عودت هزینه استفاده از اینترنت آزاد اربعین
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: مبلغ ۲۶ میلیارد تومان به عنوان هزینه استفاده از اینترنت مصرف آزاد کاربران در ایام اربعین، از سوی اپراتورها عودت داده شد. پیمان قرهداغی در گفتوگو با مهر، درخصوص پیگیری انجامشده برای مبالغی که قرار بود از سوی اپراتورها برای استفاده از اینترنت آزاد در ایام اربعین به کاربران عودت داده شود، گفت: «براساس پیگیریهای انجامشده این مبالغ به حساب کاربران واریز شده است.» وی توضیح داد: «باوجود آنکه اپراتورها از قبل در خصوص نرخ آزاد اینترنت و تفاوت آن با خرید بسته اینترنت در ایام اربعین حسینی ۹۸ و در کشور عراق، اطلاعرسانی کرده بودند و این جداول در پرتال اپراتورهای موبایل نیز قرار داده شد، اما بسیاری از کاربران بدون توجه به تفاوت نرخ اینترنت آزاد و اینترنت بستهای، از اینترنت آزاد استفاده کرده و متحمل هزینه بسیاری شدند. ما قبل از ایام اربعین امسال، جلسات متعددی با اپراتورهای موبایل داشتیم و نرخهایی که برای اینترنت موبایل درنظر گرفته شد با توجه به تعرفهای بود که اپراتور عراقی از اپراتور ایران میخواست. بر این اساس تمامی جوانب بررسی و حداقل نرخ ممکن برای صوت و دیتا در نظر گرفته شد. از آنجایی که قیمت هر گیگ اینترنت از قبل اطلاعرسانی شده بود، اگر کاربران از قبل بسته اینترنت خریداری میکردند و در عراق مصرف میکردند به مراتب هزینه کمتری نسبت به اینترنت آزاد متحمل میشدند.» مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری افزود: «اما با وجودی که اپراتورهای موبایل هم به شکل پیامکی و هم به شکل پرتال و شبکههای اجتماعی، اطلاعرسانی کاملی در خصوص بسته مکالمه، نرخ ارسال پیامک و قیمت دریافت پیامک و نیز تعرفه استفاده از دیتا به شکل آزاد و بسته، صورت دادند زائران حسینی توجهی نکرده بودند و با این پیشفرض که قیمتها در عراق تا حدودی مانند ایران است و حتی میتوانند بستهای که در ایران خریداری کردهاند را مصرف کنند، با رقمهای زیادی در صورتحساب خود مواجه شدند. پس از بروز این مشکل، وزیر ارتباطات به اپراتورها دستور داد تا هزینه تمامی کسانی که در ایام اربعین به شکل آزاد، از اینترنت موبایل استفاده کرده بودند به شکل بسته محاسبه شود و مبلغی حدود ۲۶ میلیارد تومان به عنوان بستانکاری در این خصوص درنظر گرفته شد.»
قرهداغی افزود: «بررسیها حاکی از آن است که مبلغ ۲۶ میلیارد تومان بابت تعرفه استفاده از دیتای آزاد به زائران حسینی برگشت داده شده است و در قبوض آن تعداد از افراد که از اینترنت آزاد استفاده کرده بودند نیز مبلغ بستانکاری قید شد.» وی درباره نارضایتی برخی کاربران از مبالغ صورتحساب مکالمات تلفنی خارج از کشور نیز تاکید کرد: «تعرفه مکالمات بینالملل در پرتال هر اپراتور مشخص است و نرخ مکالمات به ازای هردقیقه از 2000 تومان شروع میشود و ارقام بالاتری نیز دارد که با توجه به تماس تلفنی ثابت به ثابت، سیار به سیار و سیار به ثابت و ثابت به سیار متفاوت است. کاربران باید توجه کنند که تعرفه مکالمه داخل کشور با بینالملل کاملاً متفاوت است و آنطور که نیست که فکر کنند مثلاً اگر دقیقهای ۶۰ تومان در داخل صحبت میکنند، تقریباً با همین ارقام هم میتوانند با خارج صحبت کنند. به همین دلیل اگر مکالمات زیاد باشد، کاربر ناگزیر است که هزینه بیشتری پرداخت کند. با این وجود کاربران میتوانند به پرتال اپراتورها مراجعه کرده و از آنجایی که کاملا مشخص است هزینه تماس از ایران به هر کشوری چقدر است، با محاسبه مدت زمان مکالمه، از میزان صورتحساب خود مطلع شوند. چنانچه نرخ محاسبهشده از سوی اپراتور متفاوت است، میتوانند شکایت خود را به سامانه ۱۹۵ اعلام کنند و اگر خلافی ثابت شود، مبلغ دریافتی قابل عودت خواهد بود و با اپراتور خاطی نیز برخورد میشود.»