ایرانشهر
دستور رییسجمهور برای پیگیری سانحه قطار زاهدان
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور رییسجمهور برای پیگیری علل وقوع سانحه قطار زاهدان-تهران، از حضور کمیته بررسی سوانح ریلی و مدیرعامل شرکت راهآهن در محل حادثه قطار زاهدان-تهران خبر داد.
به گزارش فارس، محمد اسلامی ضمن تسلیت به خانوادههای درگذشتگان این حادثه، بیان کرد: بهدنبال این سانحه تلخ، کمیسیونعالی بررسی سوانح راهآهن به منطقه وقوع حادثه اعزام شد.
او افزود: امداد بهسانحهدیدگان خیلی سریع صورت گرفت و امدادگران ۱۵۰ نفر را بهصورت سرپایی مداوا کردند و ۳۰ نفر هم بستری شدهاند که وضعیت آنان در دست پیگیری است.اسلامی افزود: امیدواریم که هرچه سریعتر کمیسیون بررسی سانحه دلایل این اتفاق تلخ را گزارش کند تا پس از بررسیهای از نهایی شدن بررسیها اطلاعرسانی لازم صورت گیرد.وزیر راه و شهرسازی در دستور خود به بررسی دقیق حادثه و اقدام لازم برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث در این منطقه تأکید کرد.قطار مسافری زاهدان - تهران ساعت 14:50 روز چهارشنبه پس از حرکت از ایستگاه زاهدان در بلاک نرسیده به ایستگاه شورو حدود ساعت 16 از خط خارج شد و ۵ واگن این قطار از ریل خارج شد، در این حادثه متأسفانه 5 مسافر قطار جان باختند و تعداد زیادی مسافر مصدوم شدند.
تحریمها بر ترانزیت و حمل بار کشور بیاثر بوده است
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، گفت: رشد میزان حمل بار و صدور بارنامه طی ۶ ماه نخست امسال نشان میدهد تحریمهای اقتصادی علیه ایران بر ترانزیت و حمل بار کشور اثر نداشته است.عبدالهاشم حسن نیا به ایرنا افزود: بر اساس آخرین آمار در ۶ ماه سال جاری تعداد صدور بارنامه ۱.۴ درصد و وزن بار جابهجا شده داخلی و خارجی و ترانزیت نیز ۳.۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.او ادامه داد: ناوگان حمل و نقل باری جادهای ایران سالانه حدود ۴۰۰ هزار تردد ترانزیتی به کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی و روسیه انجام میدهند.حسن نیا اظهارکرد: ایران توان و ظرفیت خاصی برای ترانزیت دارد بنابراین باید روابط خود را با کشورهای همسایه به شکلی تنظیم کنیم که فعالیت بخش ترانزیت استمرار داشته باشد.
تایید قاچاق سوخت با مخزن اضافه در برخی اتوبوسها
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور با بیان اینکه قاچاق سوخت در برخی مسیرهای محدود و در تعدادی اتوبوس با مخازن اضافه تأیید میشود، گفت: این کار تخلف است و پلیس در صورت مواجهه با چنین متخلفان، اتوبوس را توقیف میکند.
احمدرضا عامری در گفتوگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا بر اتوبوسهایی که باک اضافه نصب و سوخت قاچاق حمل میکنند، نظارتی وجود دارد؟ اظهارکرد: طبق الزامی که مصوب و ابلاغ شده است و به شرکتهای اتوبوسرانی ابلاغ کردهایم که ساخت مخزن سوخت اضافه برای اتوبوسها ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد جدی میشود.او ادامه داد: اتوبوسها فقط باید مخزن سوخت استاندارد خود را داشته باشند، اتوبوسها اصلا اجازه ندارند با باکهای اضافه تردد کنند، این موجب میشود ایمنی سیر به خطر بیفتد، ضمن آنکه پلیس هم در صورت مشاهده این باکهای اضافه، اصلا به اتوبوس اجازه تردد نمیدهد و اتوبوس را توقیف میکند.عامری اضافه کرد: مدیران فنی بر اتوبوسهای مسافری نظارت دارند، اما وقتی که راننده یا مالک خودرو، به صورت غیرقانونی و مخفی، باک را زیر صندلیها و زیر راهرو اتوبوس نصب میکند، مدیران فنی امکان تشخیص ندارند.مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور در پاسخ به این سوال که آیا مراکز معاینه فنی خودرو، امکان تشخیص باک اضافه روی خودرو را دارند یا خیر؟ گفت: در مراکز معاینه فنی هم در صورتی باک اضافه تشخیص داده میشود که جاسازی باک در خودرو و زیر آن را بشکافند تا متوجه این مخزن سوخت شوند.
قیمت تمام شده مسکن در شمال تهران متری 30 میلیون
عضو هیاتمدیره انجمن انبوهسازان با اشاره به اینکه سود 200 درصدی سازندگان مسکن به هیچوجه قابل باور نیست و قیمت تمام شده مسکن در شمال تهران متری 30 میلیون تومان است، گفت: اگرچه تورم داریم و مسکن هم با کمبود عرضه مواجه است و تقاضای موثر در بازار زیاد است، اما سود 200 درصدی از ساخت مسکن برای سازندگان به هیچوجه درست نیست. حسن محتشم در گفتوگو با فارس ادامه داد: این تحلیل که ساخت یک متر آپارتمان در تهران 2 میلیون تومان است و فروش آن آپارتمان 12 میلیون تومان، پس سازندگان در هر متر 10 میلیون تومان سود میکنند درست نیست.او افزود: بیشترین سهم ساخت و ساز مربوط به زمین است، چرا که وقتی قیمت یک متر آپارتمان در شمال تهران 40 میلیون تومان است، قیمت هر متر زمین در همان نقاط 60 میلیون تومان معامله میشود. عضو هیاتمدیره انجمن انبوهسازان ادامه داد: پس محاسبات سازندگان را اگر مقایسه کنیم، نشان میدهد که قیمت تمام شده مسکن در شمال تهران با محاسبه قیمت زمین هر متر 30 میلیون تومان است و قیمت آپارتمان 40 میلیون تومان، حال سودی که یک سازنده از ساخت مسکن در 3 سال میبرد، متری 10 میلیون تومان میشود، پس سود 200 درصدی یک مطلب کاملاً غیرکارشناسی است.