مشکلات بودجه‌ای رایزنان بازرگانی رفع می‌شود

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۰۰

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اهمیت نقش رایزنان بازرگانی گفت: بخش عمده وظایف رایزنان مربوط به بازاریابی می‌شود یعنی هم پتانسیل گسترش تجارت و صادرات را رصد می‌کنند و هم رفتار رقبا را به ما منتقل می‌کنند تا از رقبا عقب نمانیم. مشخصا ما در ۵ کشور از ۱۵ کشور همسایه رایزن داریم و سازمان توسعه تجارت نیز قول داده تا پایان سال جاری در بیشتر این ۱۰ کشور رایزنان مستقر شوند تا ارتباط بین تجار، تولیدکننده و کالای ایرانی با بازار هدف برقرار شود؛ البته در این مورد مشکلات بودجه‌ای وجود داشت که در حال برطرف کردن آن هستیم. حسین مدرس خیابانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره نقش ‌و اهمیت بندر چابهار در شرایط کنونی اقتصاد کشور گفت: در بحث رونق بندر چابهار یک شورای توسعه چابهار تشکیل دادیم و با هماهنگی استاندار سیستان و بلوچستان مسوولی را انتخاب و در چند محور کار می‌کنیم تا برخی از کشتی‌های حامل کالاهای اساسی به بندر چابهار انتقال دهیم تا زمینه مناسبی برای رونق این بندر و سواحل مکران باشد. همچنین تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت‌های بندر چابهار و استان سیستان و بلوچستان در زمینه کشتارگاهی و فرآوری برنج استفاده کنیم. او ادامه داد: باید از ظرفیت بندر چابهار در راستای امنیت، اشتغال مرزنشینان و تامین نیازهای کشور استفاده کرد. بنابراین برای رونق بازارچه‌ مرزی در این بندر و در مجموع سایر نقاط کشور باید تسهیلاتی قائل شده‌ایم که در حال رایزنی برای ارایه تسهیلات جهت رونق این بندر مانند بندر امام خمینی و شهید رجایی هستیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: متاسفانه از دو بندر انزلی در شمال و چابهار در جنوب، آنگونه که در زیرساخت‌ها هزینه شده، استفاده نمی‌شود. بطوریکه در حال حاضر از ۱۰ درصد ظرفیت ایجاد شده در بندر چابهار بهره می‌بریم در حالی که بندر چابهار قدرت پهلوگیری کشتی‌های بالای ۸۰ هزار تن را نیز دارد و دارای برخی تجهیزات بندری برای تخلیه کشتی مانند مکنده غلات و جر‌ثقیل بزرگ است. بنابراین بندر چابهار این قابلیت را دارد که بخش بزرگی از تجارت کشور از طریق آن انجام شود. او با بیان اینکه در بخش صادرات سه حوزه تنوع بخشی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: نخستین حوزه مربوط به تنوع بخشی بازارها است، اینکه ۱۵ کشور همسایه در اولویت ما قرار دارد به این معنا نیست که از بازارهای دیگر غافل شده‌ایم. برای نمونه بازارهای شرق آسیا، شرق آفریقا و آسیای مرکزی از ظرفیت بالایی برای تجارت برخوردار هستند. مدرس خیابانی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف ما تنوع بخشی حوزه صادرات در کالاها است و در همین راستا کالاهای صنایع کوچک، متوسط و صنوف تولیدی صادراتی که در مضیقه هستند، در اولویت قرار دارد. حوزه سوم تنوع بخشی مربوط به شرکت‌ها است، بنابراین به سمت بنگاه‌ها حرکت کردیم تا وزن بیشتری بر دوش چند شرکت یا بنگاه بزرگ نباشد. او عنوان کرد: اگر بگوییم تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی هستند، صادرکنندگان نیز خط شکن آن هستند یعنی دروازه‌ها را می‌گشایند تا تولیدکننده در فضای مناسب کالای خود را ارایه کند.