اخبار کلان
دستهبندی متقاضیان برای ورود به سامانه معیشتی
سخنگوی ستادشناسایی مشمولان حمایت معیشتی گفت: فقط متقاضیان کمک معیشتی که در لیست یارانه بگیران قرار ندارند، اما در گذشته کد دستوری #۶۳۶۹* را شمارهگیری کردند، میتوانند تقاضای خود را ثبت کنند.حسین میرزایی در گفتوگو با مهر با اشاره به آغاز ثبتنام متقاضیان جدید کمک معیشتی اظهار داشت: متأسفانه از ساعت ۲۲ شب گذشته (دهم دیماه) همزمان با آغاز ثبت نام متقاضیان جدید، بسیاری از خانوارها به سایت مراجعه کردند و ترافیک سامانه بهشدت افزایش یافته است.وی افزود: حدود ۶۶۶ هزار نفر از سرپرستان خانوار دریافتکننده کمک معیشتی که در «لیست یارانهبگیران قرار ندارند»، در بازه زمانی سوم تا بیستم آذرماه، شماره ملی خود را با شمارهگیری # ۶۳۶۹ * از طریق تلفن همراه ثبت کردند که در این مرحله، تقاضا میشود فقط این گروه از سرپرستان خانوار، تقاضای خود را در سامانه ثبت کنند.وی تأکید کرد: فقط سرپرستان خانوار متقاضی کمک معیشتی که در لیست یارانهبگیران قرار ندارند؛ اما در بازه سوم تا بیستم آذرماه کد دستوری مذکور را با شماره موبایل خود شمارهگیری کردهاند، میتوانند تا ۲۴ دیماه به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.میرزایی تصریح کرد: پس از ورود به سایت دو بخش «ثبت خانوار جدید» و «ورود به سامانه» وجود دارد. سرپرستان خانوار متقاضی کمک معیشتی که در لیست یارانه بگیران قرار ندارند و قبلاً کد دستوری را شمارهگیری کردند، باید گزینه ثبت خانوار جدید را انتخاب و اطلاعات شماره ملی، جنسیت، سال تولد، ماه تولد و روز تولد، تلفن همراه و تصویر امنیتی خود را ثبت کنند.وی ادامه داد: چنانچه سرپرست خانوار پیش از این برای دریافت یارانه نقدی در سال 93، اطلاعات خود را ثبت کرده باشد، اطلاعات خانوار آنها در پایگاه داده موجود است که این افراد، پس از درج اطلاعات مذکور، مستقیما به بخش«ورود به سامانه» هدایت میشوند؛ اما چنانچه هیچ زمانی برای دریافت یارانه نقدی اقدام نکردند، از طریق پیامک، اقدام مقتضی برای آنها اطلاعرسانی خواهد شد.میرزایی تأکید کرد: متقاضیان دقت کنند در زمان ورود به سامانه حمایت، به هیچوجه فیلترشکن آنها نباید روشن باشد. وی گفت: در مورد زمان مراجعه سایر متقاضیان کمک معیشتی که در لیست یارانه بگیران قرار ندارند و در گذشته نیز کد دستوری #۶۳۶۹* را شمارهگیری نکردند، بعداً اطلاعرسانی خواهد شد.
حکم جدید پرداخت «حق سنوات پایان خدمت»
دیوان عدالت اداری در رای صادره خود اعلام کرد که حق سنوات پایان خدمت کارگران ولو در صورت پرداخت در پایان هر سال، باید بر مبنای آخرین حقوق پایه دریافتی تسویه حساب شود. بر اساس تکلیف قانون کار، تمام شاغلان بیمه شده تأمین اجتماعی در زمان اتمام همکاری مشمول یک پایه سنوات پایه خدمت به تعداد سالهای سابقه میشود. بر این اساس، به استناد ماده ۲۴ قانون کار، در صورت خاتمه قرارداد کار اعم از «کار معین یا مدت موقت»، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق، مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار، در مقابل هر سال سابقه، به نیروی کار پرداخت کند؛ اما در پرداخت حق سنوات پایان کار، دو رویه وجود دارد که بر اساس یک بخش از آن، برخی کارفرمایان حق سنوات پایان خدمت را در زمان پایان خدمت (قطع همکاری یا بازنشستگی) به صورت یکجا با حقوق پایه همان سال پرداخت میکنند. در عین حال، رویه دیگر این است که برخی کارفرمایان حق سنوات را در پایان هر سال به نیروی کار پرداخت میکنند، به این ترتیب که هر فرد شاغل، در پایان هر سال علاوه بر پرداخت دوپایه حقوق به عنوان عیدی، معادل یک پایه نیز به عنوان حق سنوات دریافت میکند. بر اساس رأی جدید دیوان عدالت اداری، قضات عالی مقام، در رسیدگی به شکایات کارگران با اصدار احکام مشابه، پرداخت حق سنوات در پایان سال را علی الحساب تلقی کردهاند که این بخشنامه ابطال میشود و حق سنوات باید در خاتمه و قطع رابطه کاری بر مبنای آخرین حقوق پایه دریافتی تسویه حساب شود. بر همین اساس، بخشنامه طبق رأی جدید دیوان عدالت اداری، پرداخت مزایای پایان خدمت (سنوات) در هر سال به منزله تسویه حساب نهایی حق سنوات نیست و باید بر مبنای آخرین حقوق محاسبه شود.
جلوگیری از فرار مالیاتی در گروی راهاندازی سامانههای مالیاتی
رییس کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است مادامی که سامانههای مالیاتی مانند صندوق مکانیزه فروش در کشور راهاندازی نشده، نمیتوان از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد. محمود شکری در گفتوگو با خانه ملت درباره راهکارهای موردنیاز برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی، گفت: مادامی که سامانههای مالیاتی مانند صندوق مکانیزه فروش در کشور راهاندازی نشده، نمیتوان از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد.وی افزود: دو هدف باید در کشور محقق شود؛ نخست جلوگیری از فرارهای مالیاتی و دوم رعایت عدالت مالیاتی، زیرا نه تنها برای تشخیص مالیات یک ممیز مالیاتی وجود ندارد بلکه حدود 10 هزار مامور مالیاتی در کشور مشغول هستند که شاخص هر یک از آنها برای تشخیص مالیات متفاوت است.وی با بیان اینکه از آنجایی که شاخص دقیقی برای تعیین مالیات وجود ندارد، ممیزان مالیاتی علی الراس اقدام میکنند، اظهار کرد: سامانههای مالیاتی تمام اطلاعات فعالان اقتصادی را مشخص کرده و تکلیف آنها برای پرداخت مالیات را شفاف و مشخص میکند.