نقش بازیهای رایانهای در تحول نظام آموزشی
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه هر زمان از بازیهای دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدید و آسیبهای آن رفتهایم، گفت: «بازی ظرفیتهای متفاوتی دارد که میتواند آموزش را بهینه کند و اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتما میتواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند.» به گزارش ایسنا، سید صادق پژمان با اشاره به برگزاری مسابقات بازیهای جدی، گفت: « یکی از اقدامات مهم ما این است که اهمیت بازیهای جدی را در مجموعههای دولتی، خصوصی، نخبگان و رسانهها منعکس کنیم. در طول این چند سال با اقداماتی که مجموعه بنیاد انجام داده است، شاهد توسعه و رشد این فضا هستیم ولی این فعالیتها کافی نیست. با توجه به اینکه بازیسازان امروز درگیر این موضوع هستند و اهمیت این موضوع را درک میکنند، لازم است که ما هم فعالیتهای جدیتر و موثرتری را انجام بدهیم.»
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه یکی از مهمترین بحثهایی که در بخشهای مختلف کشور، ظرفیتهای آن مغفول واقع شده بازیهای رایانهای است، اظهار کرد: «این غفلت هم به دلیل این است که ما هر زمان از بازیهای دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدید، مشکلات یا آسیبهای آن رفتهایم. بر همین اساس در مجموعه بنیاد اقداماتی را در این حوزه انجام میدهیم.» پژمان با بیان اینکه ما در رسانههای جدید دچار سوءمصرف هستیم، ادامه داد: «لازم است اقداماتی را برای نحوه مصرف و مواجهه با بازیهای رایانهای انجام و تجربیات این عرصه را در این خصوص انتقال دهیم. لذا این تغییر دیدگاه باید اتفاق بیفتد که بازی ظرفیتهای دیگری هم دارد و میتواند بیش از منافع و در امتداد برنامهها و ماموریتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. یکی از ظرفیتهای بازیهای جدی، فرصتهای آموزشی برای کشور است. ما امروز در موضوع آموزش دچار مشکلات جدی هستیم، لذا اینکه بتوانیم در همه بخشها روشهای سنتی را تبدیل به روشهای نوین کنیم، یکی از اهداف و اقدامات ماست. برهمین اساس یکی از مسیرهای موفق در موضوع آموزش استفاده از مسیر بازیهای جدی است که میتوان با هزینه کم از آن استفاده کنیم.» پژمان گفت: «امروز در موضوع آموزش شاهد این هستیم که تلاش میکنیم ولی اثر اقدامات، قابل قبول نیست، اما بازی قبل از اینکه سرگرمی باشد، هیجان و جذابیت است و ظرفیتهای متفاوتی دارد که میتواند آموزش را بهینه کند. اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتما میتواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند. دستاندرکاران در نظام سلامت، در طول این چند دوره مشارکت و همکاری بسیار خوبی داشتند. باتوجه به اینکه با هزینههای سنگینی که در نظام سلامت و نظام درمان مواجه هستیم، راهحلهای موثری را میتوان در عرصه بازیهای جدی برای تجویز و درمان بسیاری از بیمارها داشتهباشیم.» مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: «بازیهای رایانهای میتواند درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روانی باشد. بازیهای رایانهای میتواند راهکارهایی را در حوزههای اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی و در فضاهای عینی و واقعی داشته باشد و بر آنها تاثیر بگذارد. بازیهای جدی میتواند کیفیت زندگی را ارتقا بدهد، براین اساس نیازمندیم در این حوزه از تمامی دستاندرکاران این عرصه ازجمله بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا دستگاههای مشارکتکننده در این جایزه و رسانهها و تولیدکنندگان مطالبه کنیم.» وی با اشاره به اهمیت تولید دانش در عرصه بازیهای رایانهای گفت: «ما اگر در این بخش تولید دانش نداشته باشیم، حتماً در آینده دچار مشکل میشویم. بنابراین با تقویت مبانی نظری و علمی تلاش میکنیم این پشتوانهها برای اقدامات بعدی در کشور محکمتر شود تا کسانی که بعدا در این حوزه کار میکنند، بتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند.»