ماندگاری در بازار اوراسیا نیازمند برنامه راهبردی است
قدیرقیافه معتقد است برای ماندگاری در بازارهای جهانی به خصوص اوراسیا نیازمند برنامه راهبردی مشخص هم در سطح کلان و هم در سطح خردهستیم. نایبرییس اتاق ایران و روسیه عنوان کرد: باید از مفهوم چالشهای صادراتی تعریف مشخصی داشته باشیم و متاسفانه نگاه فعالان تجاری کشور ما به فرصتهای اقتصادی عمدتا کوتاهمدت است در حالی که باید این نگاه بلندمدت باشد در نتیجه زمانیکه با هر چالشی مواجه میشویم خودمان را از آن بازار حذف شده و ناکام میبینیم. قیافه گفت: برای اینکه بخواهیم در بازاری ورود پیدا کرده و نفوذ کنیم ابتدا باید زیرساختهای نرم افزاری داشته باشیم که خوشبختانه در این مورد بحث نرم افزارها با توافقنامه تجاری اوراسیا حل شده است از طرف دیگر بحث زیرساختهای سخت افزاری و صادراتی داخل خود کشور مطرح میشود که باید آنها را فراهم کنیم. قیافه با اشاره به موفقیتهای اخیر برخی از برندهای ایرانی در ورود به بازارهای خارجی افزود: تولیدات ما در کشور هیچگاه صادراتمحور نبوده است و بیشتر بر محور تامین نیازهای بازار داخلی متمرکز بوده است به همین جهت در خیلی از زمینههای تولیدی از قبیل کیفیتها، استانداردها، بستهبندی و... در جهتی که متناسب با ویژگیهای بازارهای بینالمللی باشد حرکت نکردهایم البته خوشبختانه بسیاری از شرکتها و برندهای معتبر داخلی این موضوع را متوجه شدهاند و روی بهبود مسائل سخت افزاری کار کرده و میکنند. بهطور مثال در حوزه صنعت لبنیات ما موفقیتهایی کسب کردهایم در سایر حوزههای صنعتی همچنین رویکردی داشتهایم، کما اینکه ما در یک سال گذشته با رشد صادرات غیرنفتی قابل توجهی به کشورهای اوراسیا به ویژه روسیه روبرو شدیم. قیافه با تاکید بر اهمیت تدوین برنامههای راهبردی در حوزه تجارت خرد، گفت: برای اینکه در بازارهای خارجی حضور پیدا کنیم و بتوانیم در آنجا ماندگاری داشته باشیم قاعدتا به یک برنامه راهبردی مشخص هم در سطح کلان و هم در سطح خرد نیازمندیم. ما در این راه تاحدودی فعالیتهای نرمافزاری از قبیل پیوستن به اتحادیههای تجاری را انجام دادهایم ولی سوال اصلی این است چرا آن موفقیت مورد انتظار را کسب نمیکنیم؛ پاسخ این پرسش را باید در خودمان جستوجو کنیم. قیافه راهحل چالشهای بازاریابی بینالمللی را اتکا به نیروهای جوان و خلاق دانست و گفت: با استفاده از خلاقیت نیروهای جوان میتوانیم جایگاه مناسبی برای خودمان در بازارهای خارجی ایجاد کنیم. بهطور مثال چه اتفاق ویژهای در طی این سالها برای کشور ترکیه افتاده است؟ اقتصاد کشور ترکیه بر مبنای درآمدهای سرشار ارزی بنا نشده است اقتصاد ترکیه برعکس اقتصاد ایران، واردات محور نبوده است؛ بنابراین دولت ترکیه همواره به دنبال این بوده است تا کارخانجات کوچک، متوسط و بزرگ را در جهت رونق تولید ملی و ارز آوری توسعه دهد که این رویکرد دولت ترکیه هم نتیجه داده است. قیافه با اشاره به چالشهای پیشروی تجارت خارجی کشورمان عنوان کرد: نکته دیگری که در این بحث وجود دارد این است که باید بپذیریم ما در بحث ارتباطات بینالمللی مان دچار مشکلاتی هستیم بهطور مثال تحریمهای بانکی جابهجایی پول را برای تجار ایرانی سخت کرده است مطمئنا این مساله در ارتباطات تجاری ما با اتحادیه تجاری اوراسیا تاثیرگذار است و محدودیتهایی برای شرکتهای ایرانی ایجاد کرده است. ما باید سعی کنیم طرفهای تجاری مان را در منطقه اوراسیا توجیه کنیم که با وجود تحریمهای ظالمانه، همچنان امکان همکاری تجاری با ایران وجود دارد.