اخبار
انتقاد از پرداخت وام ازدواج به دختران ۱۳ تا ۱۵ سال
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از پرداخت وام ازدواج به دختران ۱۳ تا ۱۵ سال انتقاد کرد. محمدمهدی تندگویان درباره جزییات طرح وام ۵۰ میلیون تومانی ازدواج گفت: هر سال درباره افزایش وام ازدواج، کمیسیون فرهنگی مجلس تصمیم میگیرد و این کمیسیون وام ۳۰ میلیون تومانی امسال را ۵۰ میلیون تومان ابلاغ کرده است. البته این موضوع باید به کمیسیون تلفیق برود و بعد برای آن تصمیمگیری شود، اما هنوز جزییات شرایط این وام به ما اعلام نشده و نمیدانیم آیا شرایط سنی در آن لحاظ شده است یا نه؟ او ادامه داد: یک مشکل حاد در زمینه وامهای ازدواج، نحوه بازپرداخت اقساط توسط افرد است، جوانان برای بازپرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی مشکل دارند، بنابراین باید در نظر داشت که آیا با افزایش وام، نحوه بازپرداخت هم در نظر گرفته شده است؟ مجموع اقساط وام ۳۰ میلیون تومانی برای زوجین حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان میشود و اگر مبلغ وام ازدواج به ۵۰ میلیون تومان برسد، میزان قسط حدود دو میلیون تومان خواهد شد که بسیاری از جوانان از عهده آن برنمیآیند. این مسالهای است که نمیدانم کمیسیون فرهنگی به آن توجه داشته است یا خیر. معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه با تاکید بر اینکه همواره اصرار داشتهایم که به سن متقاضیان وام ازدواج توجه ویژه شود، به ایلنا گفت: طبق قانون، دختران رنج سنی ۱۳ تا ۱۵ سال میتوانند وام ازدواج بگیرند و این برای پسران مقدور نیست، پسران بعد از سن ۱۸ سالگی قادر به دریافت وام ازدواج هستند. همین مساله موجب شده افزایش آمار ازدواج در دختران زیر ۱۵ سال تا چهار برابر افزایش یابد و این از نظر ما پیام خوبی نیست.
آیا پوششهای بیمهای کاهش مییابد؟
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ضمن آنکه اجرای دستورالعملهای ابلاغی از سوی وزارت بهداشت را در صیانت از منابع سازمان بیمه سلامت موثر دانست، یکی از راههای تحقق این هدف را منطقی کردن ارایه خدمات به بیمهشدگان خواند. کوروش فرزین با تاکید بر اینکه سازمان بیمه سلامت هیچ برنامهای برای حذف یا کاهش بسته خدمتی خود ندارد، گفت: تمام اقداماتی که درصدد اجرای آن هستیم برای منطقی کردن دریافت خدمات از سوی بیمهشدگانمان است. در راستای تبعیت از قانون بودجه، قانون برنامه ششم توسعه و قانون خرید راهبردی خدمات موظف هستیم خدمات خود را بر اساس راهنماهای بالینی و دستورالعملهای ابلاغی از سوی وزارت بهداشت طراحی کنیم. او در ادامه با تاکید بر لزوم جلوگیری از ارایه خدمات القایی اظهار کرد: بر همین اساس ابتدا باید به تعریفی واحد از خدمات القایی برسیم. خدمات القایی به آن دسته از خدماتی گفته میشود که فرد میتواند بدون هیچ محدودیتی دریافت کند؛ به عنوان مثال یک فرد میتواند در طول یک روز به پزشکان مختلفی مراجعه کرده و درخواست تجویز سونوگرافی داشته و خدمت را در مراکز مختلفی بدون هیچ محدودیتی دریافت کند. این دسته از خدمات بهرغم نیاز واقعی فرد و با اصرار خودش به صورت مکرر درخواست میشود. فرزین ادامه داد: برای جلوگیری از ارایه خدمات القایی در حال راهاندازی نظام نسخهنویسی الکترونیک، تعریف اسامی افراد در سامانهها و بهبود عملکرد سامانههای اینترنتی خود هستیم. در این صورت قواعد و قوانین در سامانهها تعریف شده و مراکز درمانی و ارایهدهنده خدمت طرف قرارداد ما با در نظر گرفتن سابقه تجویزهای پیشین بیمار، خدمات را به او ارایه میدهند. بهطور مثال طبق راهنماهای بالینی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت که ما نیز موظف به اجرای آن هستیم، هر مادر باردار در طول دوره بارداری خود میتواند ۴ بار خدمت سونوگرافی دریافت کند و در صورتی که تمایل به انجام سونوگرافی به تعداد بیشتری داشته باشد خودش باید وجه آن را پرداخت کند.
او به توضیح بیشتر این مورد پرداخت و تصریح کرد: پایبندی به راهنماهای بالینی تعریف شده از سوی وزارت بهداشت تنها به حوزه خدمات پاراکلنیک محدود نمیشود؛ بلکه اگر برای بیماری به تشخیص پزشک دارویی با دوز مشخص تجویز شود، با اتمام دوره مورد نظر پزشک، دارو با همان دوز برای دوره بعدی تمدید نمیشود و دارو تحت پوشش بیمه به او تعلق نمیگیرد. معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه برای ارایه دارو به بیماران خاص محدودیتی نداشتهایم، افزود: برای برخی داروها مانند داروی بیماران هموفیلی کد اصالت قائل شدهایم؛ در این صورت هنگامی که دارو در اختیار بیمار هموفیلی قرار میگیرد، کد اصالت دارو سوخته و دیگر دارو قابلیت ورود به چرخه خرید و فروش قانونی را ندارد؛ از این رو بیمار تنها به میزان نیازش دارو دریافت میکند. او گفت: با تقویت زیرساختهای الکترونیک به دنبال اجرای قوانین هستیم تا از این طریق بستههای خدمتی که هزینههای زیادی هم برای سازمان به دنبال دارد را منطقی کنیم اما، نکته قابل توجه این است که با این کار به هیچ عنوان قرار نیست مردم دچار محدودیت یا محرومیت از خدمت شوند، بلکه بیمار باید بر اساس نیاز خود خدمات را دریافت کند نه بر اساس تقاضای خودش؛ چرا که گاهی افزایش دریافت یک خدمت هیچ فایدهای برای بیمار نخواهد داشت. بهطور مثال نتایج آزمایش هموگلوبین A۱C هر سه ماه یک بار موثر خواهد بود. بنابراین یک فرد تنها ۴ بار در سال میتواند این آزمایش را به شکل موثر انجام دهد.