این طرح شوش را نجات میدهد؟
در حالی سومین طرح برای پل شوش – اندیمشک رأی نهایی را گرفت که در دو طرح قبلی یکی قصد داشت از روی ۱۲۰۰ متر از بافت جهانی شوش، به صورت زیرگذر عبور کند و دومین طرح، مسوولان میراثی را راضی کرده بود که حدود ۳۰۰ متر از حریم بافت جهانی را زیر بگیرد، اما طرح جدید قرار است در همان نقطه پلِ تخریبشده نخست، اما به صورت دو لوپ (نعل اسب) مسیری امن برای مردم شوش ایجاد کند.
مسوولان شهری شوش و بعضا استان خوزستان میخواستند طرحی را جایگزین پل روگذر تخریبشده شوش – اندیمشک کنند تا حرفشان را برای تبدیل آن به زیرگذر به کرسی بنشانند، اما به نظر میرسد در حال کوبیدن آب در هاونی بودند که انتهایش هیچ نتیجهای نداشت، به جز اینکه دوبارهکاری کنند. با طرح دولت دهم مبنی بر «تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر»، هشدارها از احتمال وارد شدن آسیب و تعرض به شهر باستانی و جهانی شوش آغاز شدند، هر چند آن هشدارها از سال ۱۳۹۶ قوت بیشتری به خود گرفتند، اما در طول دو سال گذشته نیز با اظهارنظرها و بعضا پاسخ به برخی دیدگاههای مختلف مسوولان میراثی و شهری به یکدیگر، این بحث در جلسات مکرر همچنان بین مسوولان مختلف مرتبط ادامه داشت، تا همین دو ماه گذشته که سرانجام با نامهای که رییس پژوهشکده باستانشناسی به مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان ارسال کرد، برای نخستینبار ورق به نفع بافت جهانی شوش برگشت.
در نامهای که دوم مهر امسال روحالله شیرازی – رییس پژوهشکده باستانشناسی – به حکمتالله موسوی – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان – فرستاده بود، اعلام کرد که «در خصوص تقاطع غیرهمسطح شوش، به استحضار میرساند با توجه به نتایج گمانهزنیهای انجامشده در طول برش تخریبی ایجادشده توسط شهرداری در عرصه ملی شوش و کشف آثار تاریخی شامل بقایای معماری، تدفینها، کفسازی فضاهای استقراری و بقایای فعالیتهای صنعتی مربوط به دوران اشکانی- ساسانی و اسلامی، مطابق با ضوابط و قوانین مترتب بر عرصه آثار ثبتی، انجام هرگونه فعالیتی که منجر به تخریب آثار شود، از جمله احداث زیرگذر، مصداق تجاوز و دخل و تصرف غیرقانونی در عرصه اثر ثبتی و تخریب مواریث فرهنگی است. لذا پژوهشکده باستانشناسی صراحتا و موکدا با اجرای طرح زیرگذر شوش (موسوم به تقاطع غیرهمسطح) مخالف است.» پس از آن طرح و برنامههای مختلف و مسیرهای جایگزین برای تایید به دست مسوولان باستانشناسی کشور و معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه رسید. بیستم آذر امسال، بهروز عمرانی - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری- در نشست خبریاش با خبرنگاران اعلام کرد؛ «روگذر شوش جای طرح «تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر» را میگیرد و به دنبال آن ۱۲۰۰ متر طولی که قرار بود به صورت زیر در عرصه جهانی برود، به ۳۰۰ متر شرقی و غربی در حریم تبدیل میشود.» اما کمتر از یک هفته بعد، هادی احمدی، مدیرکل محوطهها و بناهای تاریخی معاون میراث فرهنگی، از نهایی شدن طرح جدیدی برای مسیر شوش – اندیمشک خبر میدهد که قرار است در ابتدا و انتهای شوش در محور اندیمشک به اهواز به صورت دو لوپ برگردان ایجاد شود. او به ایسنا میگوید: با نگاه فرهنگی مدیران شهری و مسوولان شوش در جلسات متعددی که برگزار شد، مشاوران میراث فرهنگی و مشاوران شهرداری شوش به این نتیجه رسیدند که بهترین گزینه از نظر آسیبهایی که میتواند به میراث فرهنگی وارد شود، «زیرگذر شوش اندیمشک به اهواز» نیست، از سوی دیگر در طرحِ دیگری بحث بر سر «زیرگذر دزفول شوش» بود که آن نیز گزینه مناسبی نبود. او با بیان اینکه قرار بود در طرحی که نهایی میشود «حل معضل ترافیک آن محدوده و تسهیل آمد و شد مردم شوش» نیز مدنظر قرار گرفته شود، تاکید میکند: در گزینه نهایی که به صورت علمی به آن رسیدیم، قرار است هیچ زیرگذری ایجاد نشود، بلکه دو لوپ برگردان در ابتدا و انتهای شهر شوش روی محور اندیمشک به اهواز ایجاد شود. او با تاکید بر اینکه در این گزینه، پل روی همان پل روگذر قدیمی که تخریب شد، زده میشود اظهار میکند: این طرح در همان نقطهای که جاده بود، اجرا میشود و چیزی به محدوده قبلی اضافه نمیشود، حتی گمانههای باستانشناسی که قبلا در این محوطه توسط باستانشناسان زده شده بود، سر جای خود میماند و روگذر جدید نصب میشود.