ضوابط حمل و نقل مسافر اصلاح شد
پس از سانحه اتوبوس تهران - کلاله که منجر به درگذشت ۱۹ نفر از هموطنان مان در ۱۹ دی سال جاری در جاده فیروزکوه شد رییسجمهور و وزیر راه و شهرسازی برای ارتقای ایمنی و ضوابط حمل و نقل جادهای دستوراتی ارایه کردند و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای هم تصمیم به ارتقای ایمنی و اصلاح ضوابط حمل و نقل مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی گرفت.
به گفته مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری با هدف ارتقای ایمنی حمل و نقل مسافر مقرر شد از این پس باید سامانه فروش و صدور بلیت اینترنتی اتوبوس شرکتها یکپارچه باشد و از این پس، علاوه بر سازمان راهداری و پلیس راه، خود شرکتهای حمل و نقل مسافر هم بر عملکرد ناوگان اتوبوسی خود به صورت برخط نظارت خواهند کرد.
به گزارش مهر، داریوش باقرجوان با اشاره به رشد تقاضای سفر با ناوگان اتوبوسی که به دنبال افزایش نرخ بنزین اتفاق افتاد، گفت: همچنین مقرر شد از این پس، عرضه بلیت مسافربری شرکتها از طریق نرم افزارها و پایگاههای اطلاعرسانی فاقد مجوز سازمان راهداری، ممنوع شود. مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ادامه داد: از این پس شرکتهای حمل و نقل میتوانند با همکاری گروهی، یک شرکت سرشبکه با شبکه سیر خاص خود ایجاد کنند که شبکه سیر این شرکتهای سرشبکه، باید از طریق ایجاد اتاق کنترل (مانیتورینگ) ناوگان، بر عملکرد رانندگان و اتوبوسهای خود از نظر سرعت سیر، استراحت و تعویض به هنگام راننده و همچنین محل توقف برای استراحت و صرف غذا و انجام فریضه نماز، نظارت دقیق داشته باشد.
باقرجوان با تاکید بر اینکه ادارات کل استانی سازمان راهداری مکلف به رعایت مقررات جدید در صدور و تمدید مجوزهای شرکتهای حمل و نقل مسافری هستند، گفت: بر اساس تبصره ۱۴ بخشنامه جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، شرکتهای حمل و نقل مسافر، بر رانندگان، ناوگان و شرکتهای تحت پوشش خود نظارت میکنند و همچنین مکلف به ارایه آموزشهای لازم به اعضای تحت پوشش خود هستند. او افزود: شرکتهای سرشبکه با مالک وسایل نقلیه، قرارداد پیمانکاری یکساله امضا میکنند و باید این قرارداد در سامانه مدیریت شرکتها ثبت شود.
مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: نظارت بر سامانههای ارزیابی و غربالگری سلامت رانندگان عضو شبکه و ایجاد امکان ارتباط دوسویه با مسافران و همچنین حضور نماینده این شرکت در کمیسیون ماده ۱۲ سازمان راهداری برای پاسخگویی تخلفات اعضا از جمله وظایف شرکت سرشبکه سیر است.
به گفته باقرجوان، شرکتهای سرشبکه به صورت استانی فعالیت میکنند و شرکتهای جدید متقاضی تأسیس سرشبکه سیر، باید حداقل در ۱۰ استان دارای شعبه و نمایندگی باشند که برای استانهای محروم نیز، شرایط و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
ابلاغ ضوابط جدید
علاوه بر مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، معاون حمل و نقل این سازمان هم از ابلاغ ضوابط جدید حملونقل مسافر برونشهری با هدف افزایش ایمنی سفرهای ناوگان اتوبوسی جادهای و ارتقای سطح خدمات خبر داد.
به گزارش تسنیم، مهران قربانی با بیان اینکه با اجرای دستورالعمل جدید، چشمانداز متفاوتی نسبت به گذشته در ارتقای ایمنی و افزایش رضایتمندی هموطنان از سطح خدمات ارایه شده، فراهم میشود، افزود: تعیین معیار برای انتخاب شرکتهای سرشبکه، تعیین وظایف مشخص برای شرکتهای سرشبکه، لزوم سرمایهگذاری و ارایه ناوگان ملکی برای شکلگیری و افزایش مسوولیتپذیری و پاسخگویی شرکتهای شبکه سیر حمل و نقل مسافر از جمله اقدامات و اصلاحات ابلاغی در جهت نظاممند کردن و بهبود اجرای این تحول است.
او یادآور شد: با ابلاغ اصلاحات جدید، هرگونه افزایش شرکتهای مسافربری متضمن سرمایهگذاری و تدارک الزامات ایمنی میباشد و در راستای تأمین هرچه بیشتر ایمنی سفرها، شرکتهای سرشبکه و سایر شرکتهای زیرمجموعه مکلف شدند، اتاق ویژه کنترل و مانیتورینگ ناوگان به منظور پایش رفتار لحظهای رانندگان از مبداء تا مقصد سفرها و پاسخگویی تمام وقت به مسافران و رسیدگی به شکایات آنان، راهاندازی کنند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: در راستای ایجاد شفافیت بیشتر در ضوابط جاری و حذف انحصارات نیز، برخی مقررات دست و پاگیر جرح و تعدیل شده و شفافیت لازم در مقررات از جمله تعیین شرایط فسح قراردادهای شبکه سیر و نحوه سرویسدهی در زمان تعطیلی اعضای شبکهها، یکپارچهسازی سامانههای فروش اینترنتی بلیت و غیره پیشبینی شده است.
قربانی بیان کرد: همچنین با هدف ارایه و توسعه خدمات حمل و نقلی به مناطق محروم، مشوقهای لازم در ضوابط، پیشبینی شده و به منظور تقویت مدیریت شبکههای سیر، امکان اداره امور شبکه با مکانیزم مدیریت مشارکتی نیز در نظر گرفته شده است.