ایرانشهر
عبور خطر فرونشست زمین در تهران و اصفهان از حد بحرانی
مدیر بخش زلزله و رانش زمین مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: سه منطقه جنوب و جنوب غرب تهران و شهر اصفهان از نظر خطر فرونشست زمین و تاثیر آن بر زیرساختهای حمل و نقل و تاسیسات شهری در وضعیت بحرانی قرار دارند. علی بیتاللهی در گفتوگو با ایرنا افزود: در تمامی ۶۰۹ دشت بزرگ و شناختهشده کشور فرونشست وجود دارد و در ۴۰۵ دشت این موضوع از حد بحرانی عبور کرده است. او ادامه داد: با این حال در صورتی که قصد اولویتبندی مناطق فرونشست کشور را داشته باشیم جنوب و جنوب غرب تهران تا منطقه شهریار اشتهار و ورامین و شهر اصفهان، مناطق بحرانی از نظر تاثیر فرونشست بر زیرساختهای شهری، شریانهای حیاتی و سامانههای حمل و نقل هستند که باید هر چه زودتر مورد توجه ویژه قرار بگیرند و فرونشست در این مناطق از حد بحرانی عبور کرده است. مدیر بخش زلزله و رانش زمین مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: مهمترین نواحی فرونشستی کشور از نظر موقعیت منطقهای که نقاط پرخطری محسوب میشود مناطق جنوب و جنوب غربی تهران است؛ از جنوب غرب تهران ناحیهای به طول ۸۰ کیلومتر به سمت دشت شهریار و از شهریار تا اشتهارد دچار فرونشستهای عجیبی در سالهای اخیر شده است. بیتاللهی اضافه کرد: پهنای این ناحیه فرونشستی در بعضی مواقع بیش از ۳۰ کیلومتر است و مهمتر اینکه در سطح زمین شکافهای بسیار خطرناکی در مناطقی چون معینآباد ورامین و اشتهارد رخ داده است که با خطراتی برای زیرساختها مواجه است. دبیرکارگروه مخاطرات طبیعی ادامه داد: پدیده فرونشست فقط مختص به استان تهران نیست و به جز محدودههای نزدیک به استان تهران در دشت همدان هم با چالههای بسیار وحشتناکی مواجه هستیم که در کل جهان به ندرت دیده میشود؛ این فرونشستها پی در پی درحال رخ دادن است بهطوری که کشت و زراعت مردم دچار مشکل شده است. او ادامه داد: در استان خراسان رضوی حوالی دشت نیشابور نرخ فرونشست از حد بحران عبور کرده است؛ در بسیاری از مناطق استان کرمان بهخصوص مناطق حاشیههای شهر نواحی فرونشستی موجب ایجاد شکافهای ناگهانی در سطح زمین شده است، این شرایط در در استان مرکزی هم وجود دارد. بیتاللهی اضافه کرد: در استان اصفهان در مناطقی از شهر و شمال شهر اصفهان فرونشست به یک معضل عمده تبدیل شده است بهطوری که در مجاورت فرودگاه و حتی در حاشیه استادیوم تازه تاسیس نقش جهان شکافهای حاصل از فرونشست روی زمین خود را نمایان کرده و خطر فرونشست برای شهر اصفهان یک خطر بسیار جدی است. مدیر بخش زلزله و رانش زمین مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ادامه داد: در استان فارس در حوالی تخت جمشید اثرات فرونشست موجب ترک خوردگی بناهای تاریخی در منطقه مرودشت و تخت جمشید شده است و ستونها و تابلوهای سنگی که حالت طولی دارند دچار ترک شده و در سطح زمین، شکافهای ناشی از فرونشست خود را نمایان کرده است. به گفته او مساله فرونشست در مناطق مرکزی کشور به ویژه با توجه به اینکه با کمبود نزولات جوی همراه بوده با افزایش بیرویه حفر چاهها و استحصال بیرویه آبهای زیرزمینی تشدید شده است و آثار فرونشست در سطح زمین نمایان است. مدیر بخش زلزله و رانش زمین مرکز تحقیقات گفت: در دشت اردبیل و دشت مایان تبریز با اینکه نزولات جوی بهتر از سایر استانها بوده است به دلیل افزایش بیرویه آبهای زیرزمینی آثار فرونشست مشاهده، اندازهگیری و ثبت شده است.
پایتخت دارای ۱۱خط مترو میشود
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: نباید تجربه خط مترو کرج به صادقیه تکرار شود. به گزارش ایلنا، پورسیدآقایی در جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک استان تهران گفت: مطالعات خوبی درخصوص طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران صورت گرفته و با تصویب این طرح و با احتساب خط مترو تهران به کرج، تهران دارای ۱۱ خط خواهد بود. معاون حمل و نقل شهرداری تهران تصریح کرد: در خصوص خطوط حومهای، منطقی که در ساخت خط تهران به کرج صورت گرفت اشتباه بود و اصل خط صادقیه به کرج در روز اول به این شکل نبود. خط مترو صادقیه به کرج قرار بود از بعد از ایستگاه ایران خودرو به زیر زمین منتقل شود و این یک منطق علمی در اصول حمل و نقل ریلی در جهان است. او ادامه داد: اصل بر این است که افرادی که قصد ورود از شهرهای حومهای مثل کرج به تهران را دارند باید بهطور مستقیم به مقصد برسند در حالی که در حال حاضر فرد در ایستگاه مترو صادقیه پیاده شده و مدام در حال تغییر ایستگاه است. نباید تجربه خط مترو کرج به صادقیه تکرار شود و اساسا طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران که به صورت اکسپرس (سریع و سیر) است مبتنی بر تمام اصول علمی حمل و نقل ریلی در دنیا است.
پورسیدآقایی ادامه داد: طراحی خطوط حومهای شهر تهران برعهده شهرداری تهران نیست و وزارت راه و شهرسازی متولی شهرهای اطراف تهران است ما بارها به وزارت راه اصرار کردهایم و نامه نوشتهایم که خط تهران- کرج را تحویل بگیرند که تحویل نگرفتند. شهرداری تهران نمیتواند قطارشهری همه شهرها را تحت نظر بگیرد، بلکه کمک میکنیم طرح یکپارچهای پیش برود.