تبعات کنترل دستوری بازار
گروه صنعت |
قائممقام وزیر صمت با اشاره به اینکه یکی از مسیرهای توسعه صادرات راهاندازی پایانههای صادراتی است، افزود: بازار داخل را صرفا با بگیر و ببند، سهمیهبندی و قیمتگذاری نمیتوان کنترل کرد. حسین مدرس خیابانی در مورد راهاندازی میادین میوه و ترهبار اظهار داشت: با توجه به سیاستهای تنظیم بازار و کنترل قیمت از ابتدای زنجیره تولید تا مصرف، فروشگاههای میوه در شبکههای عرضه و سطوح مختلف بازار راهاندازی شده است؛ ضمن اینکه توسعه سازمان میادین میوه و ترهبار و احداث 250 میدان برای عرضه مستقیم کالاهای تولیدکنندگان در تهران، فاصله قیمتی را از تولید تا مصرف به نحو قابل توجهی کاهش خواهد داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، قائممقام وزیر صمت ادامه داد: به همین دلیل، خرید میوه و ترهبار از میادین، مورد اقبال مردم قرار گرفته و برآوردها حکایت از آن دارد که بسیاری از کالاها، در میادین میوه و ترهبار با اختلاف قیمتی معنادار نسبت به سطح بازار و حتی مغازههای اطراف به دست مصرفکنندگان میرسد و این اقدام مدلی از یک زنجیره تولید تا عرضه در کالاهای اساسی و میوه و ترهبار است.
وی خاطرنشان کرد: آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که بیش از 50 درصد مردم، برای خرید میوه و ترهبار خود، به میادین میوه و ترهبار مراجعه میکنند و در کنار آن، سایر اقلام پرمصرف سبد مصرفی همچون کالاهای اساسی و شویندهها به ویژه در مناسبتهای خاص نیز با کمترین اختلاف قیمت از تولید تا مصرف به دست مردم میرسد.
مدرس خیابانی همچنین با اشاره به ابلاغیه وزارت صمت به استانها برای راهاندازی سازمان میادین میوه و تره بار در استانها گفت: میادین میوه و ترهبار با مصوبه شورای انقلاب تشکیل و سال 72 نیز از سوی هیات وزیران مصوب شدهاند؛ بنابراین، این ابلاغیه تلاش کرده تا از ظرفیتهای شهری برای کوتاه کردن فاصله بین تولید تا مصرف بهرهبرداری کند.
او این اقدام وزارت صمت را در راستای ایجاد مراکز لجستیک توزیع شهری دانست وگفت: سیاست وزارتخانه این است که با راهاندازی مراکز توزیع شهری، محلی برای عرضه مستقیم کالاهای داخلی فراهم کرده و توزیع متوازن را مشابه آنچه در بسیاری از کشورها اجرا و پیادهسازی شده، انجام دهد.
مدرس خیابانی بیان کرد: در مقاطعی که قیمت برخی اقلام به دلیل وضعیت تغییرات فصلی یا اتفاقاتی که به دلایل طبیعی و خارج از اراده دولت در بازار بالا میرود یا در مناسبتهای خاصی که تقاضای خرید افزایش مییابد، میادین میوه و ترهبار به عنوان شبکههای مطمئن برای عرضه کالاها وارد عمل شده که نمونه ورود موفقیتآمیز این مراکز توزیع شهری را میتوان اخیرا در حوزه تنظیم بازار گوجه فرنگی مشاهده کرد.
او با تاکید بر اینکه، بازار را صرفا با بگیر و ببند، سهمیهبندی و قیمتگذاری نمیتوان کنترل کرد، اظهارکرد: باید زیرساختهای تجاری شکل گرفته و تقویت شود اگر سرگرم بازرسی شویم، بهطور قطع از اجرای سیاستهای تنظیم بازار باز خواهیم ماند.
به گفته وی، برخی ابزارهای تنظیم بازار از جنس مّسکن است و استفاده از روشهای قیمتگذاری، به صورت مقطعی و کوتاهمدت بر بازار اثرگذار خواهد بود؛ در حالی که قیمتها خروجی ابزارهای تنظیم بازار هستند؛ اما متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساختهای کافی در حوزه تجاری، از این ابزارها به درستی استفاده نمیشود.
قائممقام صمت افزود: در واقع، گسترش بهینه سیستم توزیع کالا و توسعه متوازن زیرساختهای تجاری میتواند خروجی سیاستهای تنظیم بازار را به نفع مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هدایت کند؛ در غیر این صورت اگر سیاستگذاری اشتباه صورت گیرد، هر چقدر که نظارت و بازرسی هم تقویت شود، در بازار به پاسخ مناسب منتج نخواهد شد، بنابراین سیاستگذاریها در حوزه تنظیم بازار باید مبتنی بر دو شاخص موجودی کالا و قیمت متعادل از بخش تولید تا مصرف باشد و دایم کنترل شود.مدرسخیابانی همچنین در مورد برنامههای افزایش صادرات کشور اظهار کرد: در این مورد نیز راهاندازی پایانههای صادراتی خرما، زعفران، آبزیان وگل و گیاه ضروری است و باید زیرساختهای لازم برای آن فراهم شود، زیرا در بسیاری از بخشها، زیرساختهای تولیدی و صنعتی شکل گرفته اما به موازات آن زیرساختهای صادراتی یا شکل نگرفته یا اینکه کارایی لازم را ندارند؛ چراکه مسیر تجارت باز نشده و تولید حرکت لازم را پیدا نمیکند.
بنابه اظهارات او، هماکنون واحدهای تولیدی مشکل نقدینگی دارند و مواد اولیه و مسائل بیمهای و مالیاتی، هزینههای تولید را بالا برده است، پس اگر بتوان با توسعه زیرساختهای تجاری، صادرات شکل بگیرد و از ظرفیتهای خالی در جهت کاهش قیمت تمام شده بهرهبرداری نمود، به نحوی که تولیدکنندگان را برای رساندن کالاهایشان به بازارهای هدف یاری داد، گام بزرگی در جهت رونق تولید و تجارت و حتی حمایت از مصرفکننده برداشته خواهد شد. او در پایان تاکید کرد: به هر حال توسعه میادین به منزله گسترش مراکز تجاری شهری و بینشهری یکی از سیاستهای اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که میتواند به عنوان یک ابزار موثر، به تنظیم بازار کمک کند.