«واقع‌بینی» شرطی لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۸:۰۷
کد خبر: ۱۵۶۲۵۰

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، نقطه مقابل سهام شرکت‌های کوچک، سهام شرکت‌های بزرگ و برخی سهام بنیادی است، به‌طوری‌که این سهام اوضاع خوبی دارند و می‌توانند کماکان بیشتر از بازارهای جایگزین ایجاد سودآوری کنند. در این میان نکته بااهمیت برای سرمایه‌گذاران مقایسه معاملات سهام با بازارهای جایگزین است. در حال حاضر سهام بزرگ این امکان را دارند که اگر از لحاظ بنیادی هم پشتیبانی شوند می‌توانند بیشتر از سایر بازارها سودآوری داشته باشند.

به گزارش سنا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با بررسی رفتار فعلی معامله‌گران بازار سهام اظهار کرد: یکی از دلایلی که سهام شرکت‌های بزرگ بنیادی راه خود را از شرکت‌های کوچک جدا کردند، تاثیر گزارش‌های مثبت بود اما نباید انتظار داشته باشیم که این روند با سرعت زیادی ادامه پیدا کند.

وی در ادامه گفت: برای اینکه بورس بتواند با رشد پرشتاب سقف‌های قبلی خود را بشکند، نیازمند برخی محرک‌های جدی است. در حال حاضر سهام کوچک موجود در بازار اکنون وارد فاز بررسی و اصلاح شده‌اند.

از طرفی دیگر سهام بزرگ ضمن داشتن توان سودآوری مناسب‌تر نسبت به بازارهای جایگزین اما برای اینکه بتوانند سقف را پرشتاب شکسته و به عددهای بالاتری برسند نیاز به همراهی قیمت‌های جهانی دارند.

وی تصریح کرد: همچنین بسیاری از این شرکت‌ها، درآمدهای صادراتی دارند که با توجه به کاهش قیمت دلار و احتمال باقی ماندن آن در سطح قیمتی موجود، توان ایجاد محرکه لازم را ندارد، خصوصا که مسائل تورمی به افزایش هزینه‌ها انجامیده است. این موارد به ایجاد حاشیه سود فشار می‌آورد. بنابراین با توجه به توضیحات ارایه شده، به نظر می‌رسد در فضای کنونی فعلا شاهد روند متعادلی در بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه، انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها را یکی از مهم‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری مجدد با چشم‌انداز سودآوری معقول حداقل تا پایان سال دانست و افزود: البته نکته‌ای که تاثیرگذاری اصلی را در این خصوص دارد، انتظارات تحلیلگران، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بورس نسبت به گزارش‌هاست. این گزارش‌های خوب را بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند، به نحوی این موضوع تاثیر خود را تا حد زیادی بر قیمت‌ها گذاشته است.

تقی خان تجریشی در خصوص تحولات اخیر بازارهای جهانی و تاثیر آن بر قیمت محصولات گفت: به‌طور طبیعی افت قیمت‌ها به‌طور مستقیم بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد.

دلایل مختلفی برای این افت وجود دارد، بخشی از آن قوی شدن دلار است که به کاهش قیمت در کل بازار کامودیتی منجر می‌شود. علاوه بر آن موضوع جنگ تجاری بین امریکا و چین است که به نظر می‌رسد هنوز به فرجام نرسیده است و برخی از گمانه‌زنی‌ها بر این است که امریکا به هر نحوی می‌خواهد قدرت چین را مهار کند. بنابراین جنگ تجاری روی تقاضای کلی محصولات و به‌طور خاص روی چین تاثیر می‌گذارد که در ادامه روی محصولات کالامحور شرکت‌های بورسی ما که چین مشتری اصلی‌شان است هم متاثر می‌شود.