مراحل تشریفات «استخدام» حقالتدریسیها و نهضتیها
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه غنیترین شغل هستی، معلمی است اظهار کرد: باید معلمان را ارج بگذاریم؛ آنها باید از برترین منزلتهای اجتماعی برخوردار باشند. تلاش میکنیم لایحه ویژهای برای معلمان تنظیم کنیم و قانون ویژه برای آنها داشته باشیم.
محسن حاجیمیرزایی در مراسم معارفهاش به عنوان وزیر آموزش و پرورش با اشاره به زمینههای برقراری عدالت آموزشی از حیث دسترسی به فرصتهای برابر گفت: قریب به ۵۰ هزار مدرسه ما زیر ۵۰ دانشآموز دارد.
او افزود: شاید هیچ نهادی فراگیرتر از آموزش و پرورش نباشد. پوشش تحصیلی پیش از دبستان از ۱۲ درصد در پیش از انقلاب به ۷۰ درصد و نرخ پوشش دوره دبستان به ۹۸، دوره متوسطه اول به ۹۵ و متوسطه دوم به ۸۵ درصد رسیده و نسبت دختران به پسران ۴۸ درصد است که نشاندهنده توزیع فرصتهای آموزشی برابر است. حاجی میرزایی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی ۳.۵ برابر شده و دانش تخصصی معلمان افزایش یافته است گفت: نقطه عطف انفجار جمعیتی کشور را آموزش و پرورش تحمل کرد و این دوران را پشت سرگذاشت و از روزهای سخت مدارس چندنوبته سربلند بیرون آمد.
او ادامه داد: روند افزایش دانشآموزان در چندسال اخیر شروع شده است. این نظام تا چه حد در دستیابی به اهدافش توفیق یافته؟ سندتحول با نقد جدی به تعلیم و تربیت از میزان دستیابی به اهداف تدوین شده و چرخشهایی را در برنامه درسی و... پیش بینی کرده است. وی با اشاره به یکی از خطراتی که همه سازمانها را تهدید میکند، گفت: فاصله گرفتن از ماموریتهای اصلی، این خطر بزرگ است. هر دستگاهی باید پاسخ دهد برای تحقق چه هدفی شکل گرفته و آیا تحقق یافته است یا خیر؟. مهمترین ماموریت آماده کردن افراد برای ورود به جامعه، به زیستن و ایستادن روی پای خود در شرایط دشوار است. باید فطرت دانشآموزان به نحو موثری شکوفا و ارزشهای ما به نسل آینده منتقل شود.
حاجیمیرزایی با اشاره به اینکه سرعت پیشرفت تکنولوژی انسانها را در موقعیتهایی قرار میدهد که مقابله با آن برخوردها، توانمندیهای ویژهای را میطلبد گفت: امروز یکی از نگرانیهای بزرگ ما توسعه آسیبهای اجتماعی است که اساس آن میتواند در آموزش و پرورش حل شود. باید مصونیتهای لازم در دوره آموزش عمومی ایجاد شود و افراد درک درستی از خود داشته و توانایی نه گفتن داشته باشند. باید در جهت توسعه آموزش کار کنیم اما برای تحقق ماموریت هایمان هنوز در گامهای نخستین هستیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه باید تجربیات خود را به آیندگان منتقل کنیم گفت: هرچند در المپیادها رشد چشمگیر داریم اما رشد جزیرهای نشاندهنده رشد در همه جوانب نیست. باید فرصتها عادلانه توزیع شود، همه دانشآموزان از یک آموزش با کیفیت برخوردار نیستند.
حاجی میرزایی ادامه داد: دسترسی به آموزش باکیفیت حق همه شهروندان است و ما متعهد ایفای آن هستیم، اما هنوز در ابتدای راهیم. آموزش و پرورش باید به نیازهای جامعه پاسخ دهد. اندیشمندان معتقدند سرعت تحول به گونهای است که در آینده چهره مشاغل تغییر میکند و متحول میشود، دانشآموزان ما تا چه حد آمادگی ورود به عرصههای جدید را دارند؟. او با اشاره به اینکه پلیدیها و تیرگیها در صورتی به جامعه هجوم میآورد که آن جامعه آگاه به مختصات زمان خود نباشد گفت: آموزش و پرورش فروش کالا از تولیدکننده به مصرفکننده نیست، دانشآموزان خریدار صرف نیستند این مجموعه باید برای نیازهای آنها حرفهای روشن بزند. ترویج شادی و نشاط
به عنوان یک حق مسلم نکتهای است که باید به آن توجه کرد. وی با بیان اینکه غنیترین شغل هستی، معلمی است اظهار کرد: باید معلمین را ارج بگذاریم، آنها باید از برترین منزلتهای اجتماعی برخوردار باشند. تلاش میکنیم لایحه ویژهای برای معلمان تنظیم کنیم و قانون ویژه برای آنها داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه این مراسم با بیان اینکه تعداد کلاسهای درس ما ۵۵۰ هزار است گفت: مهرماه با حدود بیش از ۷۰۰ هزار معلم و در مجموع ۹۰۰ هزار پرسنل و معلم که اکنون ارایه خمات آموزشی را برعهده دارند آغاز میشود.
او درباره جزییات آیین نامه اجرایی بهکارگیری مربیان پیش دبستانی، نهضتی و حقالتدریسی نیز گفت: کسانی که از سال ۷۹ تا ۹۱ به عنوان مربی
پیش دبستانی، معلم حقالتدریس یا آموزشیار نهضت سوادآموزی به اشکال مختلفی با آموزش و پرورش همکاری کردهاند طی تشریفاتی که شامل برگزاری آزمون و شرکت در دوره آموزشی یک ساله است، به میزان سهمیهای که سازمان امور استخدامی اختصاص خواهد داد، به استخدام آموزش و پرورش درمیآیند.