صادرات کفش ایرانی به روسیه در بند تعرفه‌های بالا

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۲۱

سهم صادرات کفش ایران به اوراسیا از واردات کفش اوراسیا حدود ۸ هزارم درصد است . یعنی از هر ۱۰۰ هزار دلار واردات کفش به اوراسیا حدود ۸ دلار آن از ایران بوده است. اما مشکل کجاست و چرا صنعت کفش ما نمی‌تواند سهم بیشتری از بازار اوراسیا به خصوص روسیه را بگیرد؟ این عدد و‌رقم‌های بازار مصرف این کشورها با آمار و ‌ارقام‌های صادراتی ایران و ظرفیت‌های کفش ایران نشان می‌دهد که مشکل جای دیگر است. علی لشگری عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران در پاسخ این سوال به خبر نگار اگزیم نیوز گفت: واقعیت این است که فعلا ردیف تعرفه ۶۴ کفش در لیست ترجیحات تعرفه‌ای وارد نشده و در حال حاضر بالابودن تعرفه واردات کفش به این ۵ کشور خود مانعی بزرگ برای کاهش سهم ما محسوب می‌شود. وی افزود: از طرفی انتقال پول از روسیه به ایران در حد غیر ممکن است ‌وبه سختی انجام می‌شود و نکته مهم دیگر اینکه‌ ورود به بازار روسیه با روش‌های کلاسیک بازاریابی انجام نمی‌شود و‌شبکه‌های بسته ارتباطی در آن کشور کار ورود به بازار مصرف را سخت می‌کند. علی لشگری تصریح کرد: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که ظرفیت بسیار بالایی در اوراسیا برای کفش ایران وجود دارد و در آینده در صورتی که کفش نیز به لیست ۵۰۲ قلم کالایی که اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای صادرات ایران ترجیحات تعرفه‌ای، در نظر گرفته، اضافه شود، شاهد بهبود رقم صادرات کفش ایرانی خواهیم بود. به گفته لشگری ترکیب کفش‌های وارداتی اوراسیا به خصوص روسیه نشان می‌دهد که از ۳‚۳ میلیارد دلار واردات انواع کفش در سال ۲۰۱۸ حدود 7‚1 میلیارد دلار معادل ۵۱ درصد آن مربوط به کفش‌های با رویه چرم طبیعی است و ۷۶۸ میلیون دلار کفش‌های با رویه غیرچرمی و ۷۱۴ میلیون دلار کفش‌های با رویه پارچه‌ای است وبررسی ترکیب صادرات ایران نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد صادرات مربوط به کفش‌های غیر چرمی و پارچه ای‌است . و فقط کمتر از ۵ درصد آن کفش‌های بارویه چرمی است . این فعال اقتصادی گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد صادرات کفش ایران به کشورهای عراق و افغانستان و آذربایجان است که عمده آن مربوط به کفش‌های با رویه غیرچرمی است. وی اذعان داشت: تغییر جهت از کشورهای فوق به بازار اوراسیا و به خصوص روسیه با فرض پذیرش کفش به اقلام تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا، مستلزم کار زیاد هم در بخش تولید و هم در بخش بازاریابی است که بتواند متناسب با سلیقه این کشورها بازار مصرف آنها را تحت تاثیر قرار دهد . عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران تاکید کرد: به دلیل بالابودن تعرفه ‌های ورودی مربوط به کفش، صادرات به کشورهای فوق توسط تولید کنندکان ایرانی مزیت نخواهد داشت، ضمن اینکه چینی‌ها با برخورداری از مرزهای مشترک با روسیه به صورت قاچاق و در تیراژ بالا کفش به روسیه صادر می‌کنند؛ به‌طوری‌که حدود ۵۳ درصد واردات ۳، ۴ میلیارد دلاری به روسیه از کشور چین صورت گرفته است .  علی لشگری در پایان ضمن تاکید بر اهمیت مزیت رقابتی کفش ایرانی در سهم‌گیری از بازار روسیه گفت: برای صادرات کفش به کشور‌های اوراسیا از جمله روسیه، غیر از عامل قیمت و مزیت‌های قیمتی، باید به جایگاه بازار یابی و شناخت دقیق بازار و کیفیت محصولات صادراتی و‌ شناخت سلیقه‌های مشتریان بازار‌های هدف نیز توجه داشت. به گزارش اگزیم نیوزمجموع واردات کفش به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۸ به حدود 5‚4 میلیارد دلار بود که به ترتیب روسیه با واردات 4‚3 میلیارد دلاری حدود ۷۶ درصد، قرقیزستان با ۳۷۳ میلیون دلار حدود ۸ درصد، بلاروس با ۳۳۵ میلیون دلار واردات حدود 5‚7 درصد، قزاقستان با ۲۹۴ میلیون دلار حدود 5‚6 درصد و ارمنستان با ۵۴ میلیون دلار حدود 2‚1 درصد از این بازار سهم داشتند.

به گفته عضوهیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران در بین گروه‌های مختلف کفشی، بیشترین واردات مربوط به کفش‌های با ردیف تعرفه‌ای ۶۴۰۳ (رویه چرم) به ارزش ۲ میلیارد دلار و سهم حدود ۴۵ درصد بود که در این میان روسیه با 7‚1 میلیارد دلار حدود ۵۱ درصد و بلاروس با ۱۶۰ میلیون دلار حدود ۴۸ درصد بیشترین سهم کفش‌های با رویه چرمی را در بین این ۵ کشور داراست .

رتبه دوم و سوم واردات مربوط به کفش‌های با ردیف تعرفه‌ای ۶۴۰۲با رویه پلاستیکی با 2‚1 میلیارد دلار و ردیف تعرفه‌ای ۶۴۰۴ با رویه پارچه‌ای با ۷۹۷ میلیون دلار است.

سهم هر یک از تعرفه‌های فوق در کل صادرات کشورهای اوراسیا به ترتیب: ۲۸ و ۱۸ درصد است در حالی که صادرات انواع کفش ایران به ۵ کشور اوراسیا در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۷ به ترتیب: ۷۹۱، ۵۰۴، ۱۰۳، ۴۳۸، ۴۶۳ و ۴۴۶ هزار دلار و متوسط ۶ ساله آن حدود ۴۵۷ هزار دلار و صادرات کل کفش ایران در همین دوره به ترتیب: ۱۱۶، ۱۱۰، 8‚99، 8‚99، ۹۲ و ۱۱۵ میلیون دلار و متوسط ۶ ساله آن حدود ۱۰۵ میلیون دلار بوده است

واردات انواع کفش اوراسیا در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷) به ترتیب: ۵۰۱۹، ۵۶۰۴، ۴۷۶۲، ۳۰۴۵، ۳۱۰۸ و ۴۰۶۹، ۴۴۸۵ میلیون دلار و متوسط ۶ ساله آن حدود ۵۱۰۵ میلیون دلار یا 1‚5 میلیارد دلار بوده است و سهم صادرات کفش به اوراسیا از کل صادرات کفش ۴۳ صدم درصد دلار بوده یعنی از ۱۰ هزار دلار صادرات کفش ایران، ۴۳ دلار کفش به ۵ کشور اوراسیا صادر شده است.