ایرانشهر
نرخ عوارض آزادراهها ۱۵ درصد افزایش یافت
دبیرکارگروه شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها اعلام کرد: نرخ عوارض آزادراههای کشور از اول شهریور بطور متوسط ۱۵ درصد افزایش یافت. خدایار خاشع در گفتوگو با ایرنا گفت: رشد نرخ عوارض آزادراهها در سال ۹۷ به ۹۸ حدود ۱۵.۷درصد است که البته با تاخیر پنج ماهه ابلاغ و از ابتدای شهریور اعمال شده است. خاشع اضافه کرد: با توجه به اینکه مطابق ارقام منتشر شده از مرکز آمار ایران تورم سال ۹۷ حدود ۲۷درصد است، شرکتهای سرمایهگذار در بخش آزادراهها بر قیمت اعلامی اعتراض دارند.او افزود: عوارض عبور از آزادراهها در ایران کمتر از ۱۰ درصد بقیه کشورها است. البته مشکل اصلی درآمد مردم ایران است که نسبت به درآمد سایر کشورها حتی ترکیه بسیار کمتر است و ما هم اعتقاد داریم مردم قدرت پرداخت نرخ عوارض واقعی آزادراهها را ندارند؛ بنابراین لازم است که سازوکار دیگری برای اداره آزادراهها در نظر گرفته شود.خاشع با بیان اینکه اکنون سهم عمده هزینه ساخت آزادراهها با مشارکت سازندگان تامین میشود، گفت: این وضعیت برای شرکتهای سرمایهگذار توجیه اقتصادی ندارد.دبیرکارگروه شرکتهای سرمایهگذار در آزادراهها اضافه کرد: در آزادراههای جدیدی که در دست ساخت است ۷۰درصد سهم مالی توسط سرمایهگذار و ۳۰درصد توسط دولت تامین میشود اما در صورتی که نرخ عوارض واقعی نشود باید ساز و کار دیگری برای بازگشت سرمایه به بخش خصوصی در نظر گرفته شود.
سرمایهگذاری در مجتمعهای بینراهی، معاف از مالیات
مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و نظارت بر بهرهبرداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خبر داد که به سرمایهگذاران ساخت مجتمعهای خدماتی- رفاهی بینراهی تسهیلات ویژه غیرنقدی پرداخت میشود. حمیدرضا شهرکی ثانوی به ایرنا، گفت: این حمایتها که به صورت غیرنقدی است در دو بخش تسهیل روند صدور موافقتنامه برای تاسیس مجتمعهای بین راهی و همچنین معافیتهای مالیاتی است.او با بیان اینکه توسعه مجتمعهای رفاهی-خدماتی به نسبت ساخت راههای جدید، فراوانی کمی دارد و پاسخگوی نیاز مسافران و کاربران جاده نیست، گفت: با حمایتهای قانونی جدید روند اخذ موافقتنامه از سوی سرمایهگذار برای تاسیس مجتمعهای خدماتی بین راهی آسان میشود.
ورود سازمان بازرسی به موضوع ایمنی خطوط ۶ و ۷ متروی تهران
محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: گزارش مفصلی از خطوط ۶ و ۷ متروی تهران آماده شده که یک رونوشت از آن به سازمان بازرسی کل کشور ارسال میشود. به گزارش ایلنا، علیخانی درباره ایمنی خط ۶ و ۷ متروی تهران گفت: بسیاری از مشکلات این خطوط رفع شده است ولی در مورد هواکشهای میان تونلی همچنان نقص وجود دارد. البته مسوولیت تایید فنی و ایمنی خطوط مترو با مشاور طرح و مسوولان مربوطه است و شورا دخالتی در مسائل فنی ندارد و تذکرات فقط از جنبه نظارتی صورت میگیرد. او با اشاره به اشکالات باقیمانده این دو خط گفت: از نظر بنده نبود هواکشهای میان تونلی نقص مهمی است چون در صورت بروز آتشسوزی احتمال خفگی مردم وجود دارد اما مدیریت مترو و مسوولان شهری معتقدند چون در این خطوط افتتاح شده فعلا فاصله حرکت قطارها زیاد است، قطارها به هم نمیخورند و در نتیجه آتشسوزی رخ نمیدهد.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا نباید دستگاه دیگری به این مساله ورود کند، گفت: ممکن است دستگاههای نظارتی ورود کنند. کمیسیون نیز تا رفع شدن مشکل، این موضوع را پیگیری میکند و گزارش مفصلی هم از خط ۶ و ۷ در مرحله نهایی شدن قرار دارد که آن را برای شهردار محترم ارسال میکنیم.از این گزارش یک رونوشت به سازمان بازرسی کل کشور نیز ارسال میشود.
چشمپوشی از تکمیل برخی واحدهای مسکن مهر
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: تکمیل طرحهای مسکن مهر با پیشرفت زیر ۳۰ درصد در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر، از دستور کار خارج شد. به گزارش مهر، جواد حقشناس با بیان اینکه بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، اقدام به ساخت مسکن مهر کرده است، گفت: کار احداث تعداد ۳۴۸ هزار واحد مسکن مهر را آغاز کردیم که از این تعداد، ۳۲۰ هزار واحد تحویل مردم شده است و حدود ۱۲ هزار واحد مسکن مهر نیز، فروش اقساطی شد. او افزود: برخی طرحهای مسکن مهر به دلیل مشکلات حقوقی و تعاونیها، همچنان راکد هستند و به دستور وزیر راه و شهرسازی، طرحهای با پیشرفت زیر ۳۰ درصد نیز از طرح مسکن مهر خارج شده است.حق شناس با بیان اینکه ۸ هزار طرح در حال اتمام است، یادآور شد: برخی از طرحهای مسکن مهر مشکل
خدمات رسانی دارد و در صورت حل این مشکل واحدها به متقاضیان تحویل داده میشود. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در پایان گفت: ساخت ۷ هزار و ۵۰۰ واحد نیز تا پایان سال به اتمام میرسد.