داخلیسازی حساسترین قطعات خودرو در دوران تحریم
تحریمها اگر چه صنعت خودروی ایران را تحت تاثیر قرار داده اما قطعهسازان ازداخلیسازی قطعات حساسی همچون ECU بااستفاده ازتوان مهندسان ایرانی خبرداده وصحبت ازصادرات قطعه ازایران به میان میآورند.
به گزارش مهر، محمدرضا دهقانی در همایش تخصصی ساخت و فناوری قطعات الکترونیکی کنترلرها و ایمنی خودرو از داخلیسازی قطعه الکترونیکیای سی یو (ECU) خبر داد و گفت: در اوج دوران تحریمها و فشارهایی که دشمنان خارجی بر اقتصاد ایران و نیز صنعت خودرو وارد میکنند، قطعات مهم و استراتژیک مورد نیاز خودروسازان توسط شرکتهای داخلی صاحب نام بومیسازی شده است و هماکنون جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در حوزه الکترونیک قطعات خودرو در ایران وجود داشته است که ما آن را پایهگذاری کرده و مسیری را طراحی کردهایم که بتوانیم منطبق با پیشرفتهای روز دنیا در حوزه قطعات الکترونیکی خودرو کار را پیش ببریم.
او اظهار: در عین حال مهندسان ایرانی از تمام آنچه که در دنیا در حوزه تولید قطعات الکترونیکی خودرو در حال انجام است، بازدید به عمل آورده و حتی از مشاوران خارجی و ناظران حوزه کیفیت و استاندارد نیز بهره گرفته است تا تولیدات قطعات الکترونیکی ایران منطبق با استانداردهای روز دنیا باشد.
مدیر مرکز تحقیق و توسعه یک شرکت قطعهسازی با دعوت از تمامی اساتید، نخبگان و دانشجویان برای کمک به پیشرفت تولید قطعات کیفی خودرو در داخل کشور اظهار کرد: هماکنون ۴ مدل ECU طراحی شده که بهزودی خط تولید تجاری آن در یک شرکت قطعه ساز ایرانی افتتاح خواهد شد که امیدواریم گرهای از مشکلات تحریم باز کند.
او ادامه داد: فعالیتهای ارزشمندی در حوزه داخلیسازی قطعات الکترونیک صنعت خودرو صورت گرفته که بر این اساس تمام تلاش ما این است که عمق ساخت داخل را بتوانیم در تولیدات قطعات خودرو افزایش دهیم. ضمن اینکه اکنون ۱۲۰ متخصص الکترونیک در مرکز تحقیقات راهبردی ما مشغول به فعالیت هستند و توانستهایم با کمک سه دانشگاه مطرح کشور و جذب ۳۰ دانشجو تحقیقات خود را با آخرین متدهای روز دنیا به روزرسانی کنیم.دهقانی عنوان کرد: ۸ سال است که مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع تولیدی ما در حال فعالیت بوده و تلاش شده تا با برگرفتن توان حوزههای دانشگاهی تحقیقات بر روی پستهای الکترونیکی را آغاز کرده و به جایگاهی برسیم که در حال حاضر تمام بردهای الکترونیکی خودروهای کشور در داخل تولید شود. او تاکید کرد: ECUهای تولیدی، خودروهای یورو ۴ را نیز ساپورت میکند ضمن اینکه تلاش شده تا جایی که میتوانیم از ارز بری آن هم در شرایط سخت تحریم جلوگیری نماییم. اما باید توجه داشت که در بومیسازی قطعات پیشرفتهایی همچون ECU برخی قطعات ریز مورد نیاز برای تولید تنها در انحصار دو تا سه شرکت دنیا قرار دارد و بر این اساس اگرچه شرکتهای چینی نیز به سمت تولید این قطعات پیشرفتهاند اما به لحاظ اطمینان و امنیت هنوز اعتماد به چینیها در دنیا در تولید این قطعات به وجود نیامده است. مدیر مرکز تحقیق و توسعه یک شرکت قطعهسازی اظهار کرد: در مرحله اول تحریمها که در سال ۹۱ رخ داد، صنعت خودروی ایران در تولید بسیاری از قطعات الکترونیکی دچار مشکل بوده و خط تولید برخی خودروها متوقف شدهاند. اما ما به سرعت توانستیم در کمتر از ۶ ماه این محصولات را به خودروسازان ارایه داده و خط تولید را مجدداً فعال نماییم. اما اکنون در دور جدید تحریمها در حوزه تولید هیچ یک از قطعات الکترونیکی وابستگی وجود ندارد. در حال حاضر توانایی تولید ۳۵۰۰ ECU از سوی مهندسان ایرانی وجود دارد که امیدوارم بتوانیم در مراحل بعد توسعه کار را شاهد باشیم.
همچنین در این نشست، یک عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو عنوان کرد: تمام تلاش ما در مرکز تحقیقات آن است که بتوانیم عمق ساخت داخل را در صنعت قطعهسازی بالا بریم که بر این اساس تیم مهندسی فرآیند تولید قطعات جدید و بومیسازی آن را آغاز کردهاند.