شناسایی گلوگاههای فساد در دستگاههای اجرایی
«ایجاد رضایتمندی عمومی»و«شناسایی گلوگاههای فساد اقتصادی در دستگاههای اجرایی»عناوین مهمترین راهبردهایی است که از منظر معاون اول رییسجمهوری تمام نهادهای مسوول در شرایط حساس امروز کشور باید به دنبال تحقق آن باشند. جهانگیری در ادامه با مورد خطاب قرار دادن متولیان دولتی و با بیان اینکه خدمت رسانی به مردم و ایجاد رضایتمندی در جامعه از مهمترین اهداف دولت است، میگوید: «سرعت بخشیدن به روند خدمترسانی به روستاهای کشور ضروری است.»شناسایی گلوگاههای فساد اقتصادی در دستگاههای اجرایی موضوع مهم دیگری است که جهانگیری تلاش در جهت تحقق آن را اولویت مهم مسوولان اجرایی قلمداد میکند که باید مورد توجه تمام بخشهای اجرایی و اداری باشد.
اسحاق جهانگیری در جلسه دیروز شورای عالی اداری با اشاره به گزارش ارایه شده در جلسه در خصوص عملکرد نظامنامه مدیریت ارتباطات مردمی در بستر سامد (سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت) اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف دولت خدمت رسانی به مردم، حل مشکلات و ایجاد رضایتمندی در جامعه است. اگر مجموعه اقدامات دولت منجر به این شود که مردم احساس کنند گرهای از کار آنها باز شده است این یعنی عملکرد موفقی داشتهایم و هدف ما مبنی بر رضایتمندی مردم محقق شده است. وی همچنین با اشاره به مراجعات مردمی برای طرح درخواستها و بیان مطالبات خود به مسوولان خاطرنشان کرد: مردم در سفرهای استانی رییسجمهور و اعضای دولت و سایر مسوولان و هر فرصت دیگری که مهیا شود تلاش میکنند دغدغههای خود را به گوش مسوولان برسانند و در مقابل انتظار دارند که مسوولان و مدیران کشور گرهی از مشکلات زندگی آنان باز کنند.
جهانگیری با تأکید بر لزوم نظارت بر عملکرد دستگاههای خدمت رسان به مردم افزود: اگر میزان شکایات مردمی از یک دستگاه بالا باشد این یعنی مشکلی در روند خدمترسانی وجود دارد که موجب نارضایتی در مردم شده و لازم است به سرعت به آن رسیدگی شود. معاون اول رییسجمهور همچنین با اشاره به یکی از تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص شناسایی گلوگاههای فساد در دستگاههای اجرایی خاطرنشان کرد: بر اساس این تصمیم در هر یک از دستگاههای اجرایی کارگروهی تشکیل شده و گلوگاههای فسادخیز را شناسایی میکنند تا زمینه بروز تخلف و فساد هرچه بیشتر کاهش یابد و به تبع آن رضایتمندی مردم نیز افزایش خواهد یافت. جهانگیری با اشاره به دستورکار دیگر جلسه در خصوص انتقال وظایف و ماموریتهای شرکت آب و فاضلاب روستایی استانها به شرکت آب و فاضلاب شهری استانها، بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند خدمت رسانی به روستاهای کشور تأکید کرد و افزود: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران توسعه شبکه آب و فاضلاب در کشور است که باید این خدمترسانی در روستاهای کشور نیز همانند شهرها گسترش پیدا کند.
ارتباطات مردمی در بستر «سامد»
در این جلسه که وزرای نیرو، دادگستری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، استانداران تهران و هرمزگان و نمایندگان مجلس عضو در شورا نیز حضور داشتند، سماوی رییس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاستجمهوری گزارشی از نحوه اجرای یکی از مصوبات شورای عالی اداری؛ موضوع نظام نامه مدیریت ارتباطات مردمی در بستر سامد ارایه کرد و گفت: افزایش رضایتمندی مردم، بالا بردن روحیه مردم داری در بین مدیران، افزایش سرعت رسیدگی به شکایات مردمی، اعمال مدیریت یکپارچه و رسیدگی به مطالبات مردمی در سه سطح ملی، دستگاههای اجرایی و استانی از جمله اهداف سامد است. وی همچنین با بیان اینکه بخش عمدهای از تماسها و ارتباطات مردمی برای درخواست فرصتهای شغلی و مساعدتهای مالی است، گزارشی از روند پاسخگویی به مطالبات مردمی و حل مشکلات آنان ارایه کرد. در ادامه این جلسه طرح انتقال وظایف و ماموریتهای شرکت آب و فاضلاب روستایی استانها به شرکت آب و فاضلاب شهری استانها از سوی وزارت نیرو مطرح شد و وزیر نیرو توضیحاتی را در این خصوص مطرح کرد. اردکانیان گفت: کاهش هزینههای اداری و مدیریتی، کوچکسازی ساختار دولت، هم افزایی ظرفیتهای تخصصی، فنی، اجتماعی و اقتصادی و کاهش تعداد 31 شرکت دولتی وزارت نیرو از جمله اهداف این طرح است و با اجرای این برنامه نه تنها تعرفهها افزایش پیدا نخواهد کرد بلکه خدمت رسانی به مردم بهبود خواهد یافت و هزینههای کمتری بر مردم تحمیل خواهد شد. در این نشست پس از توضیحات وزیر نیرو این موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پس از ارایه نظرات و دیدگاههای اعضای جلسه، با کلیات این طرح موافقت و مقرر شد در جلسهای با حضور معاون حقوقی رییسجمهور، وزیر نیرو و رییس سازمان امور اداری و استخدامی و با هماهنگی و نظرخواهی از وزارت کشور، ابعاد حقوقی این طرح مورد بررسی قرار گیرد.