انفصال از خدمت و حبس برای رییس سازمان هواپیمایی
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که براساس رای دادگاه بدوی، رییس سازمان هواپیمایی به دلیل عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و ۶ ماه زندان محکوم شده است.
بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به نهایی شدن گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اظهار کرد: پس از سقوط این هواپیما در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ این پرونده به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع شد و ما با گرفتن مشاوره، تحقیقات و اطلاعاتی که از سایر پروندههای سوانح هوایی به دست آوردیم بررسی خود را در این باره آغاز کردیم و البته نگرانیهایی از انحراف در مسیر گزارش داشتیم، زیرا بخش عمدهای از پروندههای سقوط هواپیما بلاتکلیف و آنهایی که تعیین تکلیف شده خلبان در آن مقصر است.
وی تاکید کرد: هدف کمیسیون اصل ۹۰ نظارت بر طرز کار سه قوه است و ما هرگز به دنبال مچگیری و مسائل حاشیهای نبودیم . در همان آغاز هم با توجه به اینکه موضوع تخصصی بود مشاورینی را به کمیسیون دعوت کردیم و از اهل فن و خلبانهای متعددی مشاوره گرفتیم. همچنین از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و شرکت آسمان هم استعلام کردیم که بخشی از آنها پاسخ داده نشد و بخشی از پاسخها نیز غیرمرتبط بود. پیرو آن بازدیدی هم از فرودگاه یاسوج داشتیم. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ایراداتی که از نظر کمیسیون اصل ۹۰ وارد است این است که کمیته بررسی سوانح هوایی کمیته مستقلی نیست و براساس یک بخشنامه نادرست رییس سازمان هواپیمایی حکم ریاست این کمیته را امضاء میکند در حالی که این کمیته قرار است عملکرد سازمان هواپیمایی را مورد بررسی قرار دهد. پارسایی سرعت عمل در تهیه گزارش سقوط هواپیمای تهران – یاسوج را از سوی کمیته بررسی سوانح هوایی را دارای شائبه دانست و یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ جلساتی را با مسوولان از شخص وزیر تا روسای سازمانها، کمیته بررسی سانحه، خلبانان و کارشناسان متعدد داشته و به علت تعلل سازمان هواپیمایی در همکاری با کمیسیون مدیر این سازمان به قوه قضاییه معرفی شد که طبق قانون به خاطر عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و 6 ماه زندان با حکم دادگاه بدوی محکوم شده است. وی با بیان اینکه کمیته بررسی سانحه به دنبال مقصر نشان دادن خلبان هواپیمای تهران – یاسوج بوده، اظهار کرد: داشتههای ما خلاف این را ثابت میکرد و بر همین اساس ما در برابر فضاسازیها ایستادگی کردیم. این پرونده ابتدا در اصفهان که محل سقوط هواپیما بود مفتوح شد ولی بعد از آن به شعبهای در تهران منتقل شد. ما طبق وظیفه ذاتی خود به اتفاق رییس کمیسیون اصل ۹۰ با قاضی پرونده جلسه گذاشتیم و در محل شعبه رسیدگیکننده اطلاعات و مستنداتی را به قاضی ارایه دادیم. با وجود لابیهای پیدا و پنهان و ایستادگی قاضی و اشراف ایشان به پرونده و گرفتن مشاورین خبره خوشبختانه نتیجه قضایی هم در همین راستا بود که یخزدگی را علت سقوط دانستند و سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و شرکت آسمان را مقصر میدانند. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی با بیان اینکه ایران یکی از سانحهخیزترین کشورها در حوادث هوایی است، اظهار کرد: یکی از پیشنهادهای ما در کمیسیون اصل ۹۰ تغییر نحوه انتخاب کمیته رسیدگی به سوانح هوایی است. همچنین براساس گزارش کمیسیون یکی از مواردی که یخزدگی هواپیما را ثابت میکند این است که سقوطهای قبلی هواپیمایی ATR علتش یخزدگی بوده و اساسا با توجه به شرایط جوی نباید اجازه پرواز داده میشد. این دادهها و مستندات حاکی از این است که خلبان مقصر نبوده و این برای اولینبار است که خلبان مقصر اعلام نشده است. پارسایی از نامه خود به رییس قوه قضاییه برای جلوگیری از نفوذ برخی افراد در پرونده سقوط هواپیمای تهران – یاسوج خبر داد و گفت: درست است که این یک مورد پرونده سقوط است، ولی رسیدگی درست به آن یک رویه غلط را در کشور اصلاح میکند و ایمنی پرواز را نیز افزایش میدهد، چرا که در حال حاضر سوانح هوایی ایران 7 برابر میانگین جهانی است و برخورد با متخلفان جلوی تکرار این حوادث را میگیرد. این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان پیشنهاد کرد که پیش از نهایی شدن احکام دادگاه وزارت راه و شهرسازی نسبت به برکناری مقامات مسوول در سازمان هواپیمایی اقدام کند. هفته گذشته، خبرگزاریهای داخلی به نقل از برخی منابع خبری اعلام کرده بودند، علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی به دلیل بروز سانحه سقوط هواپیمای ATR هواپیمایی آسمان در ارتفاعات مشرف به یاسوج دو سال از خدمت تعلیق شده است. ایلنا به نقل از برخی از منابع خبری گزارش کرده بود، حکم بدوی از سوی دیوان عالی کشور بابت تعلیق ریاست سازمان هواپیمایی کشوری در مورد سانحه هواپیمای ATR تهران - یاسوج که سال گذشته رخ داد، صادر شده است. البته گویا قرار وثیقه برای رییس سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده که وی وثیقه گذاشته و قرار تامین شده است. اما روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به انتشار خبر تعلیق رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد که رییس این سازمان همچون گذشته مشغول انجام وظیفه است و اهداف صنعت را دنبال میکند. محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران نیز در واکنش به تعلیق دو ساله عابدزاده گفته بود: اگر ثابت شود گزارش سازمان هواپیمایی از سانحه غیر واقعی بوده و مواردی از آن نادیده گرفته شده، رییس سازمان هواپیمایی مجرم شناخته میشود. رضایی کوچی افزوده بود: در همان زمان مجلس گزارش خود را درباره سانحه ATR ارایه داد و براساس اطلاعاتی که در اختیار نمایندگان مجلس قرار دادند و جلساتی که با کارشناسان این حوزه برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که اساسا پرواز در آن شرایط جوی نباید انجام میشد. وی با بیان اینکه شرایط جوی به گونهای بود که سازمان هواپیمایی نباید مجوز پرواز را صادر میکرد، اظهار کرده بود: درست است که خلبان هم اشتباهاتی داشت اما زمینه بروز این اشتباهات با مجوز سازمان هواپیمایی فراهم آمد. همان زمان هم کمیسیون مجلس با قید و تاکید بر این موضوع گزارش خود را به مراجع مختلف ارایه کرد.
رضایی با بیان اینکه مجلس گزارش تهیه شده از سوی سازمان هواپیمایی را قبول نداشت، افزوده بود: ایرادات موجود را تذکر دادیم و اعلام کردیم که تمام اشتباهات را بر دوش خلبان نیندازید و مقصر صددرصدی این سانحه خلبان هواپیما نبوده است. در گزارش آمده بود که خلبان عمل قلب باز داشته به هر حال سازمان هواپیمایی به این خلبان اجازه کار داده است بنابراین نمیتوانند مقصر را خلبان بدانند.