناطق شهری به ازای هر ۱۰۰ دانش‌آموز، هفت کامپیوتر و در مناطق نابرخوردار نیم کامپیوتر وجود دارد. اخیرا کمیته‌ای برای شناسایی محروم‌ترین مناطق و کمک به آنها تشکیل شده است.