پروژههای کوچک شهری در محلات تهران اجرا میشود
حامد مظاهریان، معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با بیان اینکه دستور کار جدید شهری توجه به توسعه محلات است، تاکید کرد: بنا داریم بجای اجرای ۲۰ پروژه بزرگ در شهر، صدها پروژه کوچک در محلات شهر تهران داشته باشیم که به خواست و نظر مردم طراحی و اجرا میشوند. به گزارش ایرنا، مظاهریان در مراسم رونمایی از پویش «آرزوهای تهران» که با محوریت محله یوسفآباد در فرهنگسرای شفق برگزار شد، گفت: مردم محله باید در کنار مدیران شهری برای افزایش کیفیت زندگی در شهر تلاش کنند و دستور کار جدید شهری نیز توجه به شهروندان و توسعه محلهای است. وی اضافه کرد: در تمام دورههای تاریخی شکلگیری تهران، هدفها معطوف به پروژههای بزرگ شهری بود زیرا شهر نیاز به توسعه زیرساختی داشت اما اکنون با توسعه شهر، زمان توجه به محلات و خواست مردم در محلات است. معاون شهردار تهران با بیان اینکه هدف مدیریت شهری تعریف پروژه در مقیاس محلی است، ادامه داد: بهجای ۲۰ پروژه بزرگ مقیاس در شهر، میتوانیم صدها پروژه کوچک محلی داشته باشیم اما به شرط آنکه پروژه برای محله باشد، مردم در خصوص آن پروژه اظهارنظر کنند و مردم نیز در اجرای آنها مشارکت کنند. مظاهریان با اشاره به تفاوت نگاه در توسعه شهری و توسعه محلی اظهار کرد: اگر از مردم در خصوص مشکلات نظرخواهی شود، مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، ترافیک و آسیبهای اجتماعی را اعلام میکنند اما وقتی از آنها در خصوص مشکلات محله خودشان سوال شود بدون شک پاسخها متفاوت خواهد بود. او ادامه داد: شلوغی محله، امنیت محله، وضعیت نهرهای آب و حتی فضای سبز محله و مسائل دیگر میتواند مورد خواست و توجه مردم محله باشد. مظاهریان با تاکید براینکه مشارکت مردم هم در تصمیمسازیها و هم اجرای پروژهها مهم است، گفت: البته گاهی مشارکت مردم در پروژه مستقیم است و گاهی هم به صورت غیرمستقیم و از طریق پرداخت به موقع عوارض شهری است. به گفته معاون شهردار تهران، شهروندان همانطور که از مدیریت شهری انتظار خدماترسانی دارند، باید در برابر شهر نیز احساس مسوولیت کنند و تفاوت شهرنشین با شهروند همین مشارکت و مسوولیتپذیری آنها در شهر است. او با اشاره به تعدد نهادهای مختلف مانند شورایاریها، سرای محله، مدیر محله، دفاتر نوسازی محله و غیره در سطح محلات اضافه کرد: حلقه مفقوده برای اتصال این نهادها، حول محور شهروندان میتواند شکل بگیرد و آرزوی تهران فرصتی است که همه حول خواست شهروندان به خدمترسانی بپردازیم. آرزوهای تهران فرصتی تکرار نشدنی است تا مردم برای افزایش کیفیت زندگی در شهر یک مشارکت موثر داشته باشند. محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه پویش «آرزوهای تهران» کمبودهای هر ناحیه را برای ما روشن کند، گفت: رسیدن به ۱۵ میلیون سفر روزانه با حملونقل عمومی آرزوی من برای شهروندان تهرانی است. به گزارش ایسنا، هاشمی اظهار کرد: برگزاری یک پویش و حرکت مدنی برای تحقق مطالبات شهروندان یکی از راهبردهای مدیریت شهری است و با استفاده از نظرسنجیها میتوان راحتتر به ایدهها و مطالبات مردم رسید. مزیت پویش آرزوهای تهران این است که میتواند کمبودهای هر ناحیه را برای ما روشن کند؛ با این روش میتوانیم بهمرور مناطق دیگر را هم پوشش دهیم و در کل تهران از مزایای آن استفاده کنیم، چرا که این پایش و پویش هزینه بسیار کمی دارد. هاشمی با اشاره به نظرسنجی از شهروندان در ابتدای فعالیت شورای پنجم گفت: رفع معضل آلودگی هوا و ترافیک و ساماندهی آسیبهای اجتماعی شهر از اولویتهایی بود که مردم تهران در این نظرسنجی عنوان کردند.یکی از آرزوهای مشخص مردم تهران بهبود سیستم اتوبوسرانی و حملونقل عمومی است .مردم میخواهند ظرفیت استفاده از اتوبوسرانی را افزایش دهیم در حالی که باید در طول ۱۰ سال گذشته این ظرفیت را ۳۰ درصد بیشتر میکردیم. او گفت: از طرف دیگر درست این بود که متوسط عمر اتوبوس بیشتر از ۵ یا ٨ سال نشود اما الان که دقت میکنیم میبینیم دغدغه حملونقل و محیطزیست به درستی مد نظر دولتمردان و مسوولان قرار نداشته است.اکنون تعداد اتوبوسها کمتر از ۶ هزار دستگاه است و عمر متوسط آنها نیز بالای ۱۱ سال شده است. وی با بیان اینکه هنوز ظرفیت مترو روزانه ٢میلیون سفر است، تصریح کرد: دولت در این مورد نیز تمهیداتی اندیشیده و سال ٩۵ قرار شد ٢میلیارد دلار برای تامین واگنهای مترو هزینه شود اما بوروکراسی مانع تحقق این هدف شد. با وجود وجود ۱۰ کارخانه اتوبوسسازی و ۴ کارخانه واگنسازی در کشور، هنوز نتوانستهایم به این هدف برسیم.