تصمیمات پایان سال برای کنترل بازار
سخنگوی ستاد تنظیم بازار از مصوبات ستاد تنظیم بازار برای پایش بازار در پایان سال خبر داد.براساس اظهارات محمد رضا کلامی، «برگزاری نمایشگاههای بهاره، فروشهای فوقالعاده و تشدید بازرسیها» از جمله مصوبات مهم ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار است. ستاد تنظیم بازار در جلسه دیروز خود، جزئیات طرح ویژه تأمین و توزیع کالا و ساماندهی بازار شب عید را نیز مصوب کرد که بر اساس آن، مقرر شده تا علاوه بر برگزاری نمایشگاههای بهاره که با مسوولیت کارگروه تنظیم بازار در استانها و با ریاست استانداران برگزار میشود، فروشهای فوقالعاده نیز برگزار شود و کالا بیواسطه و با تخفیف به مردم عرضه شود. همچنین مقرر شدکه هزینه برگزاری نمایشگاهها، طوری مدیریت شود تا غرفی که در اختیار فعالان اقتصادی برای عرضه کالا قرار میگیرد، با نرخ مناسب و با کمترین هزینه باشد تا به این صورت امکان عرضه کالا با نرخ مناسب نیز فراهم شود. در خصوص خدمات پر مصرف مثل حمل و نقل، خدمات پس از فروش، اماکن تفریحی و... نیز قرار بر تشدید نظارت گذاشته شد. همچنین مصوب شد، نهادهای عمومی دولتی و سایر دستگاههایی که مسوولیت برگزاری نمایشگاهها را دارند باید ارایه شایسته خدماتی نظیر پارکینگ، خودپرداز، آتش نشانی را به بازدیدکنندگان صورت دهند. دیروز دوشنبه ۳۰ دی ۹۸ در نشست ستاد تنظیم بازار تصمیمات این ستاد برای کنترل بازار در پایان سال تشریح شد. محمدرضا کلامی سخنگوی ستاد تنظیم بازار، گفت که از این پس نمایشگاههای بهاره با محوریت اتاقهای اصناف برگزار میشود چرا که این اتاقها در واقع مجری و ناظر تصمیمات کلان کارگروه تنظیم بازار هستند. با اخذ این تصمیم توسط ستاد بازار، کار اجرایی به خود صنوف واگذار شده است. در راستای الزام اجرای این تصمیم همچنین مقرر شده است که اگر استانی به هر علتی این نمایشگاهها را برگزار نکند، باید مجوزهای لازم در این باره را از ستاد تنظیم بازار کشور اخذ کند. وی در رابطه با فروشهای فوقالعاده که به معنای عرضه کالا با تخفیف ویژه است نیز گفت که مقرر شده است تا در واحدهای صنفی منتخب، فروشگاههای زنجیرهای و میادین میوه و ترهبار، این فروشها برگزار شود و طرح تشدید بازرسی در ایام پایانی سال نیز طراحی و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است. همچنین بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، ۳۰ هزار تن پرتقال و ۲۳ هزار تن سیب به منظور تنظیم بازار شب عید خریداری شده و در انبارهای استانهای مبدا موجود است که تا قبل از آغاز اسفندماه به استانهای مقصد منتقل شده و شبکههای توزیع منتخب برای عرضه این کالاهای تنظیم بازار در نظر گرفته شده است تا در ایام پایانی سال و عید نوروز بتوانند این کالاها را در اختیار مردم قرار دهند. نشست ستاد بازار مصوبه دیگری را نیز به همراه داشت که بر اساس آن، در ایام پایانی سال، برنج، شکر، روغن، مرغ و گوشت قرمز در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و بهاره با نرخ مصوب عرضه خواهند شد و در این رابطه با تشکلهای تولیدی و واحدهای تولیدی بزرگ کشور نیز هماهنگیهای لازم به عمل آمده است تا در نمایشگاهها حضور یابند و بتوانند کالا را بیواسطه و با تخفیف عرضه کنند. کلامی در ادامه تصریح کرد: تشکلها برای معرفی واحدهای تولیدی جهت حضور در نمایشگاهها و غرف منتخب، اعلام آمادگی کرده اند؛ ضمن اینکه کمیتههای ستادی دبیرخانه تنظیم بازار و دبیرخانههای کارگروههای تنظیم بازار در استانها نیز برنامهریزیهای لازم را برای این کار انجام خواهند داد.
درمورد تعیین نرخ سیب و پرتقال نیز گفت که نرخ میوه شب عید در پایان سال متناسب با هزینهها و نرخ بازار، تعیین خواهد شد. از طرفی قیمت شکر، گوشت و مرغ و برنج نیز مشخص و مصوب ستاد تنظیم بازار است. بر این اساس، تناژ اقلام اساسی و قیمت عرضه برای توزیع در نمایشگاهها، متعاقبا از سوی دبیرخانه تنظیم بازار ابلاغ خواهد شد تا کالا در حاشیه قیمت بازار و با تخفیف مشخصی، به دست مصرف کنندگان برسد. سخنگوی ستاد تنظیم بازار خاطرنشان کرد: مرکز امور اصناف و بازرگانان، ضوابط اجرای نمایشگاههای بهاره و فروش فوقالعاده را پیرو دستورالعمل برگزاری نمایشگاههای بهاره که قبلا از سوی وزیر صنعت ابلاغ شده، به سرعت تهیه و ابلاغ خواهد کرد تا نمایشگاهها مطابق با یک دستورالعمل مشخص برگزار شوند. این در حالی است که در کارگروه تنظیم بازار استانها که با ریاست استاندار و حضور دستگاههای اجرایی مثل شهرداریها، نیروی انتظامی و نمایندگان وزارتخانههای اقتصادی حضور است، کار به گونهای تعیین تکلیف خواهد شد که هزینه برگزاری نمایشگاهها، طوری مدیریت شود تا غرفی که در اختیار فعالان اقتصادی برای عرضه کالا با نرخ مناسب و با کمترین هزینه باشد تا به این صورت، امکان عرضه کالا با نرخ مناسب نیز فراهم شود. وی افزود: البته ضرورت دارد نهادهای عمومی دولتی فضاهای برگزاری نمایشگاهها را فراهم نمایند و سایر دستگاهها که مسوولیت برگزاری نمایشگاهها را دارند باید امکاناتی از جمله پارکینگ، عابربانک، آتش نشانی و نیروی انتظامی همکاری لازم را صورت دهند و هزینهها را در چارچوب ضوابط مبذول دارند. همچنین وی گفت: به موازات تأمین اقلام اساسی که مدنظر دولت برای تنظیم بازار شب عید است، به منظور رصد و پایش بازار در انتهای سال، کالاها را به دو دسته تقسیم کرده ایم تا علاوه بر رصد و پایش، تأمین و کنترل نرخ کالاهایی مانند اقلام پروتئینی، نان، برنج، حبوبات، ماکارونی، رب، مرغ، پوشاک، کیف، کفش، لبنیات از جمله شیر، پنیر، کره، ماست، خشکبار، شیرینی، آجیل، میوه، مواد شوینده و بهداشتی، تایر خودرو، روغن موتور نیز زیر ذره بین بازرسان قرار گیرند؛ درخصوص تأمین بنزین، گازوئیل و کپسول گاز مایع نیز از سوی وزارت نفت و ادارات کل پخش فرآوردههای نفتی استانها که متناسب با ارتباط کالایی، به تنظیم بازار استانها دعوت میشوند، تدارک شده تا تأمین این اقلام به اندازهای صورت گیرد که تقاضاهای ایام پایانی سال را پوشش دهد. کلامی در پایان تاکید کرد که در بخش خدمات، آن دسته خدمات نظیر حمل و نقل درونشهری و برونشهری (بار مسافر)، خدمات تعمیر خودرو، خدمات پس از فروش خودرو، اماکن تفریحی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، هتلداری، گردشگری، رستوران بین شهری و درون شهری و غذاخوریها، خدمات انبار، سردخانهها، خدمات خبازیها، خشکشوییها و قالیشوییها که خدمات پرمصرف هستند، در دستور طرح تشدید نظارت قرار گرفتهاند.