عملکرد چشمگیر کارگزاری بورس بیمه ایران
کارگزاری بورس بیمه ایران به دلیل دارا بودن پتانسیلهای ویژه از جمله ترکیب سهامداری، ساختار سرمایهای و جمع حقوق صاحبان سهام قابلتوجه، ظرفیت بالفعل و بالقوهای را در بازار سرمایه کشور دارد. با تغییر ساختار مدیریتی کارگزاری از خردادماه سال 1397 و با توجه به استقرار فرآیندهای مبنایی و اصولی حاکمیت شرکتی، تغییرات گستردهای جهت بهبود وضعیت کارگزاری در همه ابعاد آغاز شد که پس از اعمال تغییرات، کارگزاری توانست به پیشرفت قابل توجهی در راستای اهداف تعیین شده دست یافته و به جایگاهی در صنعت برسد که پیش از این ممکن نشده و این توانمندیها تاکنون حاصل نگردیده بود.
به گزارش روابط عمومی کارگزاری بورس بیمه ایران، از جمله عوامل موفقیت شرکت، برگشتن به مسیر صحیح بنگاهداری اقتصادی است که خروجی آن را میتوان در بهبود رتبه کارگزاری، رشد قابل توجه درآمد ارزش معاملات کارگزاری و اعتماد بازار سرمایه به نام برند بورس بیمه ایران مشاهده نمود. این برنامه راهبردی همچنان در همه حوزهها از جمله واحدهای اوراق بهادار، کالا، مالی، اعتبارات، زیرساختهای فناوری اطلاعات و... در حال پیگیری است. گزارش حاضر سعی دارد تا دستاوردها و وضعیت کنونی کارگزاری طی یکساله گذشته را نسبت به مدت مشابه سال قبل به اطلاع برساند.از ابتدای سال جاری توسعه فیزیکی شعب در شهرهای مختلف کشور در برنامههای توسعهای کارگزاری بورس بیمه ایران قرار داشت. در همین راستا با در نظر گرفتن یک مدل اقتصادی جهت سودآوری حداکثری شعب، 4 شعبه جدید در شهرهای شیراز، اراک، قم و شیخ بهایی تهران افتتاح شده و 7 شعبه دیگر نیز تا پایان سال در سایر شهرها افتتاح خواهد شد.
کارگزاری در بخش تعداد مشتریان نیز از ابتدای سال با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. رشد 400 درصدی تعداد مشتریان اوراق بهادار نسبت به سال گذشته نشان از آن دارد که ارتقا زیرساختهای داخلی و فعالتر شدن شعب کارگزاری به ویژه در شهرستانها نتیجهبخش بوده و نیاز علاقهمندان به سرمایهگذاری در بازار سرمایه را در سطح کشور پوشش داده است. همچنین از نظر تعداد مشتریان آنلاین شرکت با رشد قابل توجه 800 درصدی در این بخش مواجه بوده است.
طبق اعلام جدیدترین رتبهبندی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار، کارگزاری بورس بیمه ایران در بخش ارزش معاملات در بورس تهران به پیشرفت قابل ملاحظهای دست یافت. کارگزاری در بخش معاملات بورس اوراق بهادار با تغییر سیاستهای صورت گرفته و به تبع آن افزایش حجم معاملات، جهش تحسینبرانگیزی را تجربه کرده است. رتبه کارگزاری بورس بیمه ایران از رده 70 در فروردین سال 1397 به رتبه 22 در شهریورماه 1398 ارتقا یافته است. شایان ذکر است کارگزاری بورس بیمه ایران در طول فعالیت خود اولینباری است که کسب این رتبه را تجربه میکند.
بخش بورس کالای کارگزاری نیز با وجود محدودیتهای قبلی از جمله تاخیر در رتبهبندی، با رشد قابل قبولی همراه بوده است، با وجود اینکه رتبه کارگزاری در بخش کالا از لحاظ ارزش معاملات ثابت بوده اما رتبه این واحد در رینگ پتروشیمی و فرآوردههای نفتی 8 رتبه بهبود یافته و از 41 به رتبه 33 رسیده است.
ارایه خدمات مناسب در حوزه تسهیلات اعتبارات و اعطای اعتباری بالا به مشتریان کارگزاری بورس بیمه ایران در میان سایر رقبای صنعت نیز از نکات حائز اهمیتی است که منجر به جذب مشتریان فعال در این حوزه شده است بهطوریکه تعداد مشتریان اعتباری 400 درصد افزایش یافته است. با توجه به ساختار سهامداری کارگزاری بورس بیمه ایران، این کارگزاری طی سال گذشته روابط بسیار خوبی با بیمه ایران در سطح کشور برقرار کرده و با برگزاری همایشها و دورههای آموزشی، نفوذ خود را در بین مخاطبان علاقهمند به حضور در بازار سرمایه ارتقا بخشیده است. همچنین همکاری با شرکتهای صنعت بیمه در خصوص انجام معاملات در بازار در دستور کار فعالیتهای کارگزاری قرار داشته است. کارگزاری بورس بیمه ایران تمام تلاش خود را در جهت ارایه خدمات متفاوت به مشتریان خود انجام داده است. ارایه خدمات متعدد به پرسنل بیمه ایران، افزایش شعب در سایر شهرها، گسترش تعداد نمایندگیها، ارایه مشاورههای تلفنی و حضوری به مشتریان، انتشار تحلیلهای به روز، تهیه، تدوین و ارسال بولتنهای تحلیلی به صورت هفتگی، توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، حضور در نمایشگاههای تخصصی، برگزاری دورههای آموزشی در تمام شعب و گسترش فعالیت در سراسر کشور از جمله خدماتی است که برای اولینبار در سال جاری برای مشتریان این کارگزاری فراهم شده است. گزارشها نشان میدهد از اوایل سال 97 تاکنون کارگزاری بورس بیمه ایران شاهد افزایش چشمگیر شاخصهای سودآوری بوده است. از این رو به نظر میرسد فعالیتها و اقدامات جدیدی که در این شرکت به انجام رسیده مثمرثمر واقع شده که از مهمترین دلایل این پیشرفت را میتوان به تلاش و پشتکار مدیران و پرسنل کارگزاری در راه رسیدن به اهداف و چشمانداز از پیش تعیین شده و انجام امور و برنامهها طبق برنامه زمانبندی شده، اشاره کرد.