اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۲۹۱

ضعف پشتیبانی امور دام  در تامین ذخایر استراتژیک

حبیب اسدالله‌نژاد نایب‌رییس انجمن کانون صنفی مرغ داران با انتقاد از تامین ذخایر استراتژیک پشتیبانی امور دام در هفته‌های اخیر بیان کرد: با وجود کاهش چشمگیر قیمت مرغ در یک ماه گذشته پشتیبانی امور دام نتوانست به خوبی از این موقعیت برای تامین ذخایر استراتژیک و جلوگیری از زیان مرغداران استفاده کند و در نهایت به واسطه پایین بودن قیمت تولید‌کنندگان متضرر شدند.

نایب‌رییس انجمن کانون صنفی مرغ داران گوشتی در پایان درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی تصریح کرد: چند وقتی است که بازار نهاده‌های دامی از ثبات نسبی در بازار برخوردار بوده و مرغداران برای تامین ذرت و کنجاله مورد نیاز مشکلی ندارند.

اسدالله‌نژاد از افزایش ۴۰۰ تومانی قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۹ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.

نایب‌رییس انجمن کانون صنفی مرغ داران گوشتی فروش مرغ با نرخ بالای ۱۳ هزار تومان راغیرمنطقی دانست و افزود: این در حالی است که برخی واحد‌های صنفی از طریق راه‌های مختلف همچون قطعه‌بندی عرضه بدون استخوان و توزیع مرغ سبز اقدام به فروش با نرخ‌های بالا می‌کنند که این امر اجحاف در حق مصرف‌کننده است و ارتباطی به تولید‌کننده ندارد.

او قیمت مرغ در آستانه شب یلدا را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ در شب یلدا پیش بینی می‌شود که قیمت در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش یابد.

این مقام مسوول درباره آخرین تحولات بازار جوجه یک روزه بیان کرد: اگر چه قیمت جوجه یک روزه با کاهش ۱ هزار تومانی نسبت به هفته قبل به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است، اما در روز‌های اخیر به دنبال افزایش تقاضا برای جوجه‌ریزی قیمت با نوساناتی در بازار رو به رو شده است.

اسدالله نژاد ادامه داد: با توجه به آنکه جوجه‌ریزی در ایام پایانی سال به صورت سنتی افزایش می‌یابد از این رو پیش بینی می‌شود با ازدیاد عرضه در اواخر دی و اوایل بهمن بازار مرغ مجدد دچار چالش شود به‌طوری که تولید‌کنندگان از ناحیه قیمت متضرر شوند.

اختلاف ۵۰ درصدی قیمت بین واردات رسمی و غیر رسمی تایر

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو گفت: اختلاف ۵۰ درصدی قیمت بین واردات رسمی و غیر رسمی باعث رشد قاچاق شد. محمد میرعابدینی درباره افزایش قاچاق لاستیک خودرو، گفت: امکان قاچاق تایر خودرو‌های سنگین به دلیل تخصیص ارز دولتی کم است، اما قاچاق خودرو‌های سواری به دلیل اختصاص ارز نیمایی به وفور دیده می‌شود.

او بیان کرد: هم‌اکنون به واردات لاستیک تعرفه ۴۰ درصدی اختصاص داده‌اند که باعث ایجاد اختلاف قیمت ۵۰ درصدی بین واردات رسمی و غیر رسمی شده است.

به گفته میرعابدینی، اختلاف قیمت ۵۰ درصدی بین واردات رسمی و غیر رسمی باعث افزایش میزان قاچاق در کشور شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، تشریح کرد: در گذشته می‌توانستیم به‌طور رسمی، ۸۰ کانتیتر لاستیک در ماه وارد بازار کنیم که هم‌اکنون به ماهی ۱۰ کانتینر کاهش پیدا کرده است. با توجه به نیاز بازار، به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای زده‌ایم که تعرفه واردات را به ۵ درصد کاهش دهد تا میزان قاچاق کم شود.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با اشاره به تاثیرات کاهش عوارض واردات بر تولید داخل و تثبیت نرخ ارز، تشریح کرد: عوامل بسیاری از جمله تعرفه واردات کالا، میزان مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حمل و نقل و هزینه نمونه‌گیری برای اطلاع از استاندارد کالا و در نهایت انبار داری باعث افزایش قیمت یک کالا می‌شود که هم‌اکنون با توجه به افزایش قمیت دلار، قیمت این کالا ۵۰ درصد افزایش داشته است. میرعابدینی با بیان اینکه بالا رفتن تعرفه، تاثیر مستقیم بر افزایش میزان قاچاق در کشور دارد، افزود: متاسفانه مدتی است که بسیاری از کالاهای موجود به دلایل مختلفی ثبت نمایندگی نشده‌اند. در تلاش هستیم در خصوص ورود قاچاق و واردات غیر رسمی اقداماتی انجام شود اما متاسفانه بی‌نتیجه بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با تاکید بر اینکه تعرفه بالا باعث افزایش رغبت افراد به قاچاق شده است، گفت: راهکارهای زیادی برای کاهش میزان قاچاق در کشور وجود دارد. سوبسید و ارز مبادله‌ای یکی از این راه‌هاست که اگر اگر دولت به تولیدکنندگان و واردکنندگان آن را اختصاص دهد، وضعیت برای هر ۲ گروه مطلوب خواهد شد.

او گفت: هم‌اکنون مشکل اصلی تولید و واردکنندگان کشور، عرضه لاستیک‌های قاچاق بین مصرف‌کنندگان است.

میرعابدینی با تاکید بر اینکه قاچاق موجب برهم خوردن نظم بازار و به دنبال آن مشکلات زیادی در فروش می‌شود، گفت: اختلاف قیمت بین کالایی که رسمی وارد کشور شده با کالایی که به‌طور قاچاق وارد شده، بسیار زیاد است که یکی از علت‌های اصلی آن را تعرفه بالا می‌توان دانست.