اخبار
جمعآوری ۲۵ هزار بخاری نفتی از مدارس
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از جمعآوری ۲۵ هزار بخاری نفتی از مدارس خبر داد.مهرالله رخشانیمهر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، درباره جمعآوری بخاریهای نفتی در مناطق محروم کشور توضیح داد: ما دیگر در مدارس بخاریهای نفتی با علمک گاز نداریم، اگر هم در برخی موارد به صورتی موردی باقی مانده، باید جمعآوری شوند. او ادامه داد: طبق آخرین آمار حدود ۲۵ هزار بخاری نفتی که علمک گاز داشتهاند، در مدارس جمعآوری شدهاند. این مدارس پراکنده بودند. بیشترین آمار بخاریهای نفتی در استانهای لرستان و فارس بوده که همه آنها جمعآوری شده است. در این میان یک سری بخاریهای نفتی که زیرساخت گاز ندارند، باقیمانده که آنها هم باید جمعآوری شود. رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به ایلنا گفت: حدود ۲۷ هزار بخاری نفتی در کلاسهای سراسر کشور داریم که زیر ساخت گاز ندارند. البته بخاریهای استانداردی هستند، اما وجود بخاری نفتی یا شعله مستقیم داخل کلاس درس ممنوع است به همین دلیل این بخاریها نیز از نظر ما استاندارد نیستند و باید جمعآوری شوند. رخشانیمهر با بیان اینکه بیش از ۲۵ هزار بخاری نفتی فاقد زیرساخت در مدارس داریم، گفت: پس از آتشسوزی در مدرسه شین آباد و از سال ۹۱ به بعد، تلاشهای زیادی برای استانداردسازی در حوزه سیستمهای گرمایشی و بخاریهای در مدارس انجام شد. برنامهریزی کردهایم تا با کمک رادیاتورهای برقی و اسپیلتهای دو زمانه، بخاریهای نفتی باقیمانده را جمعآوری کنیم. برای این اقدام نمیتوان زمان داد، زیرا زیرساخت لازم فراهم نیست. معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود ۶۳ هزار بخاری گازی استاندارد در داخل مدارس داریم. این بخاریها استاندارد هستند و خطرشان نسبت به بخاریهای نفتی خیلی کمتر است، ولی با این حال وجود شعله مستقیم در کلاسهای درس ممنوع است، به همین دلیل ما در گامهای بعدی این بخاریها را جمعآوری خواهیم کرد. او در خصوص برنامههای آینده برای جمعآوری بخاریهای نفتی در مدارس مناطق محروم کشور گفت: برنامه ما برای استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس شامل سه مرحله میشود؛ گام اول جمعآوری بخاریهای نفتی با علمک گاز، گام دوم جمعآوری بخاری بدون علمک گاز و گام سوم جمعآوری شعله مستقیم از داخل کلاس درس است. گام اول این اقدامات تمام شده و اکنون در حال ورود به گام دوم هستیم. این اقدام نیازمند یک برنامه میانمدت است، البته اگر در سال آینده اعتبارات را مانند امسال به ما بدهند میتوانیم گام دوم را ساماندهی کنیم. رخشانی مهر درباره اعتبارات هزینه شده برای جمعآوری بخاریهای نفتی گفت: تا الان حدود ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار بابت سیستمهای گرمایشی گرفتیم و میان استانها توزیع کردهایم. معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پایان با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای جمعآوری بخاریهای نفتی فاقد علمک گاز گفت: حدود۳۴۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا بخاریهای نفتی فاقد علمک گاز را جمعآوری کنیم که البته اعتبار امسال ما کفاف انجام گام دوم را میدهد، ولی برای جمعآوری بخاری با شعله مستقیم، به دلیل اینکه شعله مستقیم ممنوع است برای سال آینده این کار را انجام خواهیم داد از اعتبارات سال آینده برای پیشبرد آن استفاده میکنیم.
زور محیطزیست به خودروسازان نمیرسد
اظهارات رییس سازمان محیطزیست حاکی از اینکه گویا بهتر است سازمان محیطزیست تعطیل شود و بودجهاش صرف حمل و نقل عمومی شود. رییس سازمان حفاظت محیطزیست میگوید: ما زورمان به خودروسازها نمیرسد. اگر قرار بر تولید استاندارد موتوسیکلت و خودروها باشد باید کارخانجات را تعطیل کنیم و در این صورت میلیونها نفر بیکار میشوند. عیسی کلانتری اظهار کرد: جالب است که خودروسازان تقاضا کرده بودند که فیلترهای دوده را به دلیل تحریمها از کامیونها بردارند درحالی که ۱۰ سال قبل که تحریم نبودیم آقایان فیلتر در کامیونها استفاده نمیکردند و الان به بهانه سال رونق تولید همه جور سوءاستفاده میکنند. به عنوان مثال دو میلیون و ۷۰۰ هزار موتوسیکلت کاربراتوری در سطح شهر تهران داریم که هر کدام به اندازه هشت خودروی بنزین سوز آلاینده تولید میکند ضمن اینکه اکثر این موتوسیکلتها اسقاطی و از رده خارج هستند. او افزود: ۷۰ هزار کامیون شبها وارد تهران میشدند و گازوئیل میسوزاندند این کار در کنار زبالهسوزیها آلایندههای اصلی شهر را تولید میکنند. ما بیش از حد ظرفیت کلانشهرها سوخت فسیلی مصرف میکنیم بهطوریکه سرانه مصرف سوخت فسیلی در ایران شش برابر کشور ترکیه است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز تشکر و قدردانی از وزارت نفت گفت: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد بنزین تولیدی کشور استاندارد یورو ۴ و یورو۵ است درصورتیکه قبلا حتی زیر یورو۲ بود. کلانتری سیستم اتوبوسرانی را «فشل» توصیف کرد و گفت: بیش از نیمی از اتوبوسهای شهر تهران اسقاطی هستند و نباید وارد شهر شوند و از طرفی میگویند مردم در خیابان میمانند. او اظهارکرد: اقتصاد کشور به قدری قوی نیست که خواستههای اجتماعی مردم برآورده شود. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان حفاظت محیطزیست، کلانتری در پایان اظهارکرد: برای از رده خارج کردن ۱۰ میلیون خودروی فرسوده ۱۰۰ میلیارد دلار لازم است و متاسفانه کشور چنین توان اقتصادی ندارد.