سهم 24 درصدی ایران از صادرات به عراق

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۸۰
سهم 24 درصدی ایران از صادرات به عراق

ایران با تصاحب 24 درصد از سهم کل صادرات به عراق در میان رقبایی مانند «چین، ترکیه، اردن، هند، عربستان سعودی و امریکا» در صدر قرار دارد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق در گفت‌وگو با شاتا با اعلام این خبر گفت: 20 درصد از این سهم در اختیار چین، 19 و نیم درصد متعلق به ترکیه و زیر 10 درصد مربوط به امریکا بوده است.  ناصر بهزاد اظهار داشت: علاوه براین هند با 4 درصد و اردن با 2 درصد در صادرات به عراق سهیم بوده‌اند و مابقی نیز از کشورهای دیگر بوده است.

وی بیان کرد: در مجموع بر اساس آمار پنج ماهه نخست سال جاری حجم صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای هدف به لحاظ ارزی معادل 18 میلیارد دلار بوده که از این مبلغ تقریبا 4 میلیارد دلار آن به کشور عراق و بقیه به سایر کشورهایی مانند چین، ترکیه، امارات، افغانستان و غیره بوده است.   بهزاد افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ارزی و حجمی میزان صادرات به عراق 10 درصد رشد داشته است. وی خاطرنشان کرد: تقریبا 25 درصد از صادرات ایران معادل 4 و نیم میلیارد دلار به چین و 22 درصد معادل 4 میلیارد دلار به عراق بوده است.

رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به اینکه 14 درصد از این حجم صادرات به ترکیه، نه و چهار دهم درصد به امارات و پنج درصد به کشور افغانستان بوده است، بیان کرد: ازمجموع 18 میلیارد دلار صادرات درپنج ماهه نخست سال جاری 13 میلیارد دلار به پنج کشورذکر شده بوده است. بهزاد خاطرنشان کرد: در میان پنج کشور مزبور بیش از نیمی از صادرات ایران به خارج از کشور مختص به کشورهای عراق و چین بوده که عدد قابل توجهی است.

وی توضیح داد: در این مدت صادرات ایران به عراق تقریبا چهار برابر صادرات به افغانستان، دو برابر نسبت به ترکیه، دو و سه دهم برابر نسبت به امارات بوده است. رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به ضرورت توجه و حمایت از شرکت‌های ایرانی موجود در بازار این کشور یادآور شد: سهمی که ایران در بازار عراق در دو سال گذشته داشته قابل توجه و از ثبات لازم برخوردار است.

بهزاد در پاسخ به این سوال که عمدتا چه کالاهایی از ایران به عراق صادر شده است، توضیح داد: عمده کالاهایی که به عراق صادر می‌شوند شامل محصولات غذایی مانند «رب، شیرینی، شکلات، پسته، فراورده‌های لبنی، محصولات کشاورزی، مصنوعات پلاستیکی، محصولات فولادی و ساختمانی و همچنین محصولات بهداشتی» بوده است.

وی با بیان اینکه ماشین آلات صنعتی نیز از ایران به عراق صادر می‌شود، گفت: ارزش هر تن کالاهای صادراتی ایران به عراق در پنج ماهه نخست سال جاری به ارزش 700 دلار بوده است که نشان می‌دهد کالاهای صادراتی به عراق ارزش افزوده بالایی دارند و این امر مورد توجه است. بهزاد افزود: در حدود 800 ردیف کالا در قالب گروه‌های مختلف مانند ماشین آلات صنعتی، دارو، لوازم بهداشتی، نساجی، لوازم خانگی برقی و محصولات دامی به عنوان کالاهای اولویت‌دار برای صادرات به عراق شناسایی کرده‌ایم.

 رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به حجم صادرات نفتی به عراق نیز اظهار داشت: علاوه بر صادرات کالاهای غیر نفتی آمار صادرات نفتی به عراق روزانه به صورت میانگین 38 تا 40 میلیون مترمکعب گاز و هزار 200 مگا برق بوده است که این رقم به عدد صادرات ایران به عراق افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف دولت تا سال 1400 افزایش میزان صادرات به عراق تا سقف 20میلیارد دلار است، توضیح داد: از مهم‌ترین اقداماتی که برای تسهیل شرایط صادرات و روند توسعه تجارت بازرگانی به این کشور انجام شده افتتاح مرکز دایمی برای بازاریابی و تجارت کالاهای ایران در بغداد بوده است.  بهزاد خاطرنشان کرد: این مرکز با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران و مجوز سازمان توسعه تجارت ایران راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با استفاده از این مرکز بازرگانان ایرانی می‌توانند کالاهایی خود را با معرفی به بازار عراق وارد کنند، افزود: با حمایت‌ها و پشتیبانی اداری که انجام شده است این مرکز نمایشگاه‌های متعدد نیز برگزار می‌کند.

رایزن بازرگانی ایران درعراق ادامه داد: این نمایشگاه‌های درنقاط مختلف عراق برگزار و شرکت‌های ایرانی نیز برای شرکت در این نمایشگاه‌ها آماده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال از ابتدای سال 18 رویداد تجاری با حضور هیات‌های بازاریابی و تجاری به صورت دوسویه از ایران به عراق و از عراق به ایران برگزار شده است. بهزاد با بیان اینکه این رویدادها شامل برپایی 9 نمایشگاه در 5 ماهه نخست سال جاری در عراق واعزام 9 هیات از کشور عراق به ایران بوده است.

رایزن بازرگانی ایران درعراق در پایان اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های وزارت صنعت و معدن تجارت در راستای توسعه و افزایش صادرات به کشورهای همسایه یک برنامه مفصل در دو بخش پیش بینی شده که شامل بخش اقدامات اجرایی و دیگری مسائل استراتژیک و راهبردی برای رونق تولید و ایجاد فضای لازم جهت حضور مناسب شرکت‌های ایرانی در عراق بوده است.